۳ باند ۱۶ نفره مدلینگ در آذربایجان‌شرقی کشف و منهدم شد /۸۰ درصد کانال‌ها با محتوای مجرمانه کشف شدند
۳ باند ۱۶ نفره مدلینگ در آذربایجان‌شرقی کشف و منهدم شد /۸۰ درصد کانال‌ها با محتوای مجرمانه کشف شدند

اویاقلیق: محسن محمودی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص عملکرد یک ساله مجموعه خود، اظهار کرد: با هم‌افزایی و همدلی بین پلیس فتا و خبرنگاران بهترین خدمات صورت می‌گیرد. وی با استناد به حدیثی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه هرکس هدفش خدمت بیشتر برای مردم باشد بین مردم بزرگوارتر است، گفت: ۲۴ ساعته […]

اویاقلیق: محسن محمودی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص عملکرد یک ساله مجموعه خود، اظهار کرد: با هم‌افزایی و همدلی بین پلیس فتا و خبرنگاران بهترین خدمات صورت می‌گیرد.
وی با استناد به حدیثی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه هرکس هدفش خدمت بیشتر برای مردم باشد بین مردم بزرگوارتر است، گفت: ۲۴ ساعته در خدمت مردم هستیم تا فضای سایبری را محلی امن برای تبادل افکار قرار دهیم.
رئیس پلیس فتا با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم نوعی خوداتکایی را در برگزاری نشست خبری در خود سازمان نشان دهیم، افزود: از نظر میدانی همه می‌بینید که در پلیس فتا چه خدماتی ارائه می‌شود، کمتر پلیسی را مشاهده می‌کنید که آزادانه اجازه مصاحبه از مراجعه‌کنندگان را بدهد ولی ما چنین اجازه‌ای را برای آگاهی مردم صادر کردیم.
محمودی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری افرادی را که شبانه‌روزی زحمت می‌کشند  به مدال‌آوران تشبیه کرده‌اند، گفت: بعضی از کلمات در نشست‌های خبری به گونه‌ای  نوشته می‌شود که مطرح نشده یعنی خبرنگاران تیتر نامناسبی برای آن می‌نویسند، بدانید که قبل هر نشست خبری روی صحبت‌ها اتاق فکری برگزار می‌کنیم ولی برخی از خبرنگاران بازتاب منفی ایجاد کرده و یا روی نکات کلیدی توجه نمی‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران افسران جنگ نرم هستند و تعارفی در این زمینه نداریم، افزود: در فضای مجازی نیازمند امر به معروف و نهی از منکر هستیم ولی هیچ‌کس روی این مورد توجه نمی‌کند و اگر اهتمام در این بخش داشته باشیم، نشر اکاذیب و افترا از بین خواهد رفت.

آذربایجان‌شرقی رتبه سوم کشوری در خصوص فضای سایبری دارد

رئیس پلیس فتا با ابراز تمایل در زمینه تهیه گزارش توسط خبرگزاری‌ها در حوزه فضای سایبری افزود: در رزمایش اخیر رتبه چهارم را به دست آوریم و جزو پنج استان فضای سایبری هستیم همچنین رتبه سوم کشوری در خصوص فضای سایبر را به دست آوردیم که قبلاً چنین رتبه‌هایی نداشتیم و این با تلاش شبانه‌روزی همکاران و انعکاس خبری مناسب اقدامات صورت گرفته بود.
وی افزود: چند سال است که در زمینه سایبری به صورت زیرساختی عمل کردیم و سازمان‌ها و پلیس‌های تخصصی ما را در این حوزه یاری داده‌اند.
محمودی خاطرنشان کرد: برداشت غیرمجاز اینترنتی در اولویت اول ما قرار گرفته و ما از طریق روزنامه‌ها و مجلات و خبرگزاری‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم و مردم را آگاه می‌سازیم.
رئیس پلیس فتا با بیان اینکه عضو ستاد «فام» شده‌ایم،تاکید کرد: همچنین اخیراً کنفرانس ملی سایبری در مراغه برگزار کردیم که مورد استقبال قرار گرفت، در حوزه جرایم عملکرد خیلی خوبی تا به امروز داشتیم و با توجه به اینکه استان در بخش سایبری جزو پنج استان پروقوع هست ولی ۹۸ درصد پرونده‌های متشکله کشف شده است.

