اتوبوس ، شکلات و شیرینی ؛ محصولات صادراتی آذربایجان شرقی
اتوبوس ، شکلات و شیرینی ؛ محصولات صادراتی آذربایجان شرقی

به گزارش اویاقلیق، اسماعیل جبارزاده ظهر امروز در دیدار با ارگینس انجالا استاندار استان اموساتی نامیبیا، بابیان اینکه برای توسعه روابط و همکاری بین دو استان هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد، اظهار داشت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های تاریخی و فرهنگی و صنعتی و کشاورزی ایران اسلامی است. وی در ادامه با اشاره به پیشینه […]

به گزارش اویاقلیق، اسماعیل جبارزاده ظهر امروز در دیدار با ارگینس انجالا استاندار استان اموساتی نامیبیا، بابیان اینکه برای توسعه روابط و همکاری بین دو استان هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد، اظهار داشت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های تاریخی و فرهنگی و صنعتی و کشاورزی ایران اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به پیشینه استان در بحث تجارت و بازرگانی، افزود: با توجه به‌قرار داشتن تبریز در مسیر جاده ابریشم و پل ارتباطی بین ایران و اروپا، تجارت یکی از پیشه‌های مردم استان از گذشته‌های دور بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: با توجه به این مسئله بازار بزرگ تبریز که به‌عنوان بزرگ‌تری میراث جهانی ثبت‌شده همچنان به‌عنوان مرکز تجارت در شمال غرب و منطقه  ایفای نقش می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه آذربایجان شرقی توانمندی‌های بسیار خوبی دارد، اضافه کرد: وجود ۳ میلیون و ۸۰۰ نفر جمعیت استانی و ۲۴۰ هزار دانشجو و ۲۴ هزار نفر دانشجوی دوره‌های فوق‌لیسانس و دکترا و  ۳۳ هزار و ۷۰۰ نفر عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها سرمایه‌های خوب استان آذربایجان‌شرقی هستند.

جبارزاده با اشاره به استقرار تعداد زیادی از صنایع سنگین در استان، گفت:  از جمله صنایع بزرگ در استان تولید تراکتورهای سبک و سنگین و  وجود پتروشیمی تبریز است که محصولات ارزنده‌ای تولید و اغلب به کشورهای اروپایی و آسیای میانه صادرات می‌کند.

وی با اشاره به تولید متروباس با ظرفیت ۳۰۰ نفر توسط یکی از کارخانجات استان، ادامه داد: همچنین در بخش ماشین‌آلات سنگین مانند اتوبوس و کامیون کارخانجات متعددی در استان وجود داشته به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از اتوبوس مورد نیاز کشور در استان تولید می‌شود و  بخشی از اتوبوس‌های مورد نیاز جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز در استان تولید می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی بیان کرد:  در بخش صنایع قطعه‌سازی واحدهای بسیار موفقی در استان داریم که قطعات خودرو و ماشین‌آلات سنگین را تولید می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به تولید قطعات صنایع حوزه نفت و گاز در استان، افزود: باوجوداینکه استان نفت‌خیزی نداریم در طول دو سال گذشته وارد صنایع تامین قطعات نفت و گاز شد ایم و باوجوداینکه کیلومترها از چاه‌ها نفت دور هستیم بالای ۹۰ درصد روستاهای استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و در بخش گازرسانی تجربیات خوبی را داریم.

جبارزاده با اشاره به وجود ۴ کارخانه داروسازی بزرگ در استان، گفت: کارخانه‌های داروسازی استان سهم عمده‌ای در تأمین داروی کشور دارند.

وی ادامه داد: همچنین در بخش صنایع غذایی کارخانجات موفقی داریم و مخصوصا در حوزه شیرینی و شکلات به بیش از ۳۰ کشور صادرات داریم.

استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: همچنین استان آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی توانمندی‌های بسیار خوبی داشته به طوری که در سال زراعی گذشته ۷۰۰ هزار تن گندم تولید کردیم و درزمینه محصولات دیگر کشاورزی همچون دام و طیور هم تولیدات خوبی انجام می‌شود به‌طوری‌که در زمینه تولیدات دامی در کشور رتبه اول و دوم را استان آذربایجان شرقی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های رئیس‌جمهوری کشورمان در راستای همکاری با کشور نامیبیا، علاقه‌مند هستیم این ارتباطات از طریق اتاق بازرگانی که همه اعضای آن بخش خصوصی هستند ادامه پیدا کند بر همین اساس از گروه‌های صنعتی و تجاری و بازرگانی برای حضور در استان دعوت می‌کنیم.

جبارزاده بابیان اینکه کشور نامیبیا تجارب خوبی در حوزه معدن، فلزات گران‌بها و الماس دارد، گفت: همه این مسائل دقیقاً مواردی هستند که استان ما نیاز به کسب آن تجارب دارد و باکمال میل علاقه‌مند هستیم از تجربیات ارزشمند شما بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به توانمندی استان آذربایجان شرقی در حوزه تولیدات آبزیان دریایی، اضافه کرد: همچنین علاقه‌مند هستیم از تجربیات شما در بخش‌های مختلف ازجمله فراورده‌های گوشتی  و شیلات  استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: این علاقمندی وجود دارد تا همکاری‌های مشترکی را بین استان‌های آذربایجان‌شرقی و اموساتی نامیبیا آغاز کنیم.

فارس