تجربیات طرح دریای مرده اردن به کمک احیا دریاچه ارومیه می آید
تجربیات طرح دریای مرده اردن به کمک احیا دریاچه ارومیه می آید

اویاقلیق: اسماعیل جبارزاده در تبریز در خصوص نتایج سفر هیات استانی واحدهای صنایع به کشورهای آلمان و لهستان اظهار داشت: در سال جاری با توجه به نامگذاری سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری به  عنوان «اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل» و امسال اقتصاد مقاومتی تولید ملی و اشتغال هر اقدامی که در استان […]

اویاقلیق: اسماعیل جبارزاده در تبریز در خصوص نتایج سفر هیات استانی واحدهای صنایع به کشورهای آلمان و لهستان اظهار داشت: در سال جاری با توجه به نامگذاری سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری به  عنوان «اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل» و امسال اقتصاد مقاومتی تولید ملی و اشتغال هر اقدامی که در استان صورت می گرفت بر پایه تحقق اصول اقتصاد مقاومتی بود که این امر از ابتدای سال گذشته ادامه داشت.

استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه برون گرایی شدن اقتصاد مقاومتی را در اولویت کاری خود قرار دادیم، افزود: توسعه صادرات و تولیدات صادرات محور جزو اهداف استانی ما بود که از شال گذشته با تمرکز بر روی برنامه های اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید و رفع مشکلات واحدهای تولیدی  اکثر طرح های اقتصاد مقاومتی صورت گرفت.

وی ، اضافه کرد: با توجه به تلاش مسؤولان و مدیران استانی، همه محورهای برنامه ریزی شده و اهداف مورد نظر محقق شد.

جبارزاده، با تاکید بر اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، پایان ناپذیر بوده و قطعا ادامه خواهد داشت، بیان کرد: در راستای توسعه اقتصادی استان، بر اساس سیاست های سند تدبیر توسعه شاخص های اصلی مشخص شد که مهم ترین هسته کلیدی رسیدگی به موضوع عدم نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بود.

استاندار آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه اولویت استان آذربایجان شرقی رفع موانع تولید در تمام واحدها است، افزود: با توجه به این مساله در راستای توسعه بخش صادرات محوری در استان سال گذشته وارد فاز دوم شدیم و تلاش کردیم ارتباط استان با کشورهای هدف را مساعد سازیم و قطعا لازمه تحقق این امر ارتباط با کشورهای پیشرفته است.

وی در ادامه با یادآوری اینکه برجام و توافق نامه ها فرصتی برای ارتباط گسترده با کشورهای اروپایی شد، تصریح کرد: بیش از ۸۳ هیات بازرگانی ، تجاری و صنعتی در قالب های مختلف به استان سفر داشتند و یکی از اهداف شناسایی کشورهای مناسب برای همکاری بود که طبق ارزیابی آنها و ارزیابی ما چندین کشور برای همکاری انتخاب شد.

جبارزاده، خاطرنشان کرد: هرچند از ورود هیات های کشورهای مختلف به استان اطلاع داشتیم، اما استان آذربایجان شرقی معیارهایی را برای خود داشته و بر اساس این معیارها کشورهای هدف را انتخاب کرده ایم که از جمله این کشورها که در ماه های گذشته به کشور ما سفر کردند یک هیات رسمی از لهستان و دو هیات از کشور آلمان بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به شباهت هایی موجود بین استان آذربایجان شرقی و کشور لهستان و اینکه کشور آلمان از کشورهای بسیار پیشرفته و اقتصادی در دنیا است، طبق ارزیابی های صورت گرفته این دو کشور را برای سفر متقابل انتخاب کردیم و بازدیدها و دیدارهایی در این سفر صورت گرفت و طی این سفر هیات ۳۰ نفره مرکب از بخش دولتی و خصوصی و افراد صاحب صنایع مرتبط با کشورهای لهستان و آلمان سفر انجام شد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: هیات هایی به کشور سفر می کنند با ارزیابی های خود پا به ایران گذاشته اند و انتخاب استان آذربایجان شرقی نیز بر اساس همین ارزیابی ها بوده که در نهایت به این نتیجه رسیده اند که استان آذربایجان شرقی مساعد برای همکاری ها است.

