تبریز لاله زار می شود
تبریز لاله زار می شود

اویاقلیق : کشت لاله با تنوع مختلف در سطح شهر تبریز و به ویژه وجود میلیون ها پیاز لاله در این شهر در چند سال اخیر باعث شده، که حتی دستگاه های ذی ربط، مسئولان و دست اندارکاران این حوزه در اقدامی به فکر برگزاری جشنواره بین المللی شدند. این جشنواره قرار است همزمان با […]

اویاقلیق : کشت لاله با تنوع مختلف در سطح شهر تبریز و به ویژه وجود میلیون ها پیاز لاله در این شهر در چند سال اخیر باعث شده، که حتی دستگاه های ذی ربط، مسئولان و دست اندارکاران این حوزه در اقدامی به فکر برگزاری جشنواره بین المللی شدند. این جشنواره قرار است همزمان با تبریز ۲۰۱۸ در شهر تبریز با عنوان جشنواره بین المللی لاله های تبریز برگزار شود.

تبریز؛ لاله زار می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز در این ارتباط در جمع خبرنگارن گفته بود که در سال‌جاری تبریز همچون سال‌های گذشته میزبان لاله‌های رنگارنگ خواهد بود که از اوایل اردیبهشت ماه تا ۱۵ خرداد، میلیون‌ها لاله‌ رنگین از نواحی مختلف این شهر سربر می‌آورند.
محمدحسین حسن‌زاده می‌افزاید:« لاله‌کاری‌ها به صورت گسترده در تبریز انجام یافته و مورد استقبال مدیریت استان و مدیریت شهری قرار گرفته که حاصل و نتیجه این لاله‌کاری‌ها، استقبال بیش از حد تصور توسط همشهریان و مسافران خارجی از لاله‌کاری‌ها و رضایت‌بخشی در بین عموم بوده است».
وی این را هم گفته بود که در حال حاضر در بخش‌هایی از سطح شهر تبریز جلوه‌های زیبایی از لاله‌های رنگین به چشم می‌خورد اما از اوایل اردیبهشت ماه در سطح شهر شاهد جلوه‌‌ری این لاله‌های رنگارنگ و زیبا در سطح شهر و به ویژه در پارک جنگلی ائل‌گلی خواهیم بود.
این مقام مسؤول همچنین از آغاز احداث باغ گل‌ها در تبریز خبر داده و گفت باغ گل‌های تبریز با هدف گرد آوردن مجموعه‌ای بی‌نظیر از گونه‌های مختلف  در محیطی با وسعت چهار هکتار احداث می‌شود و گل‌های این باغ تخصصی، حداقل شامل ۳۰۰ گونه و اکثر آن از نوع گونه‌های بومی است که با اقلیم منطقه ما سازگاری مناسبی داشته باشند.

لاله‌ها به کمک تبریز ۲۰۱۸ می‌آیند

شهردار تبریز هم در این زمینه با بیان اینکه برای نخستین بار، لاله‌کاری به عنوان یک اقدام ویژه در تفرجگاه ائل‌گلی تبریز پایه‌گذاری شد، می‌گوید: لاله‌ها نشاط و شادابی را برای شهروندان هدیه آورده است.
صادق نجفی در ادامه با تاکید بر مشارکت شهروندان در حفظ و نگهداری لاله‌ها اضافه کرده است: با توجه به هدفمند بودن برنامه‌های لاله‌کاری و هزینه قابل‌توجه آن نسبت به سایر گونه‌های رایج گل‌کاری، انتظار می‌رود شهروندان همراهی بیشتری در حفظ زیبایی طبیعی شهر داشته باشند.
از سوی دیگر نظرات و دیدگاه شهروندان شهر تبریز در مورد کاشت انواع لاله‌ها و به ویژه کمک به زیبایی بصری و زیباسازی سیمای شهری در انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ نیز قابل تامل است.
علی قادری ساکن کوی بلوار ۲۹۹ بهمن می‌گوید: شهروندان این شهر با مشاهده این همه لاله در برخی پارک‌ها و میادین سطح شهر تبریز ذوق‌زده شده و سرزنده و بانشاط می‌شوند و از این رو ضروری است متولیان این امر با توسعه فضای سبز شهری گام‌های موثری را برای زیبای هر چه بیشتر شهر تبریز که روزگاری به عنوان باغ شهر ایران معروف بود، بردارند.

تبریز با حضور میلیون‌ها لاله رنگ نشاط و شادابی می‌گیرد

صابر رستمی یکی دیگر از شهروندان شهر تبریز نیز  تاکید بر اینکه این نوع کارها باعث ایجاد روحیه شاد، شور و نشاط اجتماعی در بین شهروندان خواهد شد، می‌افزاید: شهرداری برخی مناطق موجب تخریب فضای سبز و قطع درختان می‌شود ولی کاشت این همه لاله در سال‌های اخیر کار خیلی قشنگ و خوبی است که امیدواریم این طرح در طول سالیان زیاد همچنان ادامه داشته باشد.
محمد علی‌پور بازنشسته و ساکن در شهر تبریز هم نقش فضای سبز شهری را بر ارتقای کیفیت زندگی ساکنان آن تعیین‌کننده بیان کرد و گفت: در سال‌های اخیر به توسعه فضای سبز شهری در شهر تبریز توجه خاصی شده که از جمله این اقدامات می‌توان به لاله‌کاری اشاره کرد ولی با این وجود این کار در برخی از نقاط شهر که دارای امکات رفاهی و خدماتی بیشتری است، صورت گرفته و به طور یکسان در نکات مختلف شهری این توسعه فضای سبز به چشم نمی‌خورد.

تبریز شهر لاله‌ها، رویا یا واقعیت؟!

در حال حاضر بسیاری از شهروندان شهر تبریز از توسعه نامتوازن ایجاد فضای سبز شهری گله‌مند هستند به طوریکه در برخی مناطق و محله یک پارک کوچک چند متری وجود ندارد.
جالب‌تر آنکه فضای سبز به عنوان جزیی از بافت شهرها و نیز بخشی از خدمات شهری دارای ضرورت است و نمی‌تواند جدا از نیازهای جامعه شهری باشد؛ از این رو فضای سبز باید از نظر کمی و کیفی متناسب با حجم فیزیکی شهر (ساختمان‎ها، خیابان‌ها و جاده‌ها) و نیازهای جامعه (از لحاظ روانی، گذران اوقات فراغت و نیازهای بهداشتی) و با توجه به شرایط اکولوژیکی شهر و روند گسترش آتی آن توسعه یابد و نیز در دسترس تمام شهروندان قرار گیرد تا بتواند به عنوان فضای سبزی فعال، بازدهی زیست محیطی مستمری داشته باشد.
خانم ز- ه ساکن در کوی راسته کوچه بازار تبریز  معتقد است: انسان‌ها در این زندگی ماشینی برای رسیدن به آرامش روحی و روانی احتیاج به محیطی آرام و پرنشاط دارند که متولیان شهری و مسؤولان با توسعه فضای سبز می‌توان در این راستا کمک‌های فراوانی کنند چرا که طبیعت انسان‌هاست که با دیدن محیط فضای سبز و گل و بوته خود به خود به آرامش می‌رسد.
وی می‌گوید: لاله‌کاری شهرداری در سال‌های اخیر در برخی مناطق سطح شهر تبریز نیز کار ارزشمندی است ولی باید این کار در همه نکات به طور یکسان کاشته شود.