ارتقاء رتبه دانشگاه شهید مدنی در بین دانشگاه‌های جامع کشور
ارتقاء رتبه دانشگاه شهید مدنی در بین دانشگاه‌های جامع کشور

اویاقلیق : حسن ولیزاده گفت: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان یکی از دانشگاه‌های جامع و تاثیرگذار کشور و استان است، بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که این تعداد در مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید به بیش از هفت هزار نفر افزایش پیدا […]

اویاقلیق : حسن ولیزاده گفت: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان یکی از دانشگاه‌های جامع و تاثیرگذار کشور و استان است، بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که این تعداد در مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید به بیش از هفت هزار نفر افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی بیش از ۹۸ درصد دانشجویان این دانشگاه در دوره روزانه تحصیل می‌کنند و حدود سه سال است که پذیرش دانشجو در دوره شبانه در تمام رشته های کارشناسی این دانشگاه متوقف شده است.

ولی زاده ادامه داد: ۲۶۵ نفر عضو هیئت علمی  و ۲۱۰ نفر نیروی اداری در این دانشگاه مشغول فعالیت  هستند.

وی با بیان اینکه رویکرد دانشگاه، توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی به خصوص در رشته های بین رشته ای و کاربردی است، گفت:  در ۲۲ رشته، مقطع دکتری و در ۶۰ رشته مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه دایر است.

 وی اضافه کرد: بر اساس رتبه‌بندی جدید در بین دانشگاه‌های جامع کشو، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با رشد دو پله از رتبه ۲۷ به رتبه ۲۵ ارتقا یافت.

ولی زاده خاطرنشان کرد: در این رتبه بندی شاخص‌های مختلفی از جمله نوع رشته‌های تحصیلی، میزان تولید علم، تحقیقات کاربردی، میزان خدمات رفاهی و دانشجویی، کیفیت آموزش، فعالیت‌های فرهنگی و غیره بررسی می‌شوند.

رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با اشاره به مفهوم دانشگاه های نسل سوم گفت: دانشگاه های نسل اول و دوم، دانشگاه های آموزش محور بودند و دانشگاه محلی برای آموزش و کسب آگاهی و دانش بود، با تعریف دانشگاه های نسل سوم در عرصه‌های دانشگاهی، نام وزارت آموزش عالی به وزرات علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شد، فناوری که در نام وزارتخانه به آن اشاره شد، تاکید می‌کند دانشگاه‌های کشور باید بتوانند از علم و آگاهی، فن و صنعت و ثروت حاصل کنند؛ ما باید به دنبال علم نافع باشیم که معضلات و مشکلات جامعه ما را در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره حل و فصل کند. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز هم‌سو با برنامه‌های بالادستی، تصمیمات وزارتخانه و دانشگاه های کشور، برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی و امکانات و تجهیر کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های پژوهشی، تقویت و توسعه دفتر ارتباط با صنعت، تلاش می‌کند.

