انتقاد از آمار فروش نوزادان مادران معتاد/ اکثر نوزادان مادران معتاد بیمار بوده و عمر طولانی ندارند
انتقاد از آمار فروش نوزادان مادران معتاد/ اکثر نوزادان مادران معتاد بیمار بوده و عمر طولانی ندارند

به گزارش اویاقلیق، زهرا ساعی در خصوص خرید وفروش نوزادان مادران معتاد و راهکارهای بهبود وضعیت این مادران معتاد از منظر اجتماعی، اظهار داشت: خلاء قانونی مهم‌ترین مشکل در رابطه با خرید و فروش نوزادان است، در حقیقت در این رابطه اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد برخورد شدید با متخلف صورت خواهد گرفت اما […]

به گزارش اویاقلیق، زهرا ساعی در خصوص خرید وفروش نوزادان مادران معتاد و راهکارهای بهبود وضعیت این مادران معتاد از منظر اجتماعی، اظهار داشت: خلاء قانونی مهم‌ترین مشکل در رابطه با خرید و فروش نوزادان است، در حقیقت در این رابطه اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد برخورد شدید با متخلف صورت خواهد گرفت اما در صورتی که اطفال توسط والدین فروخته شوند، تنها کودک آزاری تلقی شده و قانونی برای تعیین مجازات و مقابله با آن وجود ندارد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از این اقدامات نیازمند رویکردهای اصلاحی و تربیتی است، تصریح کرد: به کارگیری اقدامات پیشگیرانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی ضروری است البته بخشی که به قانونگذ‌اری مرتبط است باید شفاف و با قاطعیت حکم داده و به سرعت اجرا شود.

اعتیاد و فقر ریشه اصلی خرید و فروش اطفال/ بهزیستی و نیروی انتظامی ورود جدی به این موضوع داشته باشند

وی با انتقاد از آمار فروش نوزادان مادران معتاد و به طور کل اعتیاد در کشور، افزود: اعتیاد و فقر ریشه اصلی خرید و فروش اطفال است، متاسفانه اکثر این اطفال در بدو تولد بیمار بوده و برخی هم دچار بیماری‌هایی چون HIV هستند لذا عمر طولانی ندارند هرچند به درستی هم نگهداری نمی‌شوند.

ساعی معتقد است: کودکان فروخته شده‌ای که زنده بمانند در قالب کودکان کار یا برای قاچاق انسان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، در واقع آینده‌ی این کودکان نیز همراه با آسیب‌های فراوانی است. سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی باید به این موضوع ورود جدی داشته و زنان معتاد را جمع‌آوری و ساماندهی کرده و به آنها مهارت‌هایی لازم را آموزش دهند، این در حالی است که تجمع معتادان و محل زندگی آنها در پایتخت کاملا مشخص است.

انتقاد از رشد ۶درصدی زنان معتاد/ ضرورت نگهداری،ساماندهی و حمایت مستمر این زنان

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از جمع‌آوری و ساماندهی مقطعی زنان معتاد، گفت: علاوه بر ساماندهی زنان معتاد باید از افزایش تعداد این افراد جلوگیری شود، متاسفانه آمار ۴ درصدی زنان معتاد در سال ۸۴ به ۱۰ درصد در سال ۹۰ رسیده است، این روند رو به افزایش بسیار خطرناک است زیرا این زنان، در آینده مادران نوزادانی خواهند شد که یا بیمار بوده یا مورد سوءاستفاده قرار گرفته و فروخته می‌شوند. بنابراین نگهداری و ساماندهی مستمر زنان معتاد بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه مراکز نگهداری از زنان معتاد بسیار ضعیف عمل می‌کنند، افزود: این زنان معتاد وقتی از خانواده طرد شوند، کارتن خواب  شده و در نهایت دچار بیماری‌های بسیاری به دلیل ارتباطاتی که پیدا می‌کند، می‌شوند، در نتیجه سازمان‌های مردم نهاد هم که به خوبی به این مسئله ورود داشته‌اند باید تقویت شده تا اقدامات بازدارنده دنبال شود.

پیشگیری از اعتیاد زنان لازمه ریشه کن شدن خرید و فروش اطفال/ طرح این مسئله در کمیسیون اجتماعی مجلس

ساعی معتقد است: پیشگیری از اعتیاد باید پررنگ‌تر شود به نحوی که فرایندی سیستمی، تعریف و برنامه‌ریزی مدونی برای کاهش جمعیت زنان معتاد و ساماندهی و جلوگیری از خرید و فروش نوزادان این افراد را پیگیری کند تا این مشکلات ریشه‌کن شود. از این رو خلاء قانونی در رابطه با خرید و فروش اطفال را در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح خواهیم کرد تا در قالب طرح یا لایحه‌ای این خلاء پُر شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایران جز کشورهایی است که قانون بین‌المللی ممنوعیت قاچاق انسان را پذیرفته به نوعی که قاچاق انسان به معنی وارد یا خارج کردن اجباری از کشورها ممنوع است، در مورد خرید و فروش اطفال به تخلف داخلی اشاره دارد اما در شرایطی که با خلاء قانونی مواجهیم، شاید بتوان به آن استناد کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پذیرفتن آسیب برای زنان جامعه ما سخت و غیرقابل پذیرش است، گفت: پذیرش این زنان از سوی خانواده‌هاشان بسیار سخت است بنابراین باید بتوان آنها را به زندگی عادی بازگرداند، از این رو دولت و مجلس با تقویت همکاری دو جانبه باید این مشکل را حل کنند.
فارس