زمینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری مشترک بین اسلواکی و آذربایجان‌شرقی وجود دارد
زمینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری مشترک بین اسلواکی و آذربایجان‌شرقی وجود دارد

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایسنا، صمد حسن زاده در نشست هیئت اقتصادی اسلواکی با تجار، صنعتگران و فعالان اقتصادی استان، اظهار کرد: امید است تا ثمره‌ی این مذاکره، دستاوردهای ارزشمندی برای هر دو طرف داشته باشد. وی با اشاره به اقتصاد اسلواکی افزود: این کشور جزو یکی از کشورهای پیشرفته‌ی اقتصادی است و می […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایسنا، صمد حسن زاده در نشست هیئت اقتصادی اسلواکی با تجار، صنعتگران و فعالان اقتصادی استان، اظهار کرد: امید است تا ثمره‌ی این مذاکره، دستاوردهای ارزشمندی برای هر دو طرف داشته باشد.
وی با اشاره به اقتصاد اسلواکی افزود: این کشور جزو یکی از کشورهای پیشرفته‌ی اقتصادی است و می تواند زمینه‌های همکاری مشترک زیادی با ایران و به خصوص تبریز داشته باشد.
وی عنوان کرد: صنعت و معادن آذربایجان نیز می‌تواند فضای همکاری مشترکی با این کشور را فراهم کند.
حسن زاده با اشاره به وضیت جغرافیایی استان گفت: آذربایجان‌شرقی که در شمال غرب ایران واقع شده، مساحتی در حدود ۴۵هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع دارد و همچنین این استان دارای سه میلیون و هشتصد هزار نفر جمعیت است.
وی افزود: این استان با سه کشورجمهوری آذربایجان، ارمنستان و نخجوان هم مرز است و از طریق همسایگان خود به بازار ۳۰۰ میلیونی دسترسی دارد.
وی بیان کرد: آذربایجان‌شرقی در مسیر جاده ابریشم واقع شده و به عنوان چهارراه ارتباط با کشورهای اروپایی به شمار می‌رود.
حسن زاده تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین بارگاه‌های تخلیه‌ی کالا در این استان قرار دارد و منطقه آزاد ارس یکی از مناطقی است که امکان سرمایه گذاری تمامی کشورها بدون هزینه و مالیات در آنجا وجود دارد.
وی گفت: ۵۲شهرک و ناحیه صنعتی و یک شهرک اختصاصی سرمایه گذاری خارجی نیز در این استان وجود دارد و همچنین مناطق ویژه‌ی اقتصادی در سهلان، مراغه، سراب و بستان آباد هم از جمله مناطق مناسب برای سرمایه گذاری به شمار می‌آیند.
وی عنوان کرد: آذربایجان‌شرقی بزرگ ترین حوزه‌ی معدنی با قابلیت هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره‌ی معدنی است.
وی با اشاره به پتروشیمی و پالایشگاه تبریز گفت: توانایی تولید ۱۱۰ هزار بشکه نفت در پتروشیمی خود مزیت بزرگی به شمار می‌آید.
حسن زاده متذکر شد: بزرگ ترین نمایشگاه بین المللی بعد از تهران نیز در تبریز قرار دارد که سالانه حدود ۳۶ نمایشگاه بر پا می‌شود.
وی اظهار کرد: علوم پزشکی و بیمارستان‌های با کیفیت این استان از دیگر مزیت‌های آن است  و این استان در جذب توریست سلامت موفق عمل کرده است .
رئیس اتاق بازرگانی تبریز بیان کرد: وجود جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این استان را به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های صنعتی و گردشگری کشور تبدیل کرده است.
حسن‌زاده خاطرنشان کرد: وجود دانشگاه‌های بزرگ و مراکز آموزش عالی با نیروهای متخصص نیز از دیگر مزیت های این استان است که دانشجویان خارجی نیز در آن مشغول به تحصیل هستند.
وی عنوان کرد: پنج هزار واحد صنعتی نیز در استان ما حال فعالیت هستند و در صنعت نساجی حدود ۸۰ سال سابقه داریم.
حسن‌زاده خاطرنشان کرد: باتوجه به پتانسیل آذربایجان‌شرقی، صنعت شکلات سازی و شیرینی نیز زمینه‌ی خوبی برای همکاری با کشور اسلواکی است.
وی گغت: رتبه‌ی دوم صنایع دارویی کشور و صنایع سنگین تولید ماشین آلات نیز مختص این استان است.