دو میلیارد دلار صادرات آذربایجان شرقی در سال ۹۵
دو میلیارد دلار صادرات آذربایجان شرقی در سال ۹۵

حسین نجاتی گفت: کالاهای صادراتی استان آذربایجان شرقی به ۹۰ کشور صادر می شود و جمهوری آذربایجان، عراق، ارمنستان، ترکیه، افغانستان، ایتالیا، گرجستان، پاکستان و روسیه کشورهای هدف صادراتی استان هستند. وی افزود: اجرای طرح رونق تولید و تعیین تکلیف واحدهای تولیدی مشکل دار استان آذربایجان شرقی را مهمترین فعالیت سازمان صنعت، معدن و تجارت […]

حسین نجاتی گفت: کالاهای صادراتی استان آذربایجان شرقی به ۹۰ کشور صادر می شود و جمهوری آذربایجان، عراق، ارمنستان، ترکیه، افغانستان، ایتالیا، گرجستان، پاکستان و روسیه کشورهای هدف صادراتی استان هستند.
وی افزود: اجرای طرح رونق تولید و تعیین تکلیف واحدهای تولیدی مشکل دار استان آذربایجان شرقی را مهمترین فعالیت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل عنوان کرد.
وی گفت: پس از اجرای موفق طرح پایش از واحدهای صنعتی استان، مرحله دوم طرح پایش با هدف آسیب شناسی مشکلات و احصای موانع و مشکلات واحدهای تولیدی استان کلید خورد و در کنار احصای مشکلات، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فعال شد.
وی با اشاره به راه اندازی ۳۶۳ واحد صنعتی جدید با حجم سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریال با اشتغال زایی پهار هزار و ۳۰۰ نفر در آذربایجان شرقی در سال جاری، افزود: ۱۱۶ فقره جواز توسعه برای واحدهای صنعتی موجود جهت افزایش ظرفیت یا تنوع محصول تولیدی با حجم سرمایه گذاری ۹ هزار میلیارد ریال و پیش بینی افزایش اشتغال ۳۴۰۰ نفر صادر شده که از رشد ۱۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار است.
نجاتی با اشاره به اینکه تقاضا برای اخذ جواز توسعه، شاخص تحرک و رونق فعالیت اقتصادی بنگاه های تولیدی است، از تمدید جواز تاسیس و پایش یکزهار ۳۷۹ طرح در دست اجرا در استان و تهیه جی پی اس و شناسنامه برای این طرح ها و تلاش برای راه اندازی آن ها خبر داد.
وی با اشاره به معرفی یکهزار و ۵۵۶ واحد صنعتی و کشاورزی جهت بهره مندی از تسهیلاتی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال به بانک های استان از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، گفت: تا زمان حاضر تسهیلات ۶۲۰ واحد صنعتی و کشاورزی به ارزش چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از این محل پرداخت شده است.
نجاتی با اعلام اینکه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۳۷۰ واحد صنعتی و ۹۰۰ میلیارد ریال به ۲۵۰ واحد کشاورزی استان پرداخت شده است، گفت: ۲۰۰ طرح بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی از بخش صنعت و کشاورزی استان برای دریافت یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند.
وی گفت: ۵۵ طرح صنعتی و کشاورزی نیز ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت جهت راه اندازی طرح دریافت کرده اند.
نجاتی میزان اشتغال ایجاد و ثبیت شده در استان از محل تسهیلات پرداختی رونق تولید را ۱۳ هزار فرصت شغلی اعلام کرد و گفت: بانک های استان مبلغ دو هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال به تعداد ۴۸۰واحد تولیدی تسهیلات مسقیم پرداخت کرده اند.
وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته برای ایجاد توازن زنجیره مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد و مس کشور از طریق پیگیری استقلال شرکت مس آذربایجان و تسهیل در روند احداث فاز دوم واحد فرآوری معدن مس سونگون، گفت: ظرفیت استخراج سالیانه این معدن از ۷ میلیون تن به ۱۰ میلیون تن افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال جاری از ۱۳ میلیون تن رد شود.
نجاتی همچنین از آزادسازی بیش از ۱۲۰۰ محدوده اکتشافی بدون معارض استان جهت فراهم شدن امکان ثبت محدوده جدید متقاضیان و شناسایی ظرفیت های بالقوه معدنی استان خبر داد و گفت: در سال جاری نسبت به صدور ۲۲ فقره گواهی کشف، ۲۱ فقره پروانه اکتