حقوق ۲۰ میلیون تومانی قانونی شد!
حقوق ۲۰ میلیون تومانی قانونی شد!

بر اساس قانون حداکثر حقوق ۶ میلیون و ۳۰۰هزار تومان و حقوق مدیران دو برابر آن یعنی ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. اما بر اساس مصوبه مجلس به حقوق کارکنان مشاغل تخصصی در واحدهای عملیاتی،‌ مناطق مرزی و محروم، ۶۰ درصد سقف دریافتی مدیران اضافه می‌شود که در مجموع به ۲۰ میلیون ۱۶۰ […]

بر اساس قانون حداکثر حقوق ۶ میلیون و ۳۰۰هزار تومان و حقوق مدیران دو برابر آن یعنی ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. اما بر اساس مصوبه مجلس به حقوق کارکنان مشاغل تخصصی در واحدهای عملیاتی،‌ مناطق مرزی و محروم، ۶۰ درصد سقف دریافتی مدیران اضافه می‌شود که در مجموع به ۲۰ میلیون ۱۶۰ هزار تومان در ماه می رسد.

تصویب این رقم در حالی است که ابتدای همین امسال، حقوق ۱۰ یا ۱۵ میلیونی هم در نظر مردم، نجومی به شمار می رفت. هرچند دولت اساسا پرداخت حقوق نجومی را قبول نداشت و آن را قانونی می دانست.

عماد افروغ چندی پیش درباره ماجرای حقوق های نجومی و اینکه پس از اتفاقات اول سال ۹۵، دیگر حقوق ۲۰ میلیونی هم نجومی به شمار نمی رود گفته بود: ” ما روی ۶ و ۷ میلیون تومان حقوق هم حرف داشتیم اما دفعتاً و البته با برنامه ۲۰ میلیون را جا انداختند.”

علی ربیعی وزیر کار هم خرداد ماه امسال زمانی که برای توضیح درباره ماجرای حقوق های نجومی به مجلس رفته بود اقدام یک مدیر زیردست خود یعنی رییس سازمان تامین اجتماعی در نگرفتن حقوق ۱۳ میلیونی و دریافت ۶ میلیون به جای آن را “فداکاری” خوانده بود.

ربیعی در حالی به شکلی کاملا عادی حقوق ۱۳ میلیونی را تلویحا توجیه می کرد همان زمان محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفته بود: حداقل حقوق باید ۹۰۰ هزار تومان و حداکثر آن می تواند ۷ برابر این رقم باشد.

یعنی هیچ حقوقی دست کم در آن زمان، نباید از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تجاوز می کرد. نوبخت البته با تبصره هایی از قانون نتیجه گرفته بود که “نباید هیچ دریافتی بیشتر از ۹ میلیون تومان باشد.”

با این وجود چند ماه پس از طرح ماجرای حقوق های نجومی، اکنون حقوق ۱۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان و در شرایطی، تا ۲۰ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان هم قانونی شده و عادی و هم دیگر نجومی نیست!

دو ماه دیگر حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود در حالی می تواند از حقوق ۲۰ میلیونی به عنوان یک سقف قابل قبول یاد کند که یک سال قبل از آن همین رقم، دولت او را به شدت تحت فشار افکار عمومی قرار داده بود!