برجام از امروز یعنی «برنامه جامع اقتصاد مقاومتی»
برجام از امروز یعنی «برنامه جامع اقتصاد مقاومتی»

اویاقلیق: محمدجواد ظریف ظهر دوشنبه در جمع کارکنان وزارت امور خارجه با تبیین اولویت‌های سال جدید دستگاه سیاست خارجی کشور تصریح کرد: سالی سخت و پرکار را پشت سر گذاشتیم و مراحل حساسی هم در سال جدید پیش روی ماست. امسال را مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نام‌گذاری کرده‌اند که این امر […]

اویاقلیق: محمدجواد ظریف ظهر دوشنبه در جمع کارکنان وزارت امور خارجه با تبیین اولویت‌های سال جدید دستگاه سیاست خارجی کشور تصریح کرد: سالی سخت و پرکار را پشت سر گذاشتیم و مراحل حساسی هم در سال جدید پیش روی ماست. امسال را مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نام‌گذاری کرده‌اند که این امر تلاش مضاعف همکاران را طلب می‌کند.

وی با اشاره به نوع و حساسیت کار سیاست خارجی و دیپلماسی افزود: همه زحمات همکاران ما در وزارت امور خارجه به دلایلی که می‌دانیم و ملاحظاتی که وجود دارد، قابل اعلام و اعلان برای عموم نیست. همکاران ما باید  ظرفیت ویژه‌ای در خود ایجاد کنند؛ ظرفیت شنیدن و پاسخ ندادن. چه ملامت‌ها و چه تعریف‌ها نباید در ما اثر بگذارد. نگاه ما باید وظیفه‌محور باشد. همانطور که در سال گذشته همکاران ما در این مسیر تلاش کردند، لازم است که همچنان با توکل، تلاش و خلوص نیت در این مسیر گام بردارند.

وزیر امور خارجه با اشاره به شرایط حساسی که در آن به سر می‌بریم، اظهار کرد: در این شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی یک اشتباه محاسباتی، یک کم‌توجهی یا عدم رصد تحولات می‌تواند خطرناک باشد و بالعکس یک محاسبه دقیق و توجه به تحولات می‌تواند شأن و جایگاه جمهوری اسلامی ایران  را در منطقه و جهان ارتقاء بخشد.

ظریف همچنین با اشاره به اهمیت اقتصاد در جهان به‌هم‌‌پیوسته امروز گفت: تولید و سرمایه برای اینکه بتواند پاسخگوی نیازها و به‌ویژه اشتغال باشد نمی‌تواند منحصر و متمرکز در داخل باشد. ما موظفیم در سال جدید شرایط مناسب جهانی را برای تحقق شعار سال فراهم کنیم و در جامعه نیز اطمینان خاطر ایجاد کنیم. در این مسیر باید اهدافی را تبیین و دنبال کنیم که مهم‌ترین آنها ادامه سیر رفع موانع خارجی است. آنچه در مذاکرات هسته‌ای به دست آمد در همین راستا و برای رفع موانع خارجی و بروز استعدادهای داخلی بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به لزوم استفاده بهتر و بیشتر از دستاوردهای برجام خاطرنشان کرد: شاید تلاش ما برای اجرای برجام سنگین‌تر از تلاش برای ایجاد برجام است. به همین دلیل مقام معظم رهبری بر بدعهدی آمریکا تاکید می‌کنند. بدعهدی آمریکایی‌ها برای ما غیرقابل پیش‌بینی نبود. دو طرف هم بر اساس عدم اعتماد متقابل جلو رفتند و ساز و کارهای متعددی را پیش‌بینی کردند. ساز و کار برگشت‌پذیری ما در برجام بسیار آسان‌تر از برگشت‌پذیری تحریم‌های طرف مقابل است. اگر لحظه‌ای فرا برسد که آمریکایی‌ها برجام را اجرا نکنند بازگشت‌پذیری ما بسیار سریع و حتی بیش از آنچه در قبل داشته‌ایم خواهد بود. این خود نشان‌دهنده بی‌اعتمادی متقابل است و  ساز و کاری است که ما پیش‌بینی کردیم. روزی که نظام تصمیم بگیرد و احساس کند که میزان بدعهدی آمریکا به حدی است که ما باید به پیش از برجام برگردیم، ما تضمین کافی را در اختیار داریم. البته بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد.

ظریف در ادامه افزود: فضای سیاسی و امنیتی باید طور باشد که نه‌تنها سرمایه‌گذار خارجی بیاید، بلکه سرمایه داخلی ما هم فرار نکند و در تولید، سرمایه‌گذاری کند.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه بهبود روابط با دنیا و در جاهایی که خط قرمز نداریم به‌ویژه با منطقه و همسایگان اولویت امسال است، تصریح کرد:  اولویت ما، منطقه امن است. کشور ما به یُمن تلاش‌های نیروهای نظامی و امنیتی، امن است و این امنیت هم به‌نوعی پرهزینه است. ما به دلیل منافع ملی خودمان دنبال امنیت تک‌تک کشورها هستیم و امروز امنیت یک ضرورت ملی است.

ظریف در جمع‌بندی اولویت‌های وزارت امور خارجه در سال جدید گفت: در حوزه سیاسی و امنیتی، اجرای برجام با نگاه به اقتصاد مقاومتی از یک سو و تقویت امنیت در منطقه از سوی دیگر اولویت اصلی ماست. از امروز برجام یعنی «برنامه جامع اقتصاد مقاومتی». در حوزه  اقتصادی هم باید کمک کنیم و تسهیل‌کننده باشیم تا واردات را در سه بخش افزایش دهیم که عبارتند از واردات علم و فناوری، سرمایه و گردشگر و در سه حوزه نیز باید تلاش کنیم تا صادرات را  برای جذب بازار کالاهای غیر نفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار متخصص افزایش دهیم.

وزیر امور خارجه در پایان ضمن توصیه به همکاران خود در فراموش‌نکردن مردم و نقش آنها در همه مقاطع حساس گفت: ما مدیون تک‌تک مردم ایران هستیم؛ مردمی که از هیچ کاری برای اعتلای کشور فروگذار نکردند. ما قدرت و اقتدارمان را در مقابل بیگانگان مدیون همین مردم هستیم و به پشتوانه آنان می‌توانیم در مقابل قدرت‌های خارجی بایستیم و از حقوق ملت ایران با اقتدار دفاع کنیم. همین مردم ان‌شاءالله با حضور گسترده خود در انتخابات به بنده و شما و دیگر کارگزاران نظام این توان را می‌دهند که با اقتدار، منافع ملی را به پیش ببریم. ما وامدار آحاد این ملت هستیم.

ایسنا