تمام فعالیت‌های استان در سال ۹۶ بر پایه علم و فناوری خواهد بود/ اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه توسعه پایدار است
تمام فعالیت‌های استان در سال ۹۶ بر پایه علم و فناوری خواهد بود/ اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه توسعه پایدار است

به گزارش اویاقلیق، اسماعیل جبارزاده در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اظهار داشت: در سه سال اخیر با تلاش‌های مسئولان امر و بویژه تصویب منطقه ویژه علم و فناوری، بحث مغفول و فوق‌العاده مهم و حساس فناوری‌های نو و پیشرفته در استان شتاب گرفته است. وی با اشاره به تاسیس ۸۴ شرکت دانش‌بنیان در استان […]

به گزارش اویاقلیق، اسماعیل جبارزاده در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اظهار داشت: در سه سال اخیر با تلاش‌های مسئولان امر و بویژه تصویب منطقه ویژه علم و فناوری، بحث مغفول و فوق‌العاده مهم و حساس فناوری‌های نو و پیشرفته در استان شتاب گرفته است.

وی با اشاره به تاسیس ۸۴ شرکت دانش‌بنیان در استان در طول فعالیت دولت یازدهم، گفت: این در حالی است که قبل از سال ۹۲ هیچ شرکت دانش‌بنیانی در استان وجود نداشت.

جبارزاده اضافه کرد: این ۸۴ شرکت با وجود همه سخت‌گیری‌ها از سوی نهادهای ملی تاییدکننده، مجوز فعالیت گرفته‌اند که این دستاورد بزرگی برای استان است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای توسعه پایدار تنها فعالیت‌های عمرانی کافی نیست، افزود: رقابت در عرصه تولید و راه یافتن به بازارهای جهانی بدون حرکت به سمت تولید و اقتصاد دانش‌بنیان امکان‌پذیر نیست.

وی، مجتمع گلخانه‌ای ارس را یکی از نمونه‌های موفق کشاورزی دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: امروز اگر از فناوری‌های نو در بخش کشاورزی نتیجه گرفته‌ایم باید همه فعالیت‌های این بخش و سایر بخش‌های اقتصاد از جمله صنعت و تولید را به این سمت سوق دهیم.

جبارزاده با بیان اینکه حرکت‌های علمی و فناورانه باید پایه توسعه استان باشد، افزود: خوشبختانه بسیاری از هیات‌های خارجی که به استان می‌آیند اعلام می‌کنند که استان آذربایجان شرقی استانی مستعد برای سرمایه‌گذاری و کار مشترک است و بر این اساس مشکلی در ورود به بازارهای بین‌المللی نداریم.

وی با اشاره به عرضه ۱۷۰۰ طرح فناورانه در چهارمین جشنواره ربع رشیدی، گفت: ۱۷۰۰ طرح یعنی حضور ۱۷۰۰ محقق و پژوهشگر که این یک ظرفیت بزرگ و ممتاز برای استان ماست و از سال‌های آینده باید ضمن حفظ ساختار اصلی این جشنواره، نمایشگاه‌های تخصصی نیز در کنار آن برگزار کنیم.

در این نشست گزارشی از عملکرد کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان که از کارگروه‌های تخصصی ستاد اقتصاد مقاومتی استان است ارائه و در خصوص مسایل مهم این حوزه بحث و تبادل نظر شد.

ارائه گزارش از اجرای ماده ۲ قانون جامع حمایت از معلولان با موضوع مناسب‌سازی فضاهای عمومی و اداری از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: هنوز اهمیت مناسب‌سازی محیط برای معلولان در جامعه ما درک نشده و آمادگی فرهنگی و فکری در این زمینه ایجاد نشده است.

محمدصادق پورمهدی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها و سایر نهادها و ارگان‌ها باید به وظایف خود در این خصوص عمل کنند، گفت: وضعیت مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری در استان مطلوب نیست و این موضوع مهم نباید معطل کمبود بودجه شود.

وی تاکید کرد که در سال ۹۶ باید نهضت مناسب‌سازی فضاهای عمومی و اداری را برای معلولان ایجاد کنیم و هر دستگاهی در این زمینه فعال‌تر از قبل عمل کند.

در این نشست همچنین ۹ مورد از مصوبات کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان مطرح و پس از بحث و بررسی، ۸ مورد از آنها مورد موافقت اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قرار گرفت.