 ۳۷ درصد افزایش جرایم نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم

وی افزود: حدود ۳۷۷ درصد افزایش جرایم نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم و البته چون استان پروقوع هستیم، این میزان رقم خیلی بزرگی محسوب می‌شود.
محمودی با تاکید بر اینکه رسیدگی به پرونده‌های سایبری در سال‌های گذشته ۴۵۵ روز بود و این مدت طولانی به علت برخی نابسامانی‌ها و تأخیر در فرستادن استعلامات بود ولی با همکاری شعبه رسیدگی به جرایم و پیشگیری از آن، دادستانی‌ها و نیروی انتظامی این میزان به ۳۰ روز رسیده در حالیکه شاخص کل کشور در حال حاضر ۳۵ روز است.
وی خاطرنشان کرد: اپلیکیشن مربوط به تلگرام،اینستاگرام، سایت‌های جی‌میل و دیوار جزو پرجرایم‌ترین هستند همچنین بعد از آن شگرد مجرمان اقدامات مربوط به کارهای وسوسه‌انگیز از جمله برنده شدن در قرعه‌کشی و دادن جوایز و خرید شارژ است و با این ترفندها پرونده‌های زیادی در پلیس فتا ایجاد شده است.
رئیس پلیس فتا ادامه داد: به صورت علمی می‌توان گفت مهندسی اجتماعی از جمله کارهای جرایم سایبری در کشور است.

بیشتر مرتکبان جرایم را مردان در محدوده سنی ۱۷ تا ۲۵ سال تشکیل می‌دهند

وی با بیان اینکه بیشتر مرتکبان جرایم را مردان تشکیل می‌دهند که یک سوم آنها در محدوده سنی ۱۷ تا ۲۵ سال قرار دارند، افزود: باید تلاش کنیم قشر آسیب‌پذیر را حساس کنیم و خانواده‌ها نیز باید دقت و اهتمام داشته باشند.

محمودی گفت: الیته برای این منظور با آموزش و پرورش تعامل فراوانی داریم و کلاس‌هایی برای دانش‌آموزان جهت ارتقای دانش آنان برگزار می‌کنیم.
وی در خصوص جرایم دیگر سایبری در استان بیان داشت: از کل جرایم رایانه‌ای استان هتک حیثیت و نشر اکاذیب بیشترین سهم را دارند و با توجه به اینکه ما استان «اولین‌ها» هستیم، باید ارگان‌ها دست به دست بدهند تا این معضل حل شود و منتطر نباشند پلیس تنها اقدام پیشگیرانه کند.

رئیس پلیس فتا استان گفت: باید اصحاب رسانه کمک کند و برای حفظ آبروی فردی،جلوگیری از نشر اکاذیب و هتک حرمت مقاله و یادداشت نوشته شود تا کمک حال پلیس در کاهش جرایم شود.
وی به سایر جرم‌‌ها در فصای سایبری اشاره کرد و افزود: برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز و مزاحمت اینترنتی در رتبه دوم و سوم استانی قرار دارند.

اجازه نمی‌دهیم امنیت کاربران را مخدوش کنند

محمودی با بیان اینکه این اواخر در برخورد با جرایم مشورت بسیار گسترده صورت گرفته است، تصریح کرد: پلیس فتا با چالاکی و قدرت این پیام را به خلافکاران و بزهکاران می‌دهد که پلیس مراقب بوده و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد امنیت کاربران را از بین ببرد و آمادگی برخورد با همه کجی‌ها را داریم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعداد پرونده‌های خارجی در پلیس فتای استان گفت: پرونده‌هایی که از کشور خارجی به استان آمده و یا توریستی که در استان دچار بزه سایبری شده هم داریم که در حال رسیدگی هستیم.
رئیس پلیس فتا استان در خصوص پرسشی در زمینه تبلیعات شبکه ماهواره‌ای و وظیفه پلیس فتا در قبال آنها بیان داشت: به شبکه‌های ماهواره‌ای که در فضای مجازی دارای کانال هستند، رسیدگی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه شروع جرایم به صورت کلی به چهار صورت است، افزود: جرایم سنتی مانند جیب‌بری که به ما ربطی ندارد، جرایم سنتی سایبری مانند جعل سند داریم که به کمک کلانتری و با ادله به آن رسیدگی می‌شود، جرایم سایبری سنتی که در فضای سایبر شروع شده و در فضای حقیقی ادامه پیدا می‌کند و نمونه آن کلاهبرداری از طریق عابربانک‌هاست و در نهایت فارلین، جعل هویت، مزاحمت‌های اینترنتی، هک و نفوذ جرایم سایبری محض است که تماماً به پلیس فتا مرتبط است.
وی با یادآوری اینکه طرح «مکنا» را در استان پیاده کردیم و به عنوان الگو به سایر استان‌ها تعمیم داده شد، گفت: در این طرح فرد خاطی به افسر ارجاع داده شده و به مسائل رسیدگی می‌شود،اداره پیشگیری نیز به موضوع پیشگیری رسیدگی می‌کند.

