جشن و شادی مطالبه جدی شهروندان اردبیلی/خلائی که «نوروزگاه» پر کرد
جشن و شادی مطالبه جدی شهروندان اردبیلی/خلائی که «نوروزگاه» پر کرد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: مغازه‌های بسته، خیابان‌های خلوت و خالی و هوای سرد تصویر چندین ساله عید در استان اردبیل است. به طوریکه طی سال‌های اخیر رسانه‌ها بر ضرورت برنامه‌ریزی برای تغییر حال و هوای عید و جذب گردشگران نوروزی به این استان تأکید داشته‌اند. نه خبری از برنامه‌های جشن و شادی بوده […]

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: مغازه‌های بسته، خیابان‌های خلوت و خالی و هوای سرد تصویر چندین ساله عید در استان اردبیل است. به طوریکه طی سال‌های اخیر رسانه‌ها بر ضرورت برنامه‌ریزی برای تغییر حال و هوای عید و جذب گردشگران نوروزی به این استان تأکید داشته‌اند.

نه خبری از برنامه‌های جشن و شادی بوده و نه تحرک اقتصادی و گردشگری در شهر جریان داشته تا جایی که مسافران عبوری نیز با شنیدن صدای کر کننده سکوت شهر از اردبیل به مقاصد دیگر می‌روند.

امسال بر اساس برنامه‌های ابلاغی میراث فرهنگی در قالب جشن نوروزگاه شهرداری و میراث فرهنگی مطابق وظیفه تعریف شده برنامه‌هایی را اجرا کردند که از قضا مطالبه جدی شهروندان بود. برنامه‌هایی که با حضور پرشور مردم همراه شد و در بررسی میدانی مهر مشاهده می‌شود که تداوم آن مورد تأکید است.

زمینه  تفریح در اردبیل کافی نیست

یکی از شهروندان اردبیلی به خبرنگار مهر گفت: در تعطیلات نوروزی همه شهروندان امکان مسافرت ندارند و عده‌ای علاقه‌مند به مسافرت نیستند.

رامین رحمانی تصریح کرد: از سویی شهر به حدی سوت‌وکور است که حتی قدم زدن در آن چندان روحیه مطلوبی تداعی نمی‌کند.

رحمانی با ابراز خرسندی از برگزاری جشن‌های مختلف در قبل و بعد از عید نوروز اضافه کرد: لازم است برای تغییر حال و هوای شهر چنین برنامه‌هایی افزایش یافته و در طول سال برگزار شود.

شهروند دیگری به محدود بودن زمینه‌های تفریح در اردبیل اشاره کرد و گفت: جشن‌های مردمی نه هزینه زیادی نیاز دارد و نه حضور در آن برای شهروندان سختی خاصی دارد.

رضا معطرپور افزود: پدر و مادرها برای شادی و تفریح خود و فرزندانشان می‌توانند از جشن‌ها استفاده کنند.

وی با ذکر مثالی به جشنواره آدم‌برفی اشاره کرد و متذکر شد: حتی جشنواره‌های زمستانی نیز استقبال می‌شود و این نشان می‌دهد مردم علاقه‌مند به برگزاری جشنواره‌ها هستند.

گردشگر به دنبال نشاط و شادی است

علاوه بر شهروندان اردبیلی که علاقه‌مند به برگزاری جشنواره‌های متنوع مردمی هستند، خود گردشگران نوروزی نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند.

گردشگر به دنبال شادی و نشاط است و هر کجا برنامه‌های شادی برگزار می‌شود گردشگران علاقه‌مند به سفر به آن نقطه هستندیکی از گردشگران به خبرنگار مهر گفت: بنده دو سال پیش برای دیدن اقوام به اردبیل سفر کرده بودم و متأسفانه هیچ برنامه‌ای در سطح شهر اجرا نمی‌شد.

نسرین پناهی اضافه کرد: مغازه‌ها نیز در سطح شهر اغلب بسته بود و شهر حال و هوای عید نداشت.

وی افزود: این اقدام میراث فرهنگی که جشن‌های نوروزی برگزار می‌کند قابل‌توجه است و ناخواسته موجب شده مغازه‌ها نیز فعال‌تر باشند.

گردشگر دیگری معتقد است جشن‌های نوروزی خود موجب آشنا شدن با آداب‌ورسوم نوروز در مناطق مختلف خواهد شد.

فرهاد محمدی اضافه کرد: گردشگر به دنبال شادی و نشاط است و هر کجا برنامه‌های شادی برگزار می‌شود گردشگران علاقه‌مند به سفر به آن نقطه هستند.

تأثیر طرحی که دستور ابلاغی بود

در استان اردبیل جشنواره‌های متعدد گردشگری توانسته خود را به برند ملی نزدیک کند. هر چند کم و کیف برگزاری جشنواره‌ها هنوز نظر مثبت کارشناسان را جلب نکرده اما جشنواره‌هایی مانند آدم‌برفی، جشنواره زمستانی سرعین، جشنواره گل‌های بابونه در جنگل فندقلو، جشنواره کوچ عشایر و جشنواره آش‌های محلی منطقه گردشگری بولاخلار در گروه جشنواره‌هایی هستند که طی حداقل پنج سال برگزاری مداوم توانسته‌اند به برند جشن و شادی تبدیل شوند.

در بین شهروندان و گردشگران این جشنواره‌ها نامی برای خود به هم زده و حداقل اینکه علاقه‌مندان و مشتاقان بسیاری برای برگزاری خود دارند.

