فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی یکی از مهمترین منابع آلایندگی هوای تبریز
فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی یکی از مهمترین منابع آلایندگی هوای تبریز

اویاقلیق:  شاید در تاریخ خوانده باشید که نگاشته‌اند دلیل نامگذاری شهر تبری، سفر هارون الرشید و همسرش به شهرمان و رفع شدن بیماری تب او در اثرهوای لطیف و دل انگیزش بوده است. شاید اگر امروز برای غریبه‌ها ساعت‌ها از هوای لطیف و فرحبخش  گذشته شهرمان تعریف کنیم  به این راحتی‌ها باورشان نشود اما همشهریان […]

اویاقلیق:  شاید در تاریخ خوانده باشید که نگاشته‌اند دلیل نامگذاری شهر تبری، سفر هارون الرشید و همسرش به شهرمان و رفع شدن بیماری تب او در اثرهوای لطیف و دل انگیزش بوده است.

شاید اگر امروز برای غریبه‌ها ساعت‌ها از هوای لطیف و فرحبخش  گذشته شهرمان تعریف کنیم  به این راحتی‌ها باورشان نشود اما همشهریان ما که سال‌ها در این شهر زیسته‌اند، می‌دانند که شاید تا هفت، هشت سال قبل اگر کسی به ما می‌گفت که تبریز آلوده‌ترین شهر ایران خواهد شد، باورمان نمی‌شد و به حرفش می‌خندیدیم، ولی از بد حاثه دی ماه سال اخیر بدترین روزهای تنفسی برای همشهریان‌مان بوده است.

روزهای متمادی چشمان حسرت زده‌مان را به هوای آبی شدن آسمان به بالای سرمان دوختیم. سرفه‌های پی دی پی  وخس خس سینه، سوزش چشم‌ها، سردرد شدید، تشدید ناراحتی‌های  گروه‌های حساس و……. از پیامدهای ناگوار این آلودگی‌ها بوده است.

در حسرت روز پاک! / تبریز همچنان به سختی نفس می کشد

طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی، در اکثر روزهای دی ماه هوای تبریز بر اساس پارامتر ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون، برابر با ۱۵۵ و بالاتر از آن بوده است و بر این اساس، وضعیت هوا در اکثر روزهای این ماه ناسالم برای تمام گروه‌ها بوده است و بارها این پیام صادر شد که افراد از تردد در این هوا خودداری کنند. تیتر تلخ این روزها که کمتر از یادمان خواهد رفت ،ثبت شدن  آلوده ترین  شهردرکل ایران  بنام تبریز بود.

تاکنون در مورد علت این آلودگی‌ها صحبت‌های زیادی رد و بدل شده است، ولی شایع‌ترین علت اصلی آلودگی هوای تبریز در همان روزهای نخست از زبان شهردار  تبریز، سوخت مازوت نیروگاه حرارتی عنوان شد.

 وی افزود: این موضوع باید به عنوان مطالبه و حق دو میلیون شهروند تبریزی از طرف شورا بررسی و پیگیری شود.

همان روزها در حالی که آسمان شهر هر روز آلوده‌تر از روزهای قبل می‌شد و گروه‌های حساس جامعه  با این مشکل دسته و پنجه نرم می‌کردند توپ همچنان به ارگان  دیگری پاس داده می‌شد و کسی علت اصلی  را بیان نمی‌کرد و هرکدام دیگری را متهم می‌کردند. چنانکه  فرماندار تبریز در برابر این  ادعای شهرداری مبنی  بر سوخت مازوت نیروگاه حرارتی به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا،  تردد خودروهای شخصی  را عامل اصلی آلودگی هوای تبریز عنوان کرده و می افزاید: علاوه بر آن مصرف و آلودگی ناشی از گاز طبیعی خانگی و واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی را نیز می‌توان برشمرد.