سرباز ولایت هستیم و در انتخابات پاسخگو وظایف خواهیم بود

محمودی در پاسخ به پرسش دیگری در زمینه انتخابات ریاست جمهوری در کشور و نشر برخی اکاذیب در فصای مجازی خاطرنشان کرد: پلیس فتا مانند سایر ارگان‌ها و نهادهای دولتی برای انتخابات اقدام خواهد کرد زیرا ما سرباز ولایت هستیم و قبل و بعد انتخابات پاسخگو خواهیم بود،کار پلیس اورژانسی است و ربطی به انتخابات یا سایر موارد ندارد، بدون طرفداری از جناحی بهترین خدمت ارائه خواهد شد.
وی در خصوص تجهیزات پلیس فتای استان بیان داشت: ما جزو یکی از استان‌های مجهز آزمایشگاهی در کشور هستیم و فردا جلسه‌ای با استاندار خواهیم داشت تا تجهیزات جدید دیگر نیز داشته باشیم.
رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی با تاکید بر سهیم بودن همه مردم در مبارزه با جرایم  گفت: در خصوص توسعه زیرساخت‌های سایبری در دو شهرستان مراغه و مرند شعبه داریم و برای چهار شهرستان دیگر برنامه ایجاد شعبه داشته و آن را توسعه خواهیم داد البته یک شهرستان دیگر را به علت مرزی بودن در لیست شعب قرار دادیم.
وی افزود: دو شعبه رسمی مصوب دایر و چهار شعبه غیررسمی غیرمصوب دایر از جمله اهر، شبستر، میانه و جلفا داریم که در حال فعالیت هستند.
محمودی با بیان اینکه سلاح پلیس سایبر یارانه و مغزافزار است و گشت سایبری جزو سخت‌ترین مشاغل است، گفت: مردم به این نکته توجه کنند که ۱۷۰ مسنجر و شبکه اجتماعی پیام‌رسان داریم و نیروهای ما چند ساعت پیاپی در حال بررسی موضوع هستند به طوریکه اکثراً از ناحیه دست دچار آسیب شده‌اند.
وی یادآور شد: در استان نخبگان سایبری با ما فعالیت می‌کنند و از آنجایی که افراد استان افراد باتعامل بالا هستند، تا به امروز سه نرم‌افزار با همت نخبگان استانی در حوزه کاری ساخته‌ایم که پلیس فتا از آنها استفاده می‌کند.
محمودی متذکر شد: هر خلافی در فضای سایبری صورت گیرد، بدانید پلیس می‌بیند و افرادی که تولیدکننده نشر اکاذیب در فصای مجازی هستند، اکثرا در داخل کشور نبوده و طبق نکات ارزنده رهبر فرزانه انقلاب شبیخون فرهنگی موضوعی است که از خارج حمایت می‌شود و باید نسبت به آن حساس بود.

تولید و بارگذاری محتوای مجرمانه در کانال تلگرامی جرم است

رئیس پلیس فتا استان با تاکید براینکه تامین امنیت مردم شوخی‌بردار نیست و ما هم شوخی در این زمینه نداریم، افزود: عضو بودن در کانال جرم نیست ولی تولید و بارگذاری محتوای مجرمانه جرم است.
وی در خصوص برخی تبلیغات فصای مجازی در زمینه ترغیب جوانان به قلیان‌های الکترونیکی و شارژی تصریح کرد: دشمن سلامت جوانان ایران را هدف قرار داده است.
محمودی ادامه داد: در مورد مسائل مستهجن مشکل داریم و با تولید محتوا می‌توانیم مقابله‌ مناسبی داشته باشیم.
وی بیان داشت: در پلیس فتا اخیراً کشف مواد مخدر هم داشتیم که توسط پلیس آگاهی اطلاع‌رسانی شد.
محمودی با ابراز اینکه در فصای مجازی بیشتر جوانان را به کشیدن برخی مواد مخدر دیجیتالی ترغیب می‌کنند، افزود: افراد مسؤول وارد فضای مجازی شوند و به تولید مسائل درست بپردازند همچنین مردم در فصای مجازی عضو هر کانالی نشوند و وقتی دیدند کانالی مشکل دارد آن را ترک کرده و در کانال‌های ظاله عضو نشوند تا کار ما در برخورد با جرم و خاطی راحت‌تر شود.
رئیس پلیس فتا استان به شروع طرح جامع با شهرداری اشاره کرد و گفت: با هنرمندان، شاعران و هیأت‌های مذهبی تعامل داریم و برنامه‌های جامع شروع کردیم، یک برنامه آموزشی هم در حال تدوین است که به زودی عرضه خواهد شد.

۸۰ درصد کانال‌ها با محتوای مجرمانه کشف شدند

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان‌شرقی گفت: در سال‌جاری سه باند ۱۶ نفره مدلینگ در استان توسط نیروهای این پلیس شناسایی و منهدم شد.

وی متدکر شد: امسال حدود۸۰ درصد کانال‌ها با محتوای مجرمانه کشف شدند و ۲۰ درصد مابقی به علت اینکه سرورها در داخل کشور نیست، از طریق فتا اقدام به کشف شده است.
محمودی به قلم افسران جنگ نرم تاکید داشت و گفت: در سال‌جاری بالای ۲۵۰۰۰ مشاوره سایتی در استان از طریق پلیس فتا صورت گرفته است ولی همچنان سواد فصای مجازی در استان با خلاءهای بزرگی روبه رو است.