موضوع تبریز ۲۰۱۸ نه تنها جهانی نشده بلکه ملی هم نیست!
موضوع تبریز ۲۰۱۸ نه تنها جهانی نشده بلکه ملی هم نیست!

اویاقلیق:  هر روز که جلوتر می‌رویم به تبریز ۲۰۱۸ نزدیک می‌شویم و هنوز هم بسیاری از شهروندان تبریزی و مسافران و گردشگرانی که تبریز را مقصد گردشگری نوروزی خود انتخاب کرده‌اند نمی‌دانند منظور از پوسترها بنرها و بیلبوردهایی که روی آن نوشته‌ شده است تبریز ۲۰۱۸ چیست؟ به‌عنوان یک شهروند و یک خبرنگار تمام موزه‌ها […]

اویاقلیق:  هر روز که جلوتر می‌رویم به تبریز ۲۰۱۸ نزدیک می‌شویم و هنوز هم بسیاری از شهروندان تبریزی و مسافران و گردشگرانی که تبریز را مقصد گردشگری نوروزی خود انتخاب کرده‌اند نمی‌دانند منظور از پوسترها بنرها و بیلبوردهایی که روی آن نوشته‌ شده است تبریز ۲۰۱۸ چیست؟

به‌عنوان یک شهروند و یک خبرنگار تمام موزه‌ها و اماکن گردشگری تبریز را دیده‌ام اما برای این‌که با مسافران شهرم هم‌سفر شده و با آنها هم‌قدم شوم تصمیم گرفتم با اتوبوس‌های تبریزگردی دوباره به دیدار اماکن تاریخی و باستانی و جاذبه‌های دیدنی شهرم بروم.

به‌عنوان یک خبرنگار یک هدف اصلی داشتم و آن صحبت کردن با مسافرانی که با اتوبوس‌های تبریز گردی به گشت‌وگذار در شهر می‌پرداختند.

یک سوؤال واحد از آنها داشتم و پرسیدم آیا منظور از تبریز ۲۰۱۸ می‌دانید چیست؟ آیا تاکنون تبلیغاتی در این راستا شنیده‌اید؟

 

گردشگران از تبریز۲۰۱۸ خبری ندارند

در کمال تأسف اکثریت مسافران اعلام کردند که صحبتی در این زمینه با آنان نشده است و مسافران نمی‌دانند در سال ۲۰۱۸ میلادی قرار است در تبریز چه رخداد و رویداد فرهنگی صورت گیرد.

در چهار راه شهید بهشتی تبریز سوار اتوبوس تبریز گردی شدم و منتظر ماندم تا اتوبوس با مسافران پر شود، مسافران شهرم یکی‌یکی سوار شدند،  سر صحبت را با آقای نهاوندی که از کردستان به تبریز آمده بود بازکرده و خودم را معرفی کردم.

او از اجرای طرح اتوبوس گردی رایگان خیلی  ذوق‌زده شده بود و این ابتکار شهرداری تبریز را موجب جذب توریست به این شهر می‌دانست.

وی گفت: اجرای این طرح تا حد خیلی زیادی در وقت و هزینه مسافران صرفه‌جویی می‌شود.

از او در مورد تبریز ۲۰۱۸ می‌پرسم و او می‌گوید: در سطح شهر بنرهای تبلیغاتی در این زمینه دیدم ولی نه از کسی در این موضوع سؤوال کردم و نه کسی  در این مورد برای ما که در ستاد اسکان فرهنگیان ساکن هستیم توضیح داده است.

وقتی به او توضیح می‌دهم که منظور از این بنرهای تبلیغاتی چیست و تبریز در سال ۲۰۱۸ میلادی میزبان گردشگران کشورهای جهان اسلام است و جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی و ادبی در راستای معرفی تبریز و کشورمان در این شهر اجرا می‌شود برق خوشحالی در چهره‌اش نمایان می‌شود.