وی سپس در خصوص نیروگاه حرارتی تبریز گفت: این نیروگاه قبلاً از مازوت استفاده می‌کرد که باعث افزایش آلودگی می‌شد ولی هم اکنون نیروگاه حرارتی تبریز از گاز طبیعی استفاده می کند.
ناصر معینی مدیرﻋﺎﻣﻞ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﺮﻕ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ‌شرقی نیز در بحبوحه آلودگی‌های دی‌ماه تبریز و هجمه خبری علیه این نیروگاه در  ﻧﺸﺴﺖ ﺧﺒﺮﯼ ﺑﺎ ﺭﺳﺎﻧﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ‌ﺷﺮﻗﯽ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻡ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﻫﻮﺍﯼ ﺗﺒﺮﯾﺰ، ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺍﺗﻬﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻧﯿﺮﻭﮔﺎﻩ‌ﻫﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻣﯽ‌ﺭﻭﻧﺪ، ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﺍﺷﺖ: ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻨﻌﮑﺲ ﮐﻨﻨﺪ، ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺑﺨﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ  ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺷﺒﻬﺎﺕ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﻮﺩ.

باوجود اینکه فرماندار تبریز در ابتدا از دلایل آلودگی هوا سوخت مازوت نیروگاه را رد کرده بود این‌بار در این مورد اظهارنظر جدیدی را ابراز کرد.

ﺭﺣﯿﻢ ﺷﻬﺮﺗﯽ‌ﻓﺮ فرماندار تبریز ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﺍﺷت: ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺑﺮﻭﺩﺕ ﻫﻮﺍ ﻭ ﮐﺎﻫﺶ ﻓﺸﺎﺭ ﮔﺎﺯ، ﻧﯿﺮﻭﮔﺎﻩ ﺣﺮﺍﺭﺗﯽ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﺍﺟﺒﺎﺭﺍً ﺍﺯ ﺳﻮﺧﺖ ﻣﺎﺯﻭﺕ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻮﻗﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﺍﺧﯿﺮ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﻫﻮﺍف ﭘﯿﮕﯿﺮﯼ‌ﻫﺎﯼ ﻻ‌ﺯﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮔﺎﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﺠﺘﻤﻊ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻼ‌ﺵ ﻭ ﻣﺴﺎﻋﺪﺕ ﻣﻨﻄﻘﻪ ۸ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﮔﺎﺯ، ﻣﺠﺪﺩﺍً ﺳﻮﺧﺖ ﻧﯿﺮﻭﮔﺎﻩ ﺣﺮﺍﺭﺗﯽ ﺑﺎ ﮔﺎﺯ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

فرماندار تبریز ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر تبریز را ناشی از تردد خودروها در سطح شهر دانست.

حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی  نیز با اشاره به آلودگی هوای تبریز در در دوسه ماه اخیر ، گفت: ناوگان فرسوده حمل و نقل درون شهری یکی از مهم‌ترین منابع آلاینده هوای تبریز هستند.

وی به تلاش‌ها برای نوسازی ناوگان درون شهری تبریز اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی انجام شده، اما واقعیت این است که دستکم ۳۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تبریز فرسوده‌اند که در حال تردد در سطح کلانشهر تبریز هستند که یکی از مهم‌ترین منابع آلایندگی هوای کلانشهر تبریز به حساب می‌آیند.

قاسمی به بازسازی تعدادی از اتوبوس‌های حمل و نقل درون شهری توسط شهرداری تبریز اشاره کرد و گفت: نوسازی با بازسازی فرق دارد و لازم است اتوبوس های تبریز با استاندارد یورو ۴ و بالاتر جایگزین شوند.

این کش و قوس سالم شدن و آلودگی هوای تبریز همچنان ادامه داشت  تا اینکه دوباره در اوایل اسفند ماه ما شاهد هوای آلوده هستیم  و خیمه سنگین آلودگی بر آسمان تبریز حکمفرماست و در هوایی با شاخص ۱۳۴ ناسالم‌ترین و آلوده‌ترین کلانشهر را تجربه کردیم.

