بازگشایی نمایندگی حج ایران در عربستان
بازگشایی نمایندگی حج ایران در عربستان

اویاقلیق : حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر با تاکید بر اینکه نظر مقام معظم رهبری همواره بر برگزاری حج عزتمندانه بوده است، اظهار کرد: ایشان همیشه تاکید داشته‌اند حج باید با حفظ موازین مورد نظرما برقرار شود، چون حج یک واجب شرعی است و نمی‌تواند تعطیل شود. وی یادآور شد: ما از اول هم اعلام […]

اویاقلیق : حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر با تاکید بر اینکه نظر مقام معظم رهبری همواره بر برگزاری حج عزتمندانه بوده است، اظهار کرد: ایشان همیشه تاکید داشته‌اند حج باید با حفظ موازین مورد نظرما برقرار شود، چون حج یک واجب شرعی است و نمی‌تواند تعطیل شود.

وی یادآور شد: ما از اول هم اعلام کردیم که مسئله حج را به روابط سیاسی دو کشور پیوند نمی‌زنیم، چراکه حج فریضه دینی و الهی و رکن دین است و برهمین اساس تمام همت خود را بکار گرفتیم تا این فریضه تعطیل نشود و بحمدالله این موفقیت حاصل شد.

سرپرست حجاج ایرانی اضافه کرد: در این دور از مذاکرات، هیأت ایرانی به ریاست آقای حمید محمدی گفت‌وگوهای بسیار صریح، سازنده و منطقی را با طرف سعودی انجام داد و بعد از چند بار نامه نگاری و گفت وگوهای صریح و روشن نتیجه مطلوب بدست آمد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سپس به تفصیل دستاوردهای مذاکرات در زمینه حفظ عزت، کرامت و امنیت حجاج، نحوه صدور روادید، امور کنسولی و چگونگی انتقال زائران ایرانی به عربستان و پیگیری امور حقوقی شهدای مسجدالحرام  و منا پرداخت و یادآور شد: در موضوع شهدای منا با استدلال‌هایی که صورت گرفت مقرر شد که کمیته حقیقت یاب به فعالیت خود ادامه دهد تا اینکه ما نظرات و مستندات خود را ارائه کنیم و ما وظیفه داریم  در این زمینه پیگیری‌ها را ادمه دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه برخی تصور نکنند خدای نکرده در مورد شهدای منا کوتاهی شده است، اظهار کرد: ما نظرمان این بوده که قضیه منا باید درگفت‌وگوهای مستقیم و طرفینی حل شود و الان این راه در حال باز شدن است و انشاء‌الله از طریق گفت‌وگو، خواسته مورد نظرما درباره شهدای منا نیز تحقق پیدا خواهد کرد.

قاضی عسکر با اشاره به حضور بیش از ٨۶ هزار زائر ایرانی در حج، گفت: در توافق صورت گرفته برگزاری تجمعات و مراسم دعا در محل اسکان زائران ایرانی همچون گذشته انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: توافقنامه حج  قطعی شده و به امضای سرپرست سازمان حج و زیارت و وزیرحج عربستان رسیده است و ما امیدواریم امسال حج خوب، عزتمندانه و مطلوبی را داشته باشیم و زائران ایرانی با خاطری آسوده مناسک حج و وظایف دینی وعبادی خود را انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با یادآور اینکه توافقنامه حج در شرایط بسیارخوبی به امضا رسیده است، اظهار کرد: طرف سعودی در این دوره از مذاکرات منطقی برخورد کرد و توافقی که در نشست و گفت وگو با وزیر حج عربستان بدست آمد می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد تا در آینده نیز مسایل مختلف در حوزه حج را از طریق تفاهم پیش ببریم