کابینه خسته و مسن توان مسؤولیت سنگین را ندارد/شاهد ایستایی و رخوت در همه زمینه‌ها هستیم/دیپلماسی لبخند حلال مشکلات نبود/برق و آب اهواز در دوران جنگ یک بار هم قطع نشد حالا هر بلایی بخواهید سر این منطقه آوردند
کابینه خسته و مسن توان مسؤولیت سنگین را ندارد/شاهد ایستایی و رخوت در همه زمینه‌ها هستیم/دیپلماسی لبخند حلال مشکلات نبود/برق و آب اهواز در دوران جنگ یک بار هم قطع نشد حالا هر بلایی بخواهید سر این منطقه آوردند

به گزارش اویاقلیق، سید محمد حسینی امشب در نشست بررسی عملکرد دولت در حوزه فرهنگ اظهار کرد: با توجه به اینکه گستره فرهنگ بسیار وسیع بوده و باید توجه بیشتری شود، متاسفانه در این دولت کمترین توجه به آن شده است. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ماهیت فرهنگی و فکری دارد و حاصل ایجاد […]

به گزارش اویاقلیق، سید محمد حسینی امشب در نشست بررسی عملکرد دولت در حوزه فرهنگ اظهار کرد: با توجه به اینکه گستره فرهنگ بسیار وسیع بوده و باید توجه بیشتری شود، متاسفانه در این دولت کمترین توجه به آن شده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ماهیت فرهنگی و فکری دارد و حاصل ایجاد یک تحول فکری در مردم بود که منجر به سقوط رژیم طاغوت شد، افزود:انقلاب اسلامی با ریشه و ماهیت فرهنگی یک فرهنگ پایبندی به اصول و ظلم‌ستیزی توسط امام راحل عرضه کرد و همچنان نیز ادامه می‌دهد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عطر و بوی اوایل انقلاب اینک در زمینه فرهنگی وجود ندارد،گفت: توجه به بخش فرهنگی صورت نگرفته و در دولت یازدهم مورد غفلت واقع شده است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری‌های بیشتری از سوی دشمن در زمینه تغییر فرهنگ ایران صورت گرفته است، گفت: دشمن از طریق نظامی نتوانست ما را شکست دهد و از راه‌های مختلف وارد شد تا ملت ایران را به زانو درآورد، به گمان خود می‌توانست نسل جدید را که دوران انقلاب را لمس نکرده نسبت به انقلاب بدبین کرده و آرمان انقلابی‌اش را تغییر دهد.

مسؤولان وجود جنگ نرم را توهم می‌دانند

حسینی خاطرنشان کرد: در داخل کشور نیز  کوتاهی‌هایی صورت گرفت و البته بر این عقیده نیستند که کشور در جنگ نرم است و آن را توهم می‌دانند.

وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید به مسائل فرهنگی داشتند و اخیراً بحث جنگ اقتصادی و فرهنگی را مرتب مورد هشدار قرار می‌دهند که نشان از اهمیت این دو موضوع است،اظهار کرد: در دولت دهم سعی کردیم به این موضوع بیشتر توجه شود به طوریکه در دور سوم سفرهای استانی بحث فرهنگ در اولویت دولت قرار گرفت و حتی کارگروه فرهنگی و هنر تشکیل یافت و در تمام این جلسات رئیس جمهور وقت، کاملاً حضور داشت.

وی ادامه داد: آن زمان حرکت خوبی در زمینه فرهنگی ایجاد شد و شور و نشاط خاصی در کشوری حتی با وجود مشکلات اقتصادی رخ داد.

حسینی با بیان اینکه در دوره جدید شاهد ایستایی و رخوت در همه زمینه‌ها به خصوص در بخش فرهنگی هستیم،گفت: ۶۰ فیلم سالانه در کشور اکران می‌شود که اگر این فیلم‌ها فاخر باشند، تاثیر خوبی خواهند داشت و اگر خاصیت سرگرم‌کننده و نمایش خیانت و عشق‌های مثلثی و بحران فرهنگ زندگی غربی باشد آثار منفی خواهد داشت که خودتان فیلم‌های اکران شده در این دولت را به خوبی می‌توانید قضاوت کنید.

کابینه خسته و مسن توان مسؤولیت سنگین را ندارند

وی با ابراز اینکه ضعف‌های موجود در بخش فرهنگ به تنهایی نیست بلکه کابینه دولت یازدهم کابینه خسته‌ای است و شاید برخی از آنها در اوایل انقلاب وزیر بودند ولی در حال حاضر انرژی سابق را نداشته و پا به سن گذاشته‌اند و توان مسؤولیت سنگین را ندارند.

سخنگوی جبهه یکتا با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف، فعالیت‌های آفندی را شاهد نیستیم، تصریح کرد: در دولت دهم نقشه مهندسی فرهنگی کشور را ترسیم کردیم که در پایان سال ۹۱ تصویب شد ولی متاسفانه در این چهار سال اخیر نقشه مهندسی به بایگانی رفته و ستاد راهبری تشکیل نشد و ۱۳ راهبرد کلان مشخص شده منفعل مانده و کنار گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نقش موثر فیلم در دنیا، شورای عالی سینما به ریاست رئیس جمهور تشکیل دادیم و در این شورا هر مصوبه‌ای که مطرح شد، مصوبه دولت بود.