با این وجود در تعطیلات نوروزی همواره خلائی در جشن و شادی و بخشیدن حال و هوای عیدانه به شهر وجود داشت. به طوریکه چنانکه ذکر آن رفت در تعطیلات نوروزی شهر اردبیل و تمامی شهرهای شهرستان‌های دیگر به حالت تعطیل در آمده و مسافران نیز بهانه ماندگاری نمی‌یافتند.

امسال با ابلاغ جشن نوروزگاه تحرکی به شهر بخشیده شد که سال‌ها از سوی رسانه‌ها مطرح شده و در مقابل از سوی مسئولان مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود.

نوروزگاه بهانه‌ای شد تا متولیان گردشگری با مردم آشتی کرده و به جای تمرکز بر آمار عملکرد در تعطیلات نوروزی در بین مردم حضور یابند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل معتقد است جشن‌های نوروزگاه با هدف احیا آیین‌ها و رسوم نوروز و نشاط‌آفرینی برگزار می‌شود.

کریم حاجی‌زاده با تأکید به اینکه آداب‌ورسوم متنوعی در پیشوازی از عید و سپری کردن تعطیلات نوروزی در این منطقه وجود دارد، اضافه کرد: در نوروزگاه بنا بر این بوده گوشه‌ای از آیین‌ها و رسومات احیا شود.

در عین حال شهردار اردبیل تأکید کرد: پیش از آغاز تعطیلات نوروزی جشن‌های متعددی آغاز شده و همچنان تا پایان تعطیلات ادامه دارد.

حمید لطف‌اللهیان به برگزاری جشن تکم گردانی، جشن استقبال از نوروز، آیین نواوستی و جشن سفره هفت‌سین اشاره کرد و افزود: امسال آیین‌های نوروز به صورت برجسته در قالب جشنواره‌ها معرفی شده است.

جشنواره‌ها فرصتی برای خروج از بن‌بست گردشگری فصلی

نه تنها جشنواره‌ها در بهبود روحیه عمومی شهروندان، تفریح و سرگرمی آن ها و نشاط‌آفرینی عمومی تأثیرگذار است بلکه تأثیرات درازمدت آن را می‌توان در چهارفصل کردن گردشگری استان دانست.

برخی مسئولان استانی بر این باورند که زمان اصلی پذیرش گردشگر در اردبیل در فصل تابستان و نه تعطیلات نوروزی است. از سویی سالانه هزینه‌های قابل‌توجهی صرف می‌شود تا جشنواره‌های زمستانی برگزار شده و گردشگری اردبیل از حالت فصلی خارج شود.

این تناقض در رفتار و گفتار مدت‌هاست مشاهده می‌شود و به  نظر می‌رسد زمانی که آمار اقامت‌ها و حضور گردشگران مطلوب نیست به عنوان توجیهی از سوی متولیان مطرح شده است.

این در حالی است که برنامه‌ریزی گردشگری تمام فصل ایجاب می‌کند متولیان برای تمامی فصول سال برنامه‌ریزی داشته و فصلی را بر فصل دیگری ارجح نسازند.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته گردشگری موفق در تمامی فصول به اجرا درمی‌آید و گردشگر در هر فصلی مراجعه کرده دست‌خالی بازنگشته است.

ضرورت تغییر ذائقه گردشگران با ارائه برنامه‌های مفید

تأثیر دیگر جشنواره‌ها تغییر ذائقه گردشگران است. در نوروز امسال سفرهای برون‌مرزی از خود استان اردبیل قابل‌توجه بود. بسیاری به بهانه تغییر حال و هوای خود و خرید کردن از استان خارج می‌شدند. در حالی که آن سوی مرزهای همسایه اجناس دست چندمی چینی در انتظار مسافران بود.

خروج مسافران به تعبیر کارشناسان بخشی به دلیل نبود زمینه‌های مناسب تفریح و سرگرمی است و جشنواره‌ها ابزار کمکی تغییر ذائقه هستندبه گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان از ۲۵ اسفندماه سال گذشته  تا شش فروردین ماه سال جاری ۱۸ هزار و ۶۸۹ مسافر ایرانی از پایانه مرزی بیله سوار خارج شدند.

علی رحمتی با تأکید به اینکه اغلب مسافران به مقصد باکو سفر کرده‌اند، تصریح کرد: این در حالی است که در همین مدت تنها ۹ هزار و ۴۴۸ مسافر خارجی که اغلب اتباع آذری است، وارد شده‌اند که شامل نزدیک به نیمی از مسافران ایرانی خروجی است.

خروج مسافران به تعبیر کارشناسان بخشی به دلیل نبود زمینه‌های مناسب تفریح و سرگرمی است و جشنواره‌ها ابزار کمکی تغییر ذائقه هستند.

گسترش جشنواره‌ها، فعال کردن سازمان‌های مردم‌نهاد و جلب مشارکت خود مردم و تداوم بخشیدن به جشنواره‌ها در طول سال به منظور این تغییر ذائقه ضرورت ویژه دارد.

مجموع برگزاری جشنواره‌ها نشان می‌دهد در ابتدا می‌بایست دیدگاه خود مدیران نسبت به موضوع گردشگری تغییر یابد. شهروندان با استقبال قابل‌توجه اثبات کرده‌اند که خود طالب برگزاری جشنواره‌ها هستند اما در مقابل ضروری است مدیران و متولیان نیز بیشتر همراه مردم بوده و مطالبه واقعی آن ها را پاسخ گویند.