غیرقانونی بودن خرید و فروش اعضای بدن/ مراکز پیوند نمی توانند برای عضو بدن قیمت اعلام کنند
غیرقانونی بودن خرید و فروش اعضای بدن/ مراکز پیوند نمی توانند برای عضو بدن قیمت اعلام کنند

به گزارش اویاقلیق، مسعود پزشکیان در خصوص قوانین حمایتی در زمینه پیوند عضو، اظهار داشت: قانونی در رابطه با خرید اعضای بدن انسان وجود ندارد، در حقیقت قانون خرید و فروش اعضای بدن را منع کرده به طوریکه افراد نمی‌توانند این کار را انجام دهند. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح […]

به گزارش اویاقلیق، مسعود پزشکیان در خصوص قوانین حمایتی در زمینه پیوند عضو، اظهار داشت: قانونی در رابطه با خرید اعضای بدن انسان وجود ندارد، در حقیقت قانون خرید و فروش اعضای بدن را منع کرده به طوریکه افراد نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افراد مورد نیاز به پیوند عضو از خویشان، دوستان، آشنایان و داوطلبان این نیاز را تامین می‌کنند.

وی از غیررسمی بودن قیمت‌های اعلام شده برای فروش اعضای بدن همچون کلیه خبر داد وافزود: مراکز و نهادهای مرتبط با پیوند به صورت رسمی نمی‌توانند قیمتی برای فروش کلیه یا هر عضو دیگر بدن اعلام کنند، در قانون اهدا نیز مبلغی تعیین نشده و این امر تحت عنوان هدیه تلقی می‌شود.

پزشکیان در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر فروش کلیه از سر فقر، گفت: این نوعی دیدگاه است؛ اینکه بپذیریم افرادی برای تامین مایحتاج دست به فروش کلیه خود بزنند یا مسیرهای دیگری را برای آن تعبیه‌ کنیم تفاوت دیدگاه‌ افراد را نشان می‌دهد اما در حقیقت این موضوع قابل قبول نیست زیرا به کشور و نظام جمهوری اسلامی خدشه می‌زند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فروش کلیه یا هر عضو دیگری از بدن برای ادامه زندگی و تامین احتیاجات اولیه، گفت: این نوع دیدگاه به لحاظ اخلاقی، اعتقادی و مدنی قابل قبول نیست هرچند برخی این نظر را منطقی قلمداد ‌می‌کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خرید و فروش اعضای بدن توسط مافیا را محکوم کرد و گفت: این روش از ریشه اشتباه است در واقع طرح این موضوعات با تاکید حکم شرعی درست نیست، از این رو بهتر است لایحه یا طرحی برای ساماندهی وضعیت پیوند عضو ارائه شود.