کاندیداهایی که یکی یکی اعلام برائت می‌کنند/ جمنا در دوراهی حمایت یا عبور از رئیسی
کاندیداهایی که یکی یکی اعلام برائت می‌کنند/ جمنا در دوراهی حمایت یا عبور از رئیسی

پس از بیانیه آیت الله رئیسی که در آن بر حضور مستقل در انتخابات تاکید شده بود، اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب از جمله سخنگوی آن تا این لحظه، هنوز هیچ واکنشی نشان نداده اند. نشست اخیر جمنا که در آن از ۵ کاندیدای نهایی رونمایی شد، نه تنها باعث همگرایی و وحدت نشده بلکه […]

پس از بیانیه آیت الله رئیسی که در آن بر حضور مستقل در انتخابات تاکید شده بود، اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب از جمله سخنگوی آن تا این لحظه، هنوز هیچ واکنشی نشان نداده اند.

نشست اخیر جمنا که در آن از ۵ کاندیدای نهایی رونمایی شد، نه تنها باعث همگرایی و وحدت نشده بلکه موجبات پراکندگی بیشتر را فراهم کرده است.

در حال حاضر از میان ۵ نفر نهایی، رئیسی، به صورت مستقل اعلام کاندیداتوری کرده؛ فتاح به صراحت بر عدم کاندیداتوری خود تاکید کرده؛ قالی باف هم اگرچه گفته است کاندیدا نمی شود، اما با تفسیرهای عجیبی که در مورد این اظهارنظر شده، ممکن است به انتخابات بازگردد. انتخاب زاکانی هم شاید عجیب ترین اتفاق در رای گیری نهایی جمنا باشد. او در سال ۹۲ رد صلاحیت شد. جایگاه او هم در میان اصولگرایان به اندازه ای نیست که بتوان وی را در جمع ۵ نفر نهایی قرار داد. این موضوع باعث شد تا عده ای از اصولگرایان سهم جمعیت رهپویان را در جمنا بیش از اندازه بدانند.

تنها مشاور جوان احمدی نژاد است که احتمالا به این شرایط اعتراضی ندارد و از اینکه با این سن و تجربه کم چنین جایگاهی برای خود دست و پا کرده رضایت دارد طوری که کاندیدای نهایی شدن یا نشدن او هم در درجه پایین تری از اهمیت قرار می گیرد.

به جز این ۵ نامزد نهایی، اوضاع در مورد سایر نامزدها هم بر وفق مراد جمنا نیست. حمیدرضا حاجی بابایی که پس از کناره گیری فتاح از او به عنوان نامزد جایگزین یاد می شد تمایلی به صحبت درباره جزییات این موضوع ندارد و حتی بر اساس برخی اخبار، تمایلی به ورود به جمع ۵ نفر نهایی با شکل کنونی ندارد.

میرسلیم هم کاندیدای موتلفه بود، در جمنا رای نیاورد و به گفته اعضای این تشکل مستق از جمنا و به عنوان کاندیدای اختصاصی موتلفه ثبت نام خواهد کرد. خود میرسلیم هم با کنایه ای قابل تامل گفته بود که موتلفه قدیمی تر از جمنا است.

در مورد علی نیکزاد هم اخبار مشابهی به گوش می رسد که ممکن است او به طور مستقل کاندیدا شود. رستم قاسمی هم هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته و ممکن است حتی خارج از چارچوب جمنا تصمیم بگیرد.

ضرغامی هم به عنوان اولین عضو جمنا که پس از بیانیه رئیسی موضع گیری کرده درخواست کرده تا جمنا دنبال جایگزین رئیسی و فتاح باشد و حاجی بابایی و نیکزاد را به عنوان منتخبان بعدی معرفی کند. او پیشتر هم در هشداری کنایه آمیز گفته بود مراقب افزایش جلیلی‌ها در انتخابات باشیم.

سعید جلیلی از مدت ها قبل جمنا را در یک سردرگمی قرار داده است. او آنقدر پاسخ خواهش و تمناهای اعضای جمنا را نداد تا او را از جمع کاندیداها برای رای گیری نهایی حذف کردند.

اکنون جمنا در آستانه تصمیم مشابهی قرار گرفته است؛ یا باید رئیسی را هم حذف و جایگزین او را معرفی کند و یا به همین شیوه کج دار و مریز ادامه دهد. نتیجه در هر دو صورت یکسان است: این تشکل نه نقشی در وحدت اصولگرایان داشته، نه کار تشکیلاتی منحصربفردی در مورد انتخابات انجام داده است. البته وجاهت خود را هم از دست می دهد؛ چراکه با حمایت از رئیسی بود و نبودش یکسان خواهد بود و با حمایت از یک فرد دیگر به تشتت آرا و تفرقه میان اصولگرایان کمک خواهد کرد که با هدف اعلام شده توسط آنها مغایرت دارد.