خلقت بی‌نظیر طبیعت را در موزه تاریخ طبیعی تبریز به نظاره بنشینید
خلقت بی‌نظیر طبیعت را در موزه تاریخ طبیعی تبریز به نظاره بنشینید

اویاقلیق : منطقه آذربایجان‌شرقی، موزه تاریخ طبیعی تبریز نمونه‌های متنوعی از پستانداران، پرندگان، خزندگان، گونه‌های آبزی، سنگواره‌ها و نیز نمونه‌هایی از سخت پوستان و بندپایان را نگهداری و به نمایش گذاشته است.   معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌‌شرقی، با تاکید بر نگهداری نمونه‌های نادری از […]

اویاقلیق : منطقه آذربایجان‌شرقی، موزه تاریخ طبیعی تبریز نمونه‌های متنوعی از پستانداران، پرندگان، خزندگان، گونه‌های آبزی، سنگواره‌ها و نیز نمونه‌هایی از سخت پوستان و بندپایان را نگهداری و به نمایش گذاشته است.

 

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌‌شرقی، با تاکید بر نگهداری نمونه‌های نادری از موجودات دنیا و ایران در موزه تاریخ طبیعی تبریز، خاطر نشان کرد: گونه‌های خارجی مثل بزرگ‌ترین گونه گوزن به نام موس، بزرگترین گونه قوچ‎های وحشی به نام قوچ مارکوپولو و نیز کوچک ترین گونه گوزن ایرانی به نام شوکا و گوزن‌ درشت جثه کاریبو  در این موزه در معرض نمایش علاقمندان است.

 

میر محسن حسینی قمی با بیان اینکه موزه تاریخ طبیعی دستاوردهای خلقت از اول آفرینش تا به امروز و نیز نحوه ارتباط بین موجودات زنده و محیط غیر زنده را برای عموم افراد نمایش می‌دهد، تاکید کرد: شناسایی و رده بندی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از جمله وظایف موزه تاریخ طبیعی است و در کنار بخش تحقیقات، معرفی محیط زیست طبیعی، گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و نیز نمایش یافته‌های قسمت تحقیقات در موزه تاریخ طبیعی از رسالت اصلی این گونه موزه‌ها است.

 

وی با اشاره به تاسیس موزه تاریخ طبیعی تبریز در سال ۱۳۷۲ در داخل اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در زمینی به مساحت ۲۰۰ متر مربع، افزود: در این موزه حدود ۳۵۰ نمونه ارزشمند از جمله ۳۸ گونه پستاندار، ۴۹ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده، ۹ گونه آبزی، دو نوع سنگواره و نمونه هایی از سخت پوستان و بندپایان در معرض دید علاقمندان است.

 

وی ادامه داد: نمونه‌هایی از مارها، گوزن‌های دنیا، انواع قوچ‌های وحشی، گوشت خواران مختلف، پرندگان بومی و مهاجر شامل پرندگان شکاری، آبزی و کنار آبزی و نیز ماکیان سانان و گاوسانان در این موزه به چشم می‌خورد.

 

قمی در خصوص نحوه نگهداری نمونه‌های جانوری بیان کرد: برای حفظ و نگداری موجودات زنده در ظاهر طبیعی ولی به صورت غیر زنده، نمونه‌ها بر اساس رفتارشناسی در شکل طبیعی موجودات هم چون حالت استراحت، کمین، شکار، ایستاده و نشسته تاکسیدرمی می‌شوند.

 

وی در توضیح فن تاکسیدرمی گفت: بعد از جداکردن پوست حیوان تلف شده، چربی و گوشت‌های اضافی آن را گرفته و نمک سود می‌کنند. سپس پوست را با مواد لازم دباغی می‌کنند و استخوان‌های جمجمه و انتهای اندامهای حرکتی جوشانده و چربی گیری و با مواد مخصوص آغشته و برحسب نوع نمونه بر روی قالب‌های فایبرگلاس، فلزی و چوبی نصب می‌شوند.

 

وی افزود: برای جلوگیری از آفت و خراب شدن نمونه‌های تاکسیدرمی شده، سالانه چندین مرتبه سمپاشی و مرمت انجام می‌شود.

 

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی ادامه داد: گونه‌های منحصر بفرد جانوری کشور در آذربایجان‌شرقی نظیر سیاه خروس قفقازی، نمونه‌های اسکلت برخی از حیوانات مانند بز وحشی، گوزن، تمساح، خرس قهوه‌ای جزو نمونه‌های با ارزش است.

 

وی با اشاره به اینکه نمونه‌هایی از تنوع زیستی کم‌نظیر استان در موزه نگهداری می‌شود، افزود: قرقاول ارسباران، قوچ ارمنی، سیاه خروس قفقازی، میش مرغ، آهو، خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، شغال، کفتار، پلنگ، و انواع گربه‌های وحشی شامل سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در این موزه در معرض دید علاقمندان و گردشگران است.

 

وی با تاکید بر اینکه موزه تاریخ طبیعی تبریز می‌تواند قابل استفاده و بهره‌برداری برای اقشار مختلف باشد، گفت: متخصصان علوم زیستی، دانشجویان، دانش‌آموزان، مردم عادی، کودکان و حتی خردسالان می‌توانند با نمونه های موزه ارتباط برقرار کنند و هر فرد بر اساس آگاهی و فهم خود نصیبی از دنیای جالب جانوران ببرد.

 

خانواده آقای مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش اثرگذار موزه‌های تاریخ طبیعی در شناخت جهان هستی و به ویژه کودکان، یاد آورشدند: امروز فرزندمان را برای بازدید به این موزه آورده‌ایم. به دلیل اینکه شناخت کودکان بیشتر از طریق کارتون و غیر واقعی است، بازدید از چنین موزه‌هایی می‌تواند آن‌ها را در برقراری ارتباط با دنیای واقعی و شناخت درست و نیز قابل درک کمک کند.

 

خانم نازلیان از مراغه که به همراه دو فرزند خود از این موزه بازدید می‌کردند، با مشاهده گونه‌های مختلف جانوری در موزه تاریخ طبیعی تبریز که برخی در حال انقراض هستند، گفت: انسان‌ها باید بیش از پیش در حفاظت از محیط زیست خود تلاش کنند و با فعالیت‌های خود زمینه نابودی دیگر موجودات زنده را فراهم نکنند.

 

گفتنی است، موزه تاریخ طبیعی تبریز در بلوار آزادی، چهارراه آبرسان تبریز در داخل ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی قرار دارد و از ساعت ۹ الی ۱۴ پذیرای گردشگران و علاقمندان است.