دومین جشنواره سراسری شعر«آهنگ آذربایجان» به کار خود پایان داد
دومین جشنواره سراسری شعر«آهنگ آذربایجان» به کار خود پایان داد

به گزارش اویاقلیق، دومین جشنواره سراسری شعر «آهنگ آذربایجان» که آذرماه امسال، با اعلان فراخون عمومی توسط انجمن شعرآورد تبریز آغاز شده بود، عصر امروز با حضور جمعی از شاعران کشور و اساتید حوزه شعر و ادبیات، در تالار استاد نخجوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به کار خود پایان داد. این جشنواره مستقل ادبی، علاوه بر […]

به گزارش اویاقلیق، دومین جشنواره سراسری شعر «آهنگ آذربایجان» که آذرماه امسال، با اعلان فراخون عمومی توسط انجمن شعرآورد تبریز آغاز شده بود، عصر امروز با حضور جمعی از شاعران کشور و اساتید حوزه شعر و ادبیات، در تالار استاد نخجوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به کار خود پایان داد.

این جشنواره مستقل ادبی، علاوه بر بخش آزاد، «نقش آذربایجان در اعتلای ایران اسلامی» و «جبهه جهانی مقاومت اسلامی» را به عنوان دو محور مهم بخش موضوعی مورد توجه قرار داده بود.

بر این اساس، از میان بیش از ۷۰۰ عنوان شعر از ۴۵۳ شاعر کشور، در بخش آزاد فارسی و ترکی، داوود زینی و بلال کمالی و در بخش موضوعی فارسی و ترکی بابک قوجازاده و امین نوروزی حایز عناوین برتر شده و تندیس جشنواره را از آن خود کردند.

همچنین در بخش ترکی موضوعی، فرزانه دهقان‌نژاد از تبریز، احسان محمدی از اردبیل، حسن زرنقی از تبریز، در بخش ترکی آزاد، رامین بخشی از تبریز، بهنام شاه‌محمدی از گوگان، شبنم فرضی‌زاده از اردبیل، در بخش موضوعی فارسی، آرش پورعلیزاده از رشت، پیام جهانگیری از اردبیل، ابراهیم قبله آرباطان از تبریز، محمدمهدی خان‌محمدی از قم، افسانه‌سادات حسینی از نیشابور، محمد شکری‌فر از هشترود و در بخش فارسی آزاد یونس فتحی از تبریز، جواد شیخ‌الاسلامی از مشهد، رضا نیکوکار از رشت و علیرضا قنبری از تهران، حائز عناوین تقدیری شدند.

تقدیر از مقام علمی و ادبی «استاد جمشید علیزاده» شاعر، ادیب و خاقانی‌شناس شاخص کشور، از بخش‌های ویژه اختتامیه دومین جشنواره سراسری شعر آهنگ آذربایجان بود.

هویت ملی کشور، بر دو کانون مهم «آذربایجان و خراسان» استوار است

علیزاده در این مراسم، طی سخنانی، با اشاره به اهمیت موضوعات مورد نظر جشنواره گفت: هویت ملی سرزمین ‌ما، همواره بر دو کانون مهم «آذربایجان و خراسان» استوار است. البته این، به این معنی نیست که سایر مناطق کشور، سهمی در اعتلای فرهنگی کشور ندارند، بلکه وزن عمده شاخص‌های فکری کشور، معطوف این دو خطه است. از این رو نکوداشت نام آذربایجان،  تجلیل از یکی از پشتوانه‌های هویتی کشور است.

وی با اشاره به این‌که تا دوره صفوی، زبان فارسی، تنها وجه مشترک وحدت اقوام ایرانی، بوده است، گفت: بعد از این دوره، تشیع نیز به عامل زبان فارسی افزوده شد؛ از این رو است که امروز، جنگ نرم دشمنان ایران، این دو موضوع وحدت‌بخش را هدف قرار داده است.

این شاعر تاکید کرد: در برابر این جنگ نرم ، با شعار راه به جایی نمی بریم. حوزه فرهنگ، فاقد راه میان‌بر است و نیازمند یک برنامه علمی و مستمر برای پرورش شاعرانی است که به معنی واقعی کلمه، دغدغه فرهنگ ملی و هویت اسلامی داشته باشند.

عرصه «همه‌چی آرومه» شایسته فضای ادبی آذربایجان نیست

رضا شیبانی‌اصل، دبیر شعرآورد نیز در این مراسم، با اشاره به عنوان جشنواره گفت: عنوان «آهنگ آذربایجان» از تصنیف ماندگار مرحوم استاد بنان برگرفته شده‌‌است. این تصنیف در سال‌های دردناک اشغال آذربایجان توسط مرحوم رهی سروده شده‌است. رهی اهل خراسان بوده و از نظر من، این شعر او، نماد ارادت و دلدادگی متقابل دو خطه خراسان و آذربایجان به یکدیگر است.

وی اضافه کرد: امروز، سوریه خط مقدم جنگ سخت ما با دشمنان اسلام و تشیع است و در کنار آن، آذربایجان با توجه به خاستگاه فرهنگی و هویتی خود، از خطوط مقدم جنگ نرم است.

این شاعر تصریح کرد: در چنین شرایطی، شایسته نیست که فضای غالب ادبیات در آذربایجان، عرصه «همه چی آرومه» و «زلف و خط و خال و گل و بلبل» باشد. این عرصه، عرصه جانبازی است. هنوز این بیت شهریار بزرگ باید در گوش‌مان باشد که «روز جانبازی‌ست ای بیچاره آذربایجان / سر تو باشی در میان، هر جا که آید پای جان.»

رونمایی از نشان رسمی «شعرآورد تبریز» به خط استاد داوود نیکنام از دیگر بخش‌های جشنواره بود.

 در ادامه نیز، شاعران برگزیده آثار خود را قرائت کردند.