وی از ایجاد و فعالیت کلینیک صنعت، معدن و تجارت در شهرک سلیمی خبر داد و گفت: برای اولین بار این کلینیک زیر نظر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مشغول به فعالیت است و در یک محیط مناسب فعالین صنعت با تیم دانشگاهی متشکل از اعضای هیئت علمی این دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ظرفیت‌های دانشگاهی آشنا می‌شوند، مرکز رشد نیز قبل از عید در دانشگاه راه اندازی و تاسیس شد و به دنبال آن اولین شرکت دانش بنیان نیز ثبت شد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ به موجب فعالیت مرکز رشد این دانشگاه  در شش ماه آینده پنج الی شش شرکت دانش بنیان در دانشگاه و توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ثبت شود.
ولی زاده گفت: معتقدم در آینده ای نزدیک، دانشگاه ها به کلینیک های حل و درمان مشکلات جامعه تبدیل خواهد شد، یک زمانی وقتی صحبت از تولید علم و مقاله بدین شکل امروزی می‌شد، خیلی از دانشگاهیان نمی‌توانستند باور کنند که جایگاه ایران در جایگاه کنونی(رتبه اول در منطقه)  قرار بگیرد، بحث ارتباط با صنعت و تولید فناوری توسط دانشگاهیان نیز همینگونه است، در آینده‌ای نه چندان دور این مسئله دیگر یک آرزو و ایده نخواهد بود و شکل اجرایی جدی خواهد داشت.
رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، با اشاره به راهکارهای تحقق اهداف دانشگاه‌های نسل سوم، خاطرنشان کرد: باید سیاست گذاری‌ها در راستای حمایت و نگاه ویژه به اعضای هیئت علمی و دانشجویانی باشد که بتوانند پژوهش‌های کاربردی انجام و اثرگذاری مناسب و لازم را  در حل مشکلات جامعه داشته باشند.
وی یادآور شد: اگر استادی ببیند که به اینگونه فعالیت‌ها ارزش کافی داده می‌شود تشویق شده و در مسیر تحقیقات کاربردی  فعال می‌شوند.
ولیزاده در بخش دیگری از سخنان خود به اسناد بالادستی دانشگاه‌های کشور همچون سند جامع علمی کشور خاطرنشان کرد:  بر این اساس دانشگاه‌ها باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا ، وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق ۱۴۰۴ محقق شود.
رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اضافه کرد: این دانشگاه با وجود اساتید توانمند متعدد و با انگیزه در رشته‌ های مختلف می‌ تواند در فن‌آفرینی و کارآفرینی که از ملزومات حرکت به سمت علم نافع و اقتصاد دانش‌ بنیان است، بسیار اثرگذار بوده و در ثروت‌آفرینی از طریق علم که از جمله برنامه های مورد اشاره در نقشه جامع علمی کشور است، مؤثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: اولین قدم در تنظیم برنامه راهبردی عملیاتی با شناسایی دقیق نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدهای دانشگاه و با الهام از همه اسناد بالادستی به ویژه نقشه جامع علمی کشور بوده که در هیئت امنای دانشگاه به تصویب رسیده است.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوان از توانمندی ها و ظرفیت‌ های دانشگاه حداکثر استفاده را برده و بهترین نتیجه را گرفت، برنامه ریزی دقیقی در حوزه‌ های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی انجام شده و با رویکرد کیفی‌سازی آموزش و پژوهش، آیین‌ نامه ها و دستورالعمل‌ های داخلی دانشگاه تنظیم شده است تا دانشگاه به سمت کارآفرینی و دانشگاه نسل سوم حرکت کند.
ولیزاده گفت: از آغاز سال ۹۳ مشکل بودجه در دانشگاه وجود داشت و اعتبار تخصیص شده کافی نبود. مشکل از آنجا حاصل شده بود که در طول سال‌های گذشته  فکری برای تامین اعتبار نیروی انسانی و اعضای هیئت‌علمی  جذب شده در این دانشگاه نشده بود. در طول سه سال گذشته با وجود بحران‎های بسیار جدی، بخش‌های قابل توجهی از این مشکل در این دانشگاه حل شد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۶ این مشکل به حداقل خواهد رسید، ابراز امیدواری کرد؛ با رشد قابل توجه بودجه در سال ۹۷ به طور کلی مشکل اعتبار حل شود.
وی همچنین در تشریح  بخشی از دستاوردهای اجرایی این دانشگاه در حوزه مدیریت سبز و شرکت دانشگاه در نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و پارکهای علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز، اظهار کرد: در اولین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز که از تاریخ ۱۶ لغایت ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ در محل سازمان برنامه و بودجه با حضور دانشگاه‌های فعال در حوزه مدیریت سبز فعالیت برگزار شد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با پنج دستاورد موجب توجه ویژه بازدیدکنندگان این نمایشگاه قرار گرفت.
وی درخصوص بحث مدیریت سبز و طرح‌ها و پروژه های ارائه شده توسط  دانشگاه گفت: تصفیه خانه فاضلاب، ریل باس اختصاصی، سلول خورشیدی،  انرژی های نو، توربین بادی و  ممیزی انرژی از جمله طرح‌های شاخصی است که در حوزه مدیریت سبز در این دانشگاه انجام گرفته است.
ولیزاده  در ارتباط با دو پروژه مهم در مدیریت سبز به ریل باس دانشگاه و تصفیه خانه پیشرفته اشاره کرد و افزود: با توجه به بعد مسافت پردیس اصلی دانشگاه از شهر تبریز و تردد روزانه دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه از مسیر تبریز به پردیس اصلی، مشکلات عدیده حمل و نقل جاده ای شامل آلودگی محیط زیست، مصرف سوخت بیشتر، آلودگی صوتی، خطرات جاده‌ای وجود داشته و لذا تدابیر مسئولین استانی و دانشگاه منجر به اختصاص مسیر قطار اختصاصی دانشگاه شد.
وی با اشاره به دیگر اقدامات اجرایی در دانشگاه گفت: از پتانسیل بالای اساتید و دانشجویان رشته برق به صورت پایلوت تولید انرژی (برق) خورشیدی استفاده شده و برق با استفاده از انرژی خورشید در حال تولید و بهره‌ برداری است و به منظور حرکت به سمت دانشگاه پاک برنامه‌ ریزی و مطالعات لازم اولیه با همکاری شرکت های خارجی (از کشور ایتالیا) نیز به منظور ایجاد نیروگاه برق خورشیدی نیز در دانشگاه انجام شده است. ما امیدواریم با مشارکت دانشگاه و استفاده از ظرفیت علمی آن در همکاری با شرکت‌های ایتالیایی در آینده نزدیک شاهد آغاز تأسیس نیروگاه خورشیدی در دانشگاه باشیم.
به گفته ولیزاده،  این دانشگاه در گذشته فاقد سیستم تصفیه خانه فاضلاب بود که با همت و تلاش همکاران در دفتر فنی، فاز اول آن در دهه مبارک فجر سال ۱۳۹۴به بهره برداری رسیده و فاز دوم نیز در دست مطالعه جهت اجرا می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: طبق نمونه برداری از خروجی نهایی تصفیه خانه دانشگاه، طی چهار مرحله توسط آزمایشگاه مورد تایید استان آذربایجان‌شرقی (آزمایشگاه محیط آرای زلال) و آزمایشگاه مرجع آن سازمان، نمونه برداری انجام گرفت و نتایج مورد تایید قرار گرفت و هم اکنون از آب حاصل از این تصفیه خانه در آبیاری فضای سبز دانشگاه بهره برده می‌شود.