ویژگی‌های یک «شوراروند‌ه‌ی» مطلوب
ویژگی‌های یک «شوراروند‌ه‌ی» مطلوب

به گزارش اویاقلیق، شوراهای شهری و روستایی در چهار دوره گذشته تحولات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند، این تحولات از بستر خود شورا فراتر رفته و تاثیرات بیرونی نیز بر جای گذاشته است، حال با گذشت چند دهه این سئوال مطرح است که آیا این تحولات در مسیر درست قرار داشته و به قوت و […]

به گزارش اویاقلیق، شوراهای شهری و روستایی در چهار دوره گذشته تحولات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند، این تحولات از بستر خود شورا فراتر رفته و تاثیرات بیرونی نیز بر جای گذاشته است، حال با گذشت چند دهه این سئوال مطرح است که آیا این تحولات در مسیر درست قرار داشته و به قوت و قدرت  شوراهای شهر و روستا منجر شده است؟ پاسخ به این پرسش هر چه که باشد، نمی توان منکر تاثیر بی بدیل شخصیت‌ها و تخصص‌های شورایی در تصمیمات شورایی  و به تبع آن ظهور و بروز خواست ها و تغییرات اجتماعی حول شوراها بود.
تکثر داوطلبین شرکت در انتخابات شوراها در سال‌های اخیر نیز معلول شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه بوده و بی تاثیر از تاثیرات شوراهای شهری این سال‌ها نبوده است، بنابر اعلام ستاد انتخابات آمار داوطلبانی در این دوره افزایش ١۴ درصدی در کل کشور داشته‌  و با این سئوال مواجه هستیم که با وجود  خیل عظیم میل به “شوراروی” آیا این‌بار انتخاب‌های بهتری خواهیم داشت؟ در این دوره اشخاص منتخب مردم چه ویژگی هایی خواهند داشت؟
در دوره‌های اخیر شوراهای شهر، انتخاب “سلبریتی‌ها” (افراد مشهور) به یک رسم تبدیل شده و انتقادهای بسیاری را برانگیخته است در مقابل تلاش‌های اجتماعی و سیاسی نیز بر انتخاب افراد واجد تخصص معطوف گشته است.
با توجه به مشکلات کنونی شهری به ویژه در کلانشهرها، نیازمند حضور متخصصان شهری و دلسوزانی از جنس مردم هستیم، مسئله دلسوزی و شهردوستی یک داوطلب به اهلیت کافی وی مربوط است، اینکه فردی به دلیل شهرت و به واسطه محبوبیت و یا پشتوانه سیاسی‌اش وارد شورا شود، دردی از مشکلات شهری را دوا نخواهد کرد، البته مسئله دلسوزی و شهردوستی یک داوطلب به اهلیت کافی وی مربوط است، اهلیت چیزی ماورای شهرت و تخصص است، این یعنی  داشتن ذوق و علاقه به شهری که انتخاب می‌شوند؛ تصور کنید افرادی واجد تخصص و ذوق و علاقه کافی وارد شورای شهر تبریز شوند، مشخص است که در این حالت از بار لابی گری کاسته و بر تصمیمات صحیح افزوده خواهد داشت، نمایندگانی خواهیم داشت که بی تفاوت از کنار ترافیک شهری رد نمی‎شوند، وضعیت نابسمان آسفالت آزادراه‌ها آنها را خواهد آزرد و پشت درهای بسته با لابی گری قرادادهای و پروژه‌های عمرانی و اجتماعی و فرهنگی شهر را به نفع خود و هم تیمی‌هایشان رقم نخواهند زد.
در دنیای کنونی رصد وضعیت شهری به بررسی کیفیت زندگی مردم می‌انجامد، اگر وضعیت شهری مناسب باشد به این معنی است که در آن شهر حقوق شهروندی در شرایط مطلوبی بوده، آلودگی‌های زیست محیطی کاسته شده و مشکلات اجتماعی نیز بهبود پیدا کرده است، “شورا روندگان” باید تمام موتلفه‌های زندگی شهری و روستایی و همچنین حقوق شهروندی را مدنظر قرار دهند.
اگر شهر را به عنوان یک موجود زنده در نظر بگیریم که جمعیت انسانی را در بر دارد، پس شهر نیاز به روانشناس، جامعه شناس و از لحاظ بدنه فیزیکی‌اش نیاز به معمار و انواع تخصص‌های شهری را دارد، حال ممکن است یک فرد سلبریتی حائز چنین ویژگی‌هایی باشد و یا حتی نباشد، پس تشخیص و انتخاب با شهروندان است.
در سال‌های اخیر مردم شهرهای بزرگ به شکل ملموسی با چالش‌های مهم شهری از جمله ترافیک و آلودگی هوا مواجه هستند، البته با تاثیر فضای مجازی در ایجاد پویش مردمی، گرایش و حساسیت مردم به انتخاب افرادی متخصص و مرتبط با شهر افزایش پیدا کرده است، البته متاسفانه با ورود سلبریتی‌ها و یا افرادی که حساسیت‌های قومی مردم را بر می‌انگیزند، فضای انتخاب متخصصان تحت تاثیر قرارگرفته است،  در شهرهای کوچک‌تر نیز هنوز روند آگاه‌سازی شکل نگرفته است. رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه ملی نقش بسیار مهمی در این آگاهی‌بخشی دارند و می‌توانند روی تغییر نگاه مردم اثرگذار باشند.
ایسنا