رشد ۲۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و آلمان
رشد ۲۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و آلمان

به گزارش اویاقلیق به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده در همایش اقتصادی ایران و آلمان در ایالت زاکسن، با بیان اینکه روابط اقتصادی دو کشور در چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته است، اظهار داشت: ایران و آلمان دو کشور مستقل و قدرتمند هستند و به غیر از منافع ملی […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده در همایش اقتصادی ایران و آلمان در ایالت زاکسن، با بیان اینکه روابط اقتصادی دو کشور در چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته است، اظهار داشت: ایران و آلمان دو کشور مستقل و قدرتمند هستند و به غیر از منافع ملی خود نباید به چیز دیگری فکر کنند.

وی با اشاره به این که روابط اقتصادی ایران و آلمان از قدیمی‌ترین روابط اقتصادی در جهان است، گفت: دو کشور می‌توانند نیازهای اقتصادی یکدیگر را تامین کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه از نظر آمریکا، ایران فقط باید مواد خام بفروشد و حق ورود به حوزه دانش‌های جدید و پیشرفته را ندارد، تاکید کرد: نوع ارتباط و نگرش دولت جمهوری اسلامی ایران به آمریکا نباید بر ارتباطات قدیمی و تنگاتنگ ایران و آلمان اثر بگذارد.

جبارزاده با تاکید بر این که بانک‌های ایران و آلمان باید مبادلات کاملا آزاد و مستقل داشته باشند، افزود: دولت ایران تراز مبادلات تجاری با آلمان را برای آینده نزدیک، ۱۵ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده است که استان آذربایجان شرقی تلاش می‌کند سهم چشمگیری از این رقم را به خود اختصاص دهد.

وی، تشکیل میز آلمان در اتاق بازرگانی تبریز را ضروری دانست و گفت: اتاق بازرگانی باید از هرگونه حمایتی از صادرات به آلمان و بالعکس و واردات تکنولوژی و دانش فنی از این کشور دریغ نکند.

جبارزاده با اشاره به آغاز همکاری‌های اقتصادی استان آذربایجان شرقی و ایالت زاکسن، گفت: ما باید از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به روابط نزدیک تجار، بازرگانان و اقشار مختلف مردم تبریز با کشور آلمان، گفت: تجربیات و دانش‌های جدید ایالت زاکسن در بخش‌های مختلف از جمله صنعت خودروسازی، حمل و نقل شهری، خدمات شهری، داروسازی و کشاورزی برای ما قابل استفاده خواهد بود.

وی در پایان اظهار کرد: استقبال خوب مسؤولان ایالت زاکسن از هیات اقتصادی آذربایجان شرقی نشان می‌دهد که دو استان شریک تجاری خوبی برای یکدیگر خواهند بود.

وزیر کشاورزی و محیط زیست ایالت زاکسن آلمان هم در این همایش به استقبال گرم و صمیمی مسؤولان آذربایجان‌شرقی در سفر چند ماه پیش هیات اقتصادی این ایالت به تبریز اشاره کرد و گفت: اکنون این همایش، نتیجه آن سفر و شناخت توانمندی‌های بسیار آذربایجان شرقی است.

توماس اشمیت با اشاره به توانمندی‌های ایالت زاکسن در حوزه‌های مختلف از جمله خودروسازی، محیط زیست، کشاورزی، صنایع و معادن و دانشگاهی، گفت: با وجود ۵ کارخانه ماشین‌سازی، شرکت‌های بین‌المللی بزرگ، شرکت‌های کوچک و متوسط داخلی و تجربیات ارزشمند در زمینه محیط زیست و خدمات شهری، این ایالت قلب تپنده آلمان است.

وی با اعلام اینکه مبادلات تجاری ایران و آلمان، ۲۵ درصد رشد داشته است، گفت: مهم‌ترین کالاهای صادراتی آلمان به ایران بیشتر در حوزه ماشین‌آلات، کامیون و قطعات آن، تولیدات فولادی و شیمیایی است و بیشترین  صادرات ایران به آلمان، مواد غذایی، فرش و نفت بوده است.

در این همایش سند همکاری و توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی بین اتاق‌های بازرگانی استان آذربایجان شرقی و ایالت زاکسن امضا شد.