صحبت‌هایمان که به اینجا می‌رسد سایر مسافران نیز به ما می‌پیوندند و هر کدام از دریچه‌ای دیگر در این زمینه صحبت می‌کنند.

حالا ما به اولین ایستگاه گردشگری یعنی موزه قاجار رسیده‌ایم،  از مسافران این اتوبوس خداحافظی کرده و به سراغ مسافرانی که در موزه قاجار در حال تماشای موزه هستند می‌روم.

آقای انصاری به همراه همسر و ۲ دختر جوان از شهر کرج به تبریز آمده‌اند توجه مرا به خود جلب می‌کنند. دختران جوان آقای امیری تا موضوع صحبت را متوجه می‌شوند می‌گویند چند روز پیش شهردار تبریز در شبکه یک سیما در مورد تبریز ۲۰۱۸ صحبت می‌کرد و ما از صحبت‌های شهردار تبریز متوجه این موضوع شدیم ولی باید گفت زمان پخش این برنامه به گونه‌ای است که دیگر کسی آن‌وقت شب حوصله تماشای تلویزیون ندارد.

دختر دیگر آقای انصاری ادامه داد: ضمناً در ایام تعطیلات عید نوروز خیلی از خانواده‌ها تلویزیون تماشا نمی‌کنند و ما نیز آن برنامه را به‌صورت اتفاقی از تلویزیون هتل تماشا کردیم.

از دختران جوان آقای انصاری خداحافظی می‌کنم یکی از مهمانان موزه قاجار از من می‌خواهد تا از خانواده آنها عکس بگیرم و من مشتاقانه به سمت آنها می‌روم و بعد از گرفتن عکس سؤؤالم را با پدر خانواده که خود را رستم آقا معرفی می‌کند در میان می‌گذارم او می‌گوید تبریز چهارمین شهری است که ما از ابتدای تعطیلات به این شهر سفرکرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که قبل از تبریز به شهرهای رشت، اردبیل و ارومیه سفر کرده‌اند، افزود: خدا وکیلی هیچ‌کدام از این شهرها به تمیزی تبریز نبود و امکاناتی هم برای مسافران نداشتند.

وی در پاسخ به سؤوالم می‌گوید: گرفتاری‌های زندگی آن‌قدر ما را درگیر کرده است که اگر در این مورد توضیحی هم داده باشند من یادم نیست توضیحی شنیده باشم.

همسر وی می‌گوید: بهتر است در اتوبوس‌های تبریز گردی که مهمانان به تماشای جاذبه‌های دیدنی شهر می‌روند راهنمای تورها و موزه‌ها در این خصوص به مسافران توضیح دهند ولی ما هیچ راهنمایی ندیدیم که در مورد تبریز ۲۰۱۸ به ما توضیح دهد.

۲۰ دقیقه ما در موزه قاجار به اتمام می‌رسد و همراه مسافران سوار اتوبوس می‌شویم تا به مقصد بعدی برسیم ایستگاه گردشگری بعدی موزه قرآن و کتابت است  تعدادی از مسافران در این ایستگاه پیاده می‌شوند برخی دیگر از مسافران نیز که قبلاً از این موزه و مکان مقدس بازدید کرده‌اند سراغ موزه مشروطه را می‌گیرند

در موزه مشروطه ۲ پسر دانشجو رشته ادبیات زبان انگلیسی که از شهر قزوین به تبریز آمده‌اند به‌دقت به صحبت‌های راهنمای موزه مشروطه گوش سپرده‌اند تا قصه دلیری سرداران نهضت مشروطه را برای همیشه در ذهن خود ثبت کنند.

به سراغ این ۲ پسر دانشجو رفته و نظر آنها را در مورد تبریز ۲۰۱۸ می‌پرسم آنها از این‌که تبریز طی چند سال اخیر پیشرفت زیادی کرده است اظهار خوشحالی کردند و تبریز را به‌عنوان یک شهرآباد و توسعه‌یافته می‌دانستد.

