ساز و کار قانون برای نظارت بر عملکرد شورای شهر چیست؟
ساز و کار قانون برای نظارت بر عملکرد شورای شهر چیست؟

اویاقلیق – علی صبا: در این تحلیل کوتاه سعی شده است ضمن پاسخ نسبی به این سوال ، زمینه یک گفتگوی فرا متنی نیز آماده گردد. ق.ا.جمهوری اسلامی برای مجموعه منتخب شورای شهر یکسری وظایف و اختیارات مشخصی را وضع کرده است. شاید آنچه که در ذهن اغلب شهروندان از وظایف شورا مطرح است، بحث […]

اویاقلیق – علی صبا: در این تحلیل کوتاه سعی شده است ضمن پاسخ نسبی به این سوال ، زمینه یک گفتگوی فرا متنی نیز آماده گردد.

ق.ا.جمهوری اسلامی برای مجموعه منتخب شورای شهر یکسری وظایف و اختیارات مشخصی را وضع کرده است. شاید آنچه که در ذهن اغلب شهروندان از وظایف شورا مطرح است، بحث نظارت بر سازمان شهرداریست؛ در حالیکه این تکلیف مهم تنها جزئی از وظایف مهم و تاثیر گذار پارلمان شهری است.
البته و بصورت موردی در مورد پارلمان شهری در تبریز، برخی وعده ای انتخاباتی از سوی منتخبین در آستانه دوره گذشته انتخابات ابراز شده بود که مطالبه تحقق آنها از مدعیان منتخبین که چهار سال است در صندلی های پارلمان شهری خوش خرامیده اند مطمئنا بی فایده است. حجم وعده هایی که شاید بیشتر برای تحریک و هیجان انگیزی مردم جهت ترغیب عمومی و جمع آوری رای مردم مد نظر بوده تا اینکه به حسب عقلانیت مدیریتی وعده هائی داده شود و برای همین طبیعتا بهانه های بیشماری برای فرار از چرائی عامل به عمل نبودن وعده های منتخبین ۴ سال قبل تراشیده می شود.
بنابراین راهی جز بررسی انتقادی عملکرد اعضای شورای شهر تحت محوریت قانون، جهت بررسی صحت سلامتی تفکر مدیریتی متناسب با پارلمان شهری، وجود ندارد.
چند سوال در این زمینه ، ذیل سوال اصلی متن قابل طرح است:
۱٫ قانون در چه مواردی و توسط چه نهاد و یا مسئول ذی ربطی میتو اند و یا باید از مجموعه شورای شهر تبریز طرح تحقیق و تفحص را پیگیری و اجرا نماید؟!
۲٫ آیا چشم اندازی برای مجموعه پارلمان شهری تدوین شده و لازم الاجراست؟! بنحوی که اگر اجرا نشود منجر به بازخواست قانونی از مجموعه شورای شهر امکان پذیر باشد؟!
۳٫ اگر چشم انداز الزام آوری برای مجموعه شورای شهر تدوین نشده، بر چه حسابی مدیریت و کارامدی مجموعه شورای شهر باید مورد سنجش قرار می گیرد؟!
۴٫ اگر چشم انداز الزام آوری برای مجموعه شورای شهر تدوین نشده، تکالیف مندرج در قانون اساسی برای مجموعه شورای شهر ، تا حدی الزام آور بوده و باید در طول چهار سال تصدی کرسی پارلمان شهری از اعضای شورا مورد مطالبه قرار گیرد؟!
۵٫ برای مطالبه از عدم تحقق تکالیف قانونی، آیا کلیت مجموعه پارلمان شهری مسئول اند و یا اینکه هر یک از اعضای شورای شهر و یا ریاست مجموعه و یا ریاست کمیسیون های پارلمان شهری باید پاسخگوی عملکردشان باشند؟!
۶٫ اگر ساز و کار مشخصی برای مطالبه قانونی و الزام آور از عدم تحقق چشم انداز الزام اور تدوینی/ تکالیف قانونی تصریح شده وجود دارد ، نتایج این تحقیق و تفحص تاثیری بر روند بررسی صلاحیت اعضای فعلی در انتخابات پیش رو می تواند داشته باشد؟