لزوم اصلاح قانون ثبت نام برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری
لزوم اصلاح قانون ثبت نام برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

اویاقلیق :روز ۲۶ فروردین ۹۶ با اتمام مهلت پنج روزه ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و با اعلام رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور تعداد یک هزار و ۶۳۶ نفر از سراسر کشور برای تصدی پست ریاست جمهوری دوره دوازدهم اعلام آمادگی کرده و ثبت نام خود را نهایی کردند. اینکه دلایل ثبت نام […]

اویاقلیق :روز ۲۶ فروردین ۹۶ با اتمام مهلت پنج روزه ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و با اعلام رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور تعداد یک هزار و ۶۳۶ نفر از سراسر کشور برای تصدی پست ریاست جمهوری دوره دوازدهم اعلام آمادگی کرده و ثبت نام خود را نهایی کردند.

اینکه دلایل ثبت نام این تعداد داوطلب برای سمت حساس و مهمی مثل ریاست جمهوری چیست و یا تبعات مثبت و منفی این فعل و انفعالات در سطح داخلی و بین‌المللی چه خواهد بود، کاری نداریم اما در درست یا غلط بودن این امکان که قانونگذار در قانون شرایط ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری پیش بینی کرده و در قالب قانون انتخابات ارائه کرده است مجال بحث و بررسی وجود دارد.

اعلام پایان مهلت نام نویسی و همچنین آمار زیاد افراد داوطلب برای پست ریاست جمهوری در این روز با تعداد یک هزار و ۶۳۶ نفر متأسفانه به عرصه مضحکه، خنده و طنزهای تلخ و ناراحت کننده تبدیل شد.

اکثریت آنهایی که برای ثبت نام آمده بودند یک هدف مشترک داشتند و آن هم به سخره گرفتن ثبت نام برای ریاست جمهوری بود، این افراد با چهره‌های خاص و عجیب منحصر به خود با طرح طنزگونه مسائل مهم و جاری کشور جلوی دوربین‌ها خود و مردم را به خنده وا می‌داشتند و نکته جالب قضیه اینجاست که همگی اذعان داریم که صلاحیت آنها تأیید نخواهد شد.

نیک می‌دانیم که پروسه ثبت نام از افراد با خصوصیات و سلایق مختلف برای انتخابات ریاست جمهوری در هر کشوری عالی ترین صحنه معرفی سیاستمداران مجرب و دارای مدارج علمی بالا برای فراهم آوردن تضارب اندیشه و ارائه بهترین برنامه برای اداره بهتر کشور در یک نظام سیاسی است.

با این نگاه انتظار هم این است که نامزدهای ریاست جمهوری با ثبت نام در این انتخابات مهم و سرنوشت ساز با وجود تفاوت دیدگاه ها و ایده های خود نسبت به اولویت‌های جامعه یک ایدئولوژی جدی و مؤثر قریب به تعامل عملی را در معرض تصمیم مردم بگذارند.

تفسیر روشن و بی پوشش قانون در این مواقع می تواند و باید این رویه معمول را به این اکثریت داوطلب بویژه با چهره های خاص در جامعه القاء کند که حضورشان نه برای شرکت در جشن و یا هر فراخوان دیگر، که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در ساختمان اصلی وزارت کشور است.

جایی که نگاه میلیون ها نفر در جای جای دنیا خیره به تصاویر ده‌ها و حتی صدها رسانه داخلی و خارجی منتظر در سالن ستاد انتخابات برای تعیین سرنوشت انتخابات و معرفی سکان دار دولت دوازدهم است.

این حضور بی حساب و کتاب در وزارت کشور و ستاد انتخابات برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از آن که نمادی از شور انتخاباتی و حماسه سازی و به عبارتی احترام به دموکراسی باشد به تمسخر گرفتن این اصل متعالی است، هر چند در ماده ۳۵ قانون اصلاح شده انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شوندگان باید دارای شرایط عنوان شده زیر باشند: ۱- رجال مذهبی و سیاسی ۲- ایران الاصل ۳- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران ۴- مدیر و مدبر ۵- دارای حسن سابقه و امانت و تقوی ۶- مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

از سوی دیگر، وضعیت قیافه‌ها، سلایق و شرایط ثبت نام کنندگان در این انتخابات به قدری زیر سئوال رفت که اعتراض علمای دینی را نیز در پی داشت. آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عالیقدر تقلید در بیانیه‌ای اعلام کرد:« عده ای ناآگاه و گروهی آگاهانه برای به سخره کشیدن انتخابات ریاست جمهوری و ضربه زدن به نظام، با نداشتن هیچ گونه صلاحیتی برای نام نویسی شرکت کرده و حتی صف تشکیل می دهند و ادامه این وضع به ضرر نظام مقدس جمهوری اسلامی است.»

ناگفته نماند، در این بین انتقادی جدی نیز به رسانه‌های داخلی بویژه رسانه ملی وارد است که با شکار کردن این صحنه‌ها، ترتیب مصاحبه با اینگونه افراد و پخش آن از طریق شبکه‌های مختلف سیما ضمن توهین به شعور این ملت بزرگ در تشویق و ترغیب دیگر افراد این چنینی برای حضور در نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری نقش بی‌بدیلی داشته است.

کوتاه سخن، همانگونه که قانون برای حضور افراد در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا شرایط معقول و تعریف شده‌ای دارد و هرکسی بدون احراز شرایط نمی تواند در این انتخابات شرکت کند، از این رو انتظار می‌رود وزارت کشور، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی جهت رفع این نقیصه بزرگ نسبت به اصلاح ضوابط ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری در قانون انتخابات حاضر اهتمام بیشتری کنند تا به این جایگاه رفیع در کشور و در حقیقت به حرمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران لطمه‌ای وارد نشود.