وی در تشریح چرایی انتخاب کشور لهستان برای تعامل صنعتی گفت: کشور لهستان بر اساس سبقه تاریخی بیش از ۵۴۰ سال با ایران ارتباط داشت و اولین مکاتبه از طرف حاکم وقت تبریز با پادشاه وقت لهستان بوده و همچنین با توجه قرار گرفتن تبریز در مسیر جاده ابریشم، این مسیر جزو مسیرهای تجار لهستانی بود و بر همین اساس سابقه تاریخی را در زمینه ارتباط بیشتر با این کشور در نظر گرفتیم.

جبارزاده ادامه داد: از جمله عواملی باعث  علاقه مردم لهستان به ایران شد تشکیل لشگر ۸۰ هزار نفری در جنگ جهانی دوم در ایران توسط لهستانی ها بود که این لشگر پیروز شدند و دختر فرمانده آن لشگر در حال حاضر در قید حیات هستند و جزو  ایران دوستان است و این گذشته در ذهن لهستانی ها باقی مانده تا همچنان تمایل ارتباط با ایران را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه کشور لهستان ۵ کشور را برای توسعه انتخاب کرده که ایران در ابتدای لیست قرار دارد، گفت: با توجه به مشابهت های شهرهای ورشو و وروتسلاو با استان ما و  علاقمندی لهستان به توسعه روابط و همچنین توانمندی استان های هدف در بخش تولیدات خودرویی زیست محیطی، کشاورزی و اینکه ما نیز دنبال تکنولوژی روز دنیا هستیم هر دو کشور را برای همکاری متقابل علاقه مند کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به قدیمی شدن ماشین سازی و تولیدات قطعات ایران و لزوم نوسازی، افزود: با توجه به اینکه اهداف اقتصاد مقاومتی ما در بخش معدن است و لهستان هم پیشرو هستند و از آنجایی که در استان ما معدن مس داریم ولی استفاده بهینه از این منابع نداریم از این رو ما به دنبال ذوب مس و فرآوری مس بودیم که در لهستان تکنولوژی و شرکت های فراوانی در این خصوص وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی در حال حاضر  با کشور روز اروپا قرارداد بسته که با قیمت پایین بیش از ۳۰ درصد هزینه ها همکاری خواهد کرد، ادامه داد: شرکت های بیمه و بانک های لهستان آمادگی برای اعطای تسهیلات بانکی و بیمه دارد.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص انتخاب کشور آلمان برای همکاری با تبریز بیان داشت: با توجه به اینکه کشور آلمان پیشرو در زمینه علم و تکنولوژی و اقتصاد در دنیا بوده و بین کشورهای اروپایی از نظر اقتصادی در سطح بالا قرار دارد و تنها کشوری که وارد بحران اقتصادی نشده است  و بالای ۱۳۰۰ میلیارد دلار صادرات صنعتی دارد.

وی با بیان اینکه در برلین تماما مذاکرات سیاسی داشتیم ولی در دو استان  زاگسن و نیدرزاگسن مذاکرات صنعتی و تعاملات صورت گرفت، گفت: این دو استان برای همکاری با آذربایجان شرقی انتخاب شدند که بزرگترین دانشگاه آلمان در استان زاگسن قرار دارد و همچنین در صنعت خودروسازی و قطعات خودرو و مدیریت منابع آب پیشرفته بوده و مرکز تحقیقات این استان ۴۰۰ میلیون دلار بودجه دارد.

جبارزاده گفت: همچنین ایالت نیدرزاگسن نیز با شهر هانوفر معروف است و می دانیم  هانوفر مهم ترین نمایشگاه های دنیا را دارد و البته همه واحدهای  قطعه سازی با تکنولوژی زیاد است، گفت: همچنین با توجه به اینکه در استان آذربایجان شرقی بیش از ۷۰۰ هزار تن گندم تولید شده ولی می خواهیم از نظر رعایت استاندارد و آیتم های نمونه گندم، تولید استاندارد داشته باشیم و این استان متخصص در زمینه گندم و شیلات است.

جبارزاده اضافه کرد: ایالت زاکسن با ۴ میلیون نفر جمعیت، ظرفیت‌های خوبی در بخش خودروسازی، قطعه‌سازی، محیط زیست و مدیریت منابع آبی و بهداشت و سلامت دارد و بزرگترین دانشگاه صنعتی آلمان، بزرگترین کارخانه خودروسازی بی‌ام‌و و مرکز تحقیقات زیست‌محیطی لایپزیک در این ایالت واقع است.

