اردوغان: مردم ترکیه از اراده ملی و دموکراسی دفاع کردند
اردوغان: مردم ترکیه از اراده ملی و دموکراسی دفاع کردند

اویاقلیق : وی شامگاه روز یکشنبه دقایقی بعد از اعلام پیروزی در انتخابات در سخنرانی زنده تلویزیونی افزود: این نتیجه به بحثی طولانی در مورد نحوه اداره کشور پایان داد. وی در این سخنرانی بیان کرد: از تمام ملت که با رفتن به پای صندوقهای رای نمایشی از دموکراسی را با از خود به جای […]

اویاقلیق : وی شامگاه روز یکشنبه دقایقی بعد از اعلام پیروزی در انتخابات در سخنرانی زنده تلویزیونی افزود: این نتیجه به بحثی طولانی در مورد نحوه اداره کشور پایان داد.
وی در این سخنرانی بیان کرد: از تمام ملت که با رفتن به پای صندوقهای رای نمایشی از دموکراسی را با از خود به جای گذاشتند، تشکر می کنم.
وی اظهار کرد: ملت ترکیه تصمیم خود در خصوص اصلاح قانون اساسی را گرفت و این همه پرسی نشان داد که ملت ترکیه از آینده خود حفاظت می ‌کند.
وی حفاظت از وضع موجود را آسان و دفاع از تغییر را سخت دانست و گفت: از پس هر دو برآمدیم و مردم ترکیه در خصوص مدیریت کشور تصمیمی تاریخی گرفت.
وی اضافه کرد: نتایج غیر رسمی نشان می دهد که قانون اساسی جدید با دریافت حدود ۲۵ میلیون رای ‘آری’ از سوی ملت ترکیه پذیرفته شده است.
وی این همه پرسی را گامی مهم به سوی یک سیستم سیاسی که در ۲۰۰ سال گذشته در ترکیه همواره محل بحث بوده، دانست و افزود: این یک اتفاق معمولی نیست، بلکه یک تصمیم گیری برای یک تغییر بسیار مهم در سیستم اداره کشور محسوب می شود.
اردوغان نتیجه این همه پرسی را به معنی موافقت مردم با نظام ریاستی و برای دولت بسیار ارزشمند عنوان و اظهار کرد: از تمامی کسانی که در این همه پرسی رأی ‘آری’ داده و از من حمایت کردند، قدردانی می کنم.
وی ادامه داد: تا زمانی که از ترکیه، دموکراسی، انتخاب ملت و صندوق آرا دفاع می کنیم، دارای توان غلبه بر تمام موانع، مشکلات و بحران ها خواهیم بود و آخرین نمونه آشکار این پیروزی را در زمان کودتای نافرجام ۱۵ جولای سال گذشته دیدیم و این همه پرسی نیز نشان داد که ملت ترکیه برای آینده خود اهمیت بسزایی قائل است.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین ۱۶ آوریل را روز پیروزی همه کسانی که رای ‘آری’ و ‘نه’ دادند، روز پیروزی سراسر ترکیه و تمام ۸۰ میلیون مردم کشور، روز پیروزی ۸۱ استان و سرزمین ۷۸۰ کیلومتر مربعی ترکیه عنوان کرد و گفت: شهروندانی نیز که در خارج از کشور زندگی می کنند، بخش مهمی از این پیروزی هستند.
وی اضافه کرد: با سیستم ریاستی تایید شده توسط مردم، دستگاه های اجرایی، قانون گذاری و قضایی از هم تفکیک شده و این سه دستگاه با فعالیت‌ در حوزه خود، در راستای هدف مشترک یعنی دولت، ملت، پرچم و وطن واحد خدمت خواهند کرد.
اردوغان بیان کرد: بهتر است از فردا همگی به جای بحث درمورد مسائل خسته کننده و غیر ضروری، بر روی اهداف خود متمرکز شویم و دوست داریم که سایر کشورها و سازمان ها به تصمیم ملت ترکیه احترام بگذارند.
وی همچنین گفت: ترکیه با گام هایی استوار و مطمئن به سوی تمدن معاصر پیش خواهد رفت.
بنا به اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی تماس تلفنی با اردوغان، نتیجه رای ‘آری’ به اصلاح قانون اساسی در همه پرسی ۱۶ آوریل را به وی تبریک گفتند.
بنا به این گزارش، همچنین الهام علی اوف رئیس جمهوری آذربایجان با برقراری تماس تلفنی، پیروزی رای ‘آری’ در همه پرسی اصلاح قانون اساسی را به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تبریک گفت.
به گزارش ایرنا، شمارش همه ۱۶۷ هزار و ۱۴۰ صندوق همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه پایان یافت و بر اساس اعلام نتایج غیر رسمی، مردم ترکیه با ۵۱٫۳ درصد رای مثبت، به این همه پرسی ‘آری’ گفتند.
بر اساس این نتایج که توسط خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام شده، ۴۸٫۷ درصد از مردم این کشور در انتخابات امروز به تغییرات پیشنهادی قانون اساسی برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی ‘نه’ گفته اند.
شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده است که در این انتخابات ۵۶ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۵۰۵ نفر واجد شرایط رای دادن(۱۸ سال به بالا) بودند که به پای ۱۶۷ هزار و ۱۴۰ صندوق رای رفتند.
برای اخذ آرای زندانیان ترکیه نیز ۴۶۱ صندوق رای پیش بینی شده بود که رای گیری از آنها از جمله عوامل پرشمار زندانی کودتای ۱۵ جولای ترکیه نیز انجام شد.
برای تامین امنیت این همه پرسی بالغ بر ۳۸۰ هزار نفر نیروی پلیس در مناطق شهری و نیروی ژاندارمری در مناطق خارج از شهر و روستایی به کار گیری شده بود.
میزان مشارکت مردم ترکیه در این همه پرسی حدود ۸۶ درصد برآورد شده است.
این همه پرسی در واقع هفتمین دور همه پرسی در تاریخ سیاسی ترکیه محسوب می شود.
ترکیه برای نخستین بار در سال ۱۹۶۱ نخستین همه پرسی خود را در خصوص تایید قانون اساسی برگزار کرده که در همه پرسی های گذشته پنج بار رای ‘آری’ از صندوق ها بیرون آمده و یک بار هم مردم این کشور در چهارمین دور همه پرسی در سال ۱۹۸۸ به همه پرسی رای ‘نه’ داده اند.
این همه پرسی سومین دور همه پرسی در دوره اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه هم محسوب می شود.