آنها با اعلام این که تبریز در سال ۲۰۱۸ به نمایندگی از کشورمان میزبان مسافران و گردشگران کشورهای اسلامی خواهد بود انتظار داشتند تبریز در این سال سنگ تمام بگذارد و هر آنچه در توان دارد برای گردشگران عرضه کند، این بار من از این‌که دیدم این ۲ مسافر اطلاعاتی در مورد تبریز ۲۰۱۸ داشتند خیلی خوشحال بودم، این ۲ جوان دانشجو گفتند برای دیدن میزبانی تبریز حتماً سال بعد نیز مسافر تبریز خواهیم بود

بازار تبریز هم این روزها مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است، انسیه خانم در بازار تبریز مشغول خرید است او از شهر رشت مهمان تبریز است و از دیدن بازاری با این قدمت که حجره در حجره به هم متصل شده است حسابی ذوق کرده است.

او می‌گوید از این که در سفرهای قبلی به بازار تبریز نیامده بودم غبطه می‌خورم بازاری که نشان از قدمت و عظمت یک شهر دارد.

وی نیز در پاسخ به سؤؤال من با حالت تعجب از همراهان و اطرافیان خود پرسید که آیا اطلاعاتی در مورد تبریز ۲۰۱۸ دارند یا خیر و البته آنها نیز اظهار بی‌اطلاعی کردند.

تبریزی‌ها اهل عمل هستند نه شعار دادن

یکی از همراهان انسیه خانم گفت تبریزی‌ها اهل عمل هستند نه شعار دادن آنها هیچ‌وقت در مورد کارهای خود شعار نمی‌دهند بلکه با عملشان می‌بینی همه‌جا صدا کرده‌اند.

وی افزود: ولی در این زمینه باید خیلی تبلیغات گسترده‌ای در تبریز و حتی سایر شهرها صورت گیرد و راهنمایان موزه‌ها و اماکن گردشگری و تورهای تبریز گردی باید در این زمینه به مسافران اطلاعات دهند.

یکی دیگر از مسافران نوروزی  نیز در اجرای مراسم‌های ویژه مربوط به تبریز ۲۰۱۸ از مسؤولان و متولیان امر می‌خواهد که در اجرای آیین‌های باشکوه این رخداد عظیم فرهنگی، هنری و ادبی  میزبان خوبی بوده و هر چه که در توان دارند از همه ظرفیت‌های کشورمان در این زمینه استفاده کنند تا چهره خوبی از شهر تبریز و کشورمان به جهانیان معرفی شود.

تبریز ۲۰۱۸ ظرفیت بسیار مناسبی برای معرفی این شهر و حتی کشورمان برای گردشگران خارجی است

وی اظهار داشت: تبریز ظرفیت‌ها و جذابیت‌های زیادی  برای معرفی و جذب توریسم دارد و مطمئناً تبریز ۲۰۱۸ ظرفیت بسیار مناسبی برای معرفی این شهر و حتی کشورمان برای گردشگران خارجی است ولی اول باید  مدیریت شهری تبریز، شورای شهر و شهرداری نواقصات و کم‌وکاستی‌ها را برطرف کنند.

گردشگران نوروزی که تبریز را برای سفر انتخاب می‌کنند انتظار دارند تبریز ۲۰۱۸ معرف تاریخ، تمدن، زیبایی‌ها و پیشینه این کهن مرز و بوم باشد و همه سیاه‌نمایی‌هایی که از کشورمان در اذهان جهانی نقش بسته است را نقش بر آب کند.

باید گفت با وجود تمام تلاش‌های صورت در مورد اطلاع‌رسانی به مسافرا ن و گردشگران داخلی تاکنون آن‌گونه که بایدوشاید تبلیغات و اطلاع‌رسانی خوب و مناسبی در صورت نگرفته و مدیریت شهی تبریز باید با یک اتاق فکر فعال و قوی در این زمینه اقدامات ارزنده و شایسته‌تری انجام دهد.

نگارنده: معصومه درخشان – فارس