کمپین کالای ایرانی و تهدیدهای پیش رو
کمپین کالای ایرانی و تهدیدهای پیش رو

حسن یوسف‌زاده اظهار داشت: متاسفانه مردم استان آذربایجان‌شرقی به صورت انبوه از مناطق آزاد و همچنین در قالب تورهای خرید از شهرهای ترکیه نزدیک به تبریز، تمام مایحتاج خود شامل پوشاک و کیف و کفش، لوازم آرایشی و … را ۱۰۰ درصد کالاهای خارجی را تهیه می‌کنند و با این اقدام خود به پیکر صنعت […]

حسن یوسف‌زاده اظهار داشت: متاسفانه مردم استان آذربایجان‌شرقی به صورت انبوه از مناطق آزاد و همچنین در قالب تورهای خرید از شهرهای ترکیه نزدیک به تبریز، تمام مایحتاج خود شامل پوشاک و کیف و کفش، لوازم آرایشی و … را ۱۰۰ درصد کالاهای خارجی را تهیه می‌کنند و با این اقدام خود به پیکر صنعت استان ضربات جبران ناپذیری را وارد می‌سازند.

وجود مناطق آزاد و تورهای خرید کالاهای خارجی از ترکیه تهدیدات کمپین کالای ایرانی است

وی با تاکید بر اینکه، کمپین کالای ایرانی یک حرکت خودجوش و مردمی بسیار خوب از سوی بازاریان تبریز است؛ که انجمن کفش تبریز هم به نوبه خود حمایت‌های عملی خود را از این کمپین انجام داده است، تصریح کرد:  کمپین حرکتی خودجوش و کارساز در امر مصرف کالای ایرانی است که وجود مناطق آزاد و تورهای خرید کالاهای خارجی از ترکیه تهدیدات این کمپین هستند.

رئیس انجمن کفش تبریز، با عنوان اینکه بخشودگی خروجی مناطق باید مورد بررسی شود، ادامه داد: مارک‌های خارجی به قیمت پایین در مناطق آزاد عرضه می‌شود و با عنوان برند وارد کشور شده و در مناطق بالای شهر تبریز به قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد که سؤوال ما این است که این کالاها چگونه و از کدام گمرک بدون ممانعت وارد کشور می‌شود؟

یوسف‌زاده اضافه کرد: کمپین باید به جدی پیگیری و با حمایت مسؤولان استان تداوم یابد تا جلوی سودجویان گرفته شود و باید با نظارت سازمان صنعت معدن و تجارت استان مغازه‌هایی که کالاهای خارجی به صورت گسترده عرضه می‌کنند برخورد جدی شود تا تولید داخل تقویت و مردم به سمت خرید کالای ایرانی رغبت پیدا کنند و همچنین پیوستن مناطق آزاد به کمپین و کمک براى صنعت به‌صورت یارانه صنعت می‌تواند موثر می‌باشد و باید کارى کنیم مناطق آزاد و گمرک سهم یارانه صنعت را از درآمد خود به‌صورت فروشگاه‌ها یا نمایشکاه به‌صورت رایگان بدهد.

وی بیان داشت: مردم کیلومترها راه را طی می‌کنند تا به مناطق آزاد و شهرهای واقع شده در نزدیکی استان آذربایجان‌شرقی بروند و کالاهای خارجی را خریداری و بدون گمرک و با قیمت پایین وارد کشور می‌کنند که این اقدام نه تنها صنعت کفش بلکه کل صنعت استان را مورد تهدید جدی قرار داده و باید مسؤولان استان به ویژه شخص استاندار به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی استان در این باره برخورد جدی کنند.

وجود مناطق آزاد، کاهش شدید فروش تولیدات داخل را به دنبال دارد

این فعال صنعت استان، با اشاره به اینکه امسال با کاهش شدید فروش کفش و سایر تولیدات داخلی مواجه بوده‌ایم، عنوان کرد: دلیل عمده این کاهش وجود منطقه آزاد جلفا – بانه  و بازرگان – وان – ایغدیر و سایر شهرهای کشور ترکیه که در همسایگی استان آذربایجان‌شرقی قرار دارند، می‌باشند که با ۲۰ هزار تومان مردم را برای خرید می‌برنند.

یوسف‌زاد، اظهار داشت: فروش کفش در فروشگاه‌های کفش سطح شهر تبریز قبل از مناطق آزاد و تورهای خرید حداقل ۱۰ جفت در روز بود که امسال این رقم به روزی یک جفت کاهش یافته است، مگر مردم لباس و کفش نمی‌پوشند؟ بلکه از قبل هم شیک پوش‌تر شده‌اند و این نشان می‌دهد مردم خرید می‌کنند اما از برندهای خارجی و دولت و مسؤولان باید برای این رکود فعلی فکری اندیشه کنند.

متاسفانه تولیدکنندگان آگاهانه و ناآگاهانه ۳۶ درصد برای یک جفت کفش سود بانکی یا درصد پرداخت می‌کنند!

رئیس انجمن کفش تبریز، بیان داشت: در سایه رکود حاکم بر بازار و مشکلات متعدد، گردش مالی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان بسیار کاهش یافته است و متاسفانه تولیدکنندگان آگاهانه و ناآگاهانه ۳۶ درصد برای یک جفت کفش سود بانکی یا درصد پرداخت می‌کنند! این برکت و ارزش کار را از بین برده و گرانی تولیدات را باعث شده و عملا توان رقابت با رقبای خارجی را از دست می‌دهیم و بازار را دو دستی تقدیم خارجیان می‌کنیم و بعد می‌نشنیم جلسه برای چگونگی با کالای خارجی و قاچاق برگزار می‌کنیم که با منطق جور در نمی‌آید!

با شعار نمی‌توان صنعت را نجات داد باید به صورت عملیاتی وارد میدان شد

یوسف‌زاده با انتقاد عدم توجه مسؤولان به مشکلات خطاب به مسؤولان اعلام کرد: مسؤولان بدانند اگر هزاران کمپین خرید کالای ایرانی هم راه‌اندازی شود ولی کنترلی بر گمرک و ورودی‌های خارجی صورت نگیرد عملا جوابگو نبوده و صنعت کشور همچنان در حالت رکود خواهد بود، با شعار نمی‌توان صنعت را نجات داد باید به صورت عملیاتی وارد میدان شد و صنعت را به سمت توسعه و پیشرفت سوق داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهداف و برنامه‌های انجمن کفش تبریز نیز بیان داشت: فرهنگ‌سازی و تحقیق بازار و توسعه صادرات و آموزش و پیاده‌سازی اکشن پلن و توجه ویژه به امر صادرات که اخیرا کنسوسیوم صادراتی کفش تشکیل شده و برگزاری دور‌ه‌های طراحی کفش و حضور در نمایشگاه‌های کفش داخل و خارج کشور از برنامه‌های اساسی انجمن هستند.

کمپین تولید کنندگان کفش تبریز با شعار « با افتخار تولید با کیفیت ایرانی تولید می‌کنیم»

رئیس انجمن کفش تبریز با تشکر از رسانه‌ها، نقش رسانه‌ها در انعکاس مسائل مربوط به صنعت را بسیار حائز اهمیت دانسته و گفت: برای همراهی با کمپین کالای ایرانی، تولیدکنندگان کفش تبریز هم کمپین تولید با کیفیت را با شعار « با افتخار تولید باکیفیت ایرانی تولید می‌کنیم» را آغاز کرده‌ایم و انشالله تولیدکنندگان به این کمپین بپیوندند تا شاهد رونق صنعت کفش تبریز و به تبع آن صنعت استان باشیم.

فارس