شاهین رحیم اوغلی مسئول مرکز پایش زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار فارس با اعلام این خبر که در چند روز آینده شاهد هوای پاک خواهیم بود با اشاره به دلایل آلودگی هوای تبریز افزود: باتوجه به اینکه شهر تبریز یک شهر توسعه یافته و صنعتی می‌باشد بر اساس آمار ارائه شده ۷۰درصد آلودگی هوای تبریز ناشی از تردد خودروها و ۲۵در صد آن‌را صنایع و ۵ درصد باقی مانده را آلودگی ناشی از گاز طبیعی خانگی است.

وی  ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳؤﻮﺍﻟﯽ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﯿﺮﻭﮔﺎﻩ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﺍﺯ ﺳﻮﺧﺖ ﻣﺎﺯﻭﺕ، ﺿﻤﻦ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ «ﺷﯿﺮ ﻣﺎﺯﻭﺕ ﻧﯿﺮﻭﮔﺎﻩ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﺍﺯ ۲۵ ﻣﻬﺮ ﻣﺎﻩ ﺳﺎﻝ ۹۴ ﭘﻠﻤب ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ»، ﮔﻔﺖ: ﺳﺮﻣﺎﯼ ﺷﺪﯾﺪ ﻫﻮﺍ ﻭ ﺍﻓﺖ ﮔﺎز، ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮔﺎﺯ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ‌ﺷﺮﻗﯽ ﺭﺍ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮔﺎﺯ ﺧﺎﻧﮕﯽ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻭﻟﻮﯾﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﮔﺎﺯ ﻧﯿﺮﻭﮔﺎﻩ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﻗﻄﻊ ﺷﺪ. ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﻗﻄﻌﯽ ﮔﺎﺯ ﻧﯿﺮﻭﮔﺎﻩ ﻓﻘﻂ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺳﻮﺧﺖ ﮔﺎﺯ ﻧﯿﺮﻭﮔﺎﻩ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﺎﺯﻭﺕ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﺪ.

ﺭﺣﯿﻢ ﺍﻭﻏﻠﯽ ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ «ﺍﯾﻦ ﻗﻄﻌﯽ ﮔﺎﺯ ﻓﻘﻂ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ»، ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ دو سه ماه اخیر ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺳﮑﻮﻥ ﻫﻮﺍ ﻭ ﻧﺒﻮﺩ ﻭﺯﺵ ﺑﺎﺩ ﻭ ﺟﺎﺑه‌ﺠﺎﯾﯽ ﻫﻮﺍ، ﭘﺮﺍﮐﻨﺶ ﺍﻓﻘﯽ ﻭ ﻋﻤﻮﺩﯼ ﺩﺭ ﻫﻮﺍﯼ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﺭﺥ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﻫﯿﭻ ﺭﺑﻄﯽ ﺑﻪ ﺳﻮﺧﺖ ﻣﺎﺯﻭﺕ ﻧﯿﺮﻭﮔﺎﻩ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

با بررسی دلایل آلودگی هوای تبریز در پنج سال اخیر و هجوم آلودگی به این کلانشهر هربار انگشت اتهام به نیروگاه تبریز رفته است و اظهارنظرهای مختلفی در رد یا تصدیق این دلیل در بسیاری از سایت‌های خبری موجود است.

اما واقعیت این است که نفس همشهریان ما ماه‌هاست که گرفته و ماسک‌های سفید مهمان ناخوانده صورتهایمان شده است.آیا باید راه حل اساسی برای ریشه کن نمودن این آلودگی ها صورت نگیرد؟

آیا نباید به فکر هوای فرزندان‌مان در سال‌های آینده باشیم؟

روزی شهر تبریز به عنوان باغ‌شهر شناخته می‌شد و هوای فرحبخش روح و جان همه را تازه می‌کرد اما رشد بی رویه صنعت سبب شد تا این موهبت خدادادی نیز در این شهر به یغما رود .حال انگار یک آسمان آبی  را نیز باید تقدیم صنایع کنیم تا در آینده کودکان‌مان این موهبت را نیز از دست بدهند.

روا نیست که در حق این کلانشهر این‌همه بی‌لطفی صورت گیرد. شایسته است که مسؤولان ریشه‌یابی کرده و با قبول مسؤولان فکری به حال هوای شهر نمایند تا بدتر از این نشده است.