کارها و طرح‌های دولت قبلی در این دولت تعدیل و بعد تعطیل شد

حسینی ادامه دهد: بعد از چهار سال هیچ جلسه‌ای در این شورا تشکیل نشده که در نهایت شورا را کردند و اکثراً همه کارها و طرح‌های دولت قبلی در این دولت تعدیل و بعد تعطیل شد.

وی با بیان اینکه چند فیلم در جشنواره فجر امسال بود که بسیار کسالتور و خسته‌کننده بودند، افزود: برای نمونه  فیلم «ترومای سرخ» یک فیلم بی‌خاصیت بود ولی به مرحله ارزیابی نیز رسید ولی در مقابل آن فیلم «امپراطور جهنم» که یک کار ارزشمندی بود و در مورد جریان تکفیری و به پشت صحنه داعش می‌پردازد، کنار زده می‌شود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح نتیجه بررسی۴۰ فیلمنامه جشنواره فجر امسال گفت: ۲۰ مورد از فیلم‌ها با عدم انطباق با دین و آموزه‌های اسلامی بودند همچنین ۱۰ اثر خنثی و پنج اثر تقریباً مطابق با آموزه‌ها و فرهنگ ایران اسلامی بود که ساخت خود ارگان‌های فرهنگی بود.

وی افزود: در ۲۲ مورد از فیلم‌ها احساس ناخوشایند فقر و درد در جامعه به تصویر کشیده شده بود و فقط ناهنجاری را نشان داده و روزنه امیدی نشان داده نشده بود،به عبارتی فضا طوری نشان داده شده بود که جامعه این است و جای گریزی نیست.

وزیر اسبق ارشاد تصریح کرد: در ۱۸ فیلم نقش اول زن بود که با نگاه فمنیستی فیلمنانه جلو رفته و مردان را ولنگار و بی‌خاصیت نشان داده‌اند.

وی یادآور شد: فیلم «ماجرای نیمروز» هم به خاطر فشار رسانه‌ها در آخرین روزهای جسنواره جایزه دریافت کرد.

حسینی با اشاره به اینکه وقتی می‌گوییم در مورد شهدا و انقلاب فیلم بسازید، ادعا می‌کنند ما فیلم سفارشی نمی‌سازیم،گفت: برخی از قراردادها در کشور روی کاغذ مانده و برخی فیلمنامه‌های مفید در راستای انقلاب نیز همچنان روی کاغذ جا خوش کرده و اجازه ساخت به آنها داده نمی‌شود.

وی با اشاره به ابتذال موجود در تئاتر تصریح کرد: این رفتارهای ناهنجار بسیار عادی شده است.

سخنگوی جبهه یکتا با یادآوری اینکه در کشور ضوابط نشر کتاب را داریم،گفت: باید پرسید که در کتاب‌های اخیر آیا مرز اعتقادی و منافع ملی رعایت شده است.

حسینی با یادآوری راه‌اندازی معاونت قرآنی برای الهام گرفتن هنرمندان از قرآن، بیان داشت:  هنرمندان می‌توانند برزخ و دوزخ را با انیمیشن نشان دهند ولی در این دوره چنین تفکری و طرحی وجود ندارد.

 ساخت فیلم دفاع مقدس،سفارشی نام گرفته است

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ و حمایت از نیروهای فرهنگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به ساخت فیلم دفاع مقدس، سفارشی می‌گویند و همه چیز را به بن‌بست رسانده‌اند.

وزیر اسبق ارشاد بیان داشت: بنای دولت یازدهم بر تغییر نبوده و نیست حتی اگر  وزیری کارنامه ضعیفی داشته باز هم از وی حمایت می‌کنند و در وزارت ارشاد آنقدر وضعیت فرهنگ بحرانی شد که برای تحولات انتخاباتی دست به تغییر زدند.

وی در خصوص پرسشی مبنی بر مقایسه فرهنگ در قبل انقلاب و بعد از انقلاب و حال حاضر تصریح کرد: بعد از انقلاب به گونه‌ای نبود که در زمین بکر نهال فرهنگ بکاریم و البته فرهنگ موجود الگو گرفته از  غرب بود که سعی می‌کردند فرهنگ را پایدار نگه دارند که در حال حاضر نیز همان کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: وقتی حرکت مردم در سال ۵۶ شروع شد نخستین مرکز که مردم حمله کردند، محل فروش مشروب و مرکز فساد بود زیرا مردم از وجود چنین مراکزی رنج می‌بردند.