وی گفت: ایالت نیدرزاکسن نیز با ۸ میلیون نفر جمعیت، شرکت خودروسازی ولکس‌واگن را در خود جای داده و شهر هانوفر، مرکز این ایالت شهر نمایشگاهی دنیاست.

جبارزاده با اشاره به توانمندی‌های این ایالت در بخش خودرو و قطعه‌سازی و تولید و فراوری گندم، سیب‌زمینی و شیلات، گفت: علاقه‌مند بودیم که با استفاده از تجربیات این ایالت در حوزه‌های مزبور، زمینه ورود تولیدکنندگان استان به بازارهای جهانی را فراهم کنیم که این موضوع را در مذاکرات اقتصادی در ایالت نیدرزاکسن تعقیب می‌کردیم.

وی خاطرنشان کرد: سفارت ایران در کشور لهستان و آلمان فعال هستند و آمادگی برای تعاملات دارند و قرار بر ایجاد میز لهستان و آلمان در اتاق بازرگانی استان هستیم تا نیازسنجی شود.

وی با اشاره به برپایی ۴ همایش در دو کشور با حضور تجار بازرگان در اتاق بازرگانی این استان ها با حضور وزاری اقتصاد و استاندارها در راستای مبادلات اطلاعات، گفت: دیدارهای زیادی بین شهردار تبریز و شهردارهای مراکز استان ها ایجاد شد و طرح های زیادی برنامه ریزی شد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به استفاده از زیرساخت های حمل و نقل ریلی همچون تراموا در لهستان و آلمان، گفت: با توجه به این مساله قرار بر این شد شهردار تبریز با تعامل با این دو کشور زیرساخت ها و مدیریت ترافیکی را در استان رونق دهد.

وی با اشاره به توافق دانشگاه تبریز با مرکز تحقیقات شهر لایفزیک اشاره کرد و گفت:  دیداری بین روسای ورشو و سایر مراکز با دانشگاه تبریز با محوریت دانشگاه تبریز کارگاه آموزشی مدیریت و آب و فاضلاب  برگزار خواهد شد تا روش های مدیریت و مدیریت منابع طبیعی و حفظ ثروت ملی و انرژی ها نو برپا خواهد شد.

جبارزاده یادآور شد: در آلمان ۳۰ درصد برق از طریق توربین های بادی و خورشیدی تامین می شود و زباله که به عنوان طلای سیاه مطرح است را  تبدیل به کالای مفید اعم از برق می کنند.

وی با بیان اینکه هر بشکه نفت که بر می داریم تجدید ناپذیر است، گفت: در حال حاضر  برخی کشورهای پیشرفته با توجه به ابری بودن هوای منطقه خود همچنان پانل های خورشیدی را احداث کرده و تلاش می کنند ۸۰ درصد برق را از خورشید و باد بگیرند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین به بیان مشکل دریاچه ارومیه که یک مشکل بین المللی است در سفر به آلمان و لهستان اشاره کرد و گفت: ما خواستار شدیم تمام تجربیات در زمینه احیا را در اختیار ما بگذارند و آنها طرح دریای مرده را که در اردن کار می شود را بیان کردند  و قرار شد نتایج و دستاوردهای آنها را به ما انتقال دهند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود نمایشگاه بین المللی در هانوفر آالمان در راستای نشان دادند توانمندی های استان نمایشگاهی اختصاصی برگزار خواهیم کرد و در سال جدید نمایندگان آنها به نمایشگاه بین المللی تبریز خواهند آمد و قطعا قراردادی با هانوفر در زمینه ارائه توانمندی ها خواهیم داشت.

جبارزاده ادامه داد: ما به دنبال توسعه و پیشرفت هستیم و نیاز به منابع داریم و شاید خطاهایی در این زمینه باشد ولی عاقل فردی است که از تجربیات دیگران استفاده کند و ما باید با کشورهای که دارای تجربه در خصوص نیازهای ما هستند همکاری داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میزان تولیدات معدن ما بالای ۸ میلیون تن است، تصریح کرد: خواستار این هستیم که با علم روز و بهینه از این منابع استفاده کنیم و بر همین اساس به دنبال ایجاد رابطه تولیدکنندگان داخلی با کشورهای پیشرفته بودیم تا تامین بازار داخلی شود.

استاندار آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: من باور دارم که بخش های خصوصی با همه محدودیت در گذشته که توانسته اند صنعت را زنده نگه دارند با این گشایش وضعیت بهتر خواهد شد و اقتصاد استان و درامد و اشتغال افزایش خواهد یافت.

فارس