حسینی متذکر شد: قبل انقلاب ادبیات و تئاتر ما در دست توده‌ای‌ها بود که الان نیز برخی از آنها وجود دارند،برخی از هنرمندان ما را به خود جذب کردند و مصداق آن محسن مخملباف بود که چه فیلم‌های تاثیرگذاری ساخته بود ولی اکنون ببینید در کجا قرار دارد؟

سخنگوی جبهه یکتا ابراز کرد: برخی دستگاه‌ها فرهنگی نبوده ولی فرهنگ‌سازی می‌کنند و بیان رئیس جمهور در سخنرانی‌ها نمونه بارزی از آن است حتی در حال حاضر برخی مسؤولان با استهزاء و تمسخر و روحیه تجملی با مردم رفتار می‌کنند.

وی تاکید کرد: موضوعات خودروها، حقوق‌های نجومی و وام‌های کلان تاثیر منفی در مردم گذاشته  و صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت جدید بیشتر از تمام مشکلات دولت قبل است.

حسینی با بیان اینکه اجتماعات هزاران نفری در تهران داشتیم و شورای مرکزی در این زمینه تشکیل یافت، گفت: با انسجام ایجاد شده می‌خواهیم ضربه وارده در سال ۹۲ را جبران کنیم.

وی تاکید داشت: اصلاح‌طلبان انسجام بیشتری داشتند و در آن دوران شایعه می‌کردند که یک خواننده از لس‌آنجلس مجوز از ایران گرفته و ما محکوم می‌شدیم در حالیکه چنین چیزی وجود نداشت و خودمان با دست خودمان دولت را له می‌کردیم.

حسینی مدعی شد: افرادی که سوءاستفاده‌های مالی دولت قبل را مطرح می‌کنند، بیایند ارزیابی کل اموال وزرای دولت احمدی‌نژاد با اموال یکی از وزرای دولت حال را انجام دهند ببینند چه خبر است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا افرادی مانند بابک زنجانی در دولت دهم پرورش یافت، افزود: در آن دوران نفت به این فرد جهت فروش داده شد که بعد مدت‌ها پول نفت را نداد، وزیر آن دوران خود این فرد را معرفی کرده است.

قهر دولت دهم با برخی کارشکنان، قهر با رهبری مطرح شد

وی در خوص قهر چند روزه رئیس جمهور دولت دهم، افزود: اصلا قهر با مقام معظم رهبری نبود بلکه می‌گفت مجلس و برخی نهادها همکاری لازم را نمی‌کنند ولی از بیرون بد برداشت شد و اثرات منفی نیز برجای گذاشت.

دولت یادزدهم در قبال تمجید بودجه به رسانه ملی می‌دهد

وی به اهمیت صدا وسیما در کشور پرداخت و گفت: صدا و سیما نقش پررنگ در کشور دارد و ضرورت بوده زیرا اگر هزینه‌ای برای آن نشود هجمه شبکه‌های خارجی بیشتر به کشور وارد می‌شود،می‌دانیم صدا و سیما ضعف دارد و متاسفانه در حال حاضر آنتن‌ فروشی شده و آن هم به علت فشار مالی است، دولت هم می‌گوید اگر از ما تعریف و تمجید کردید پول می‌دهیم اگر نه پولی نیست.

وی به مصوبه اخیر مجلس در خصوص زندانی شدن برخی مخالفان در جلسات اشاره کرد و گفت: در مجلس تصویب کردند هر کسی مخالفتی در جلسه‌ای بکند.

وزیر اسبق ارشاد بیان داشت: چرا باید وزیر برای سفر به خوزستان از هواپیمای شخصی استفاده کند و خود را از سایر مردم جدا بداند.

وی تاکید کرد: برخی مسؤولان غرب‌زده که در خارج تحصیل کردند، شیفته فرهنگ آنها شده و در کشور پیاده کردند.چرا باید داوران فیلم یک جشنواره انقلابی بپیا افراد دو تابعیتی باشند یا مزتب در خارج از کشور به سر می‌برند.

حسینی افزود: در قرارگاه خاتم‌الانبیا اعلام شده که  می‌توانند پروژه‌های دولت و کشور را انجام دهند ولی مسؤولان دست به تحقیر نیروی خودی می‌زنند.

وی گفت: در نطنز جوانان با میانگین سنی ۳۰ سال غنی‌سازی ۲۰ درصد انجام می‌دادند. جوانان در اشتغال مشکل دارند مسؤلان از رونق اقتصادی حرف می‌زنند.

دیپلماسی لبخند و چراغ سبز حلال مشکلات نبود

حسینی افزود: دوستان در دولت یازدهم فکر می‌کردند با مذاکره ۱۰۰ روزه،دیپلماسی لبخند و چراغ سبز نشان دادن به آمریکا مشکلات را حل می‌کنند.

وی گفت: مصر از وقتی وابسته آمریکا شد روز به روز افول کرد.

حسینی تاکید کرد: برق و آب اهواز در دوران جنگ یک بار هم قطع نشد ولی در این چند سال هر بلایی بود سر این منطقه آوردند .

وی گفت: باید دولتی بر سر کار بیاید که روحیه انقلابی داشته باشد تا وضعیت بهتر شود زیرا این دست‌فرمان هدایتگر دولت یازدهم بسیار مشکل ساز است.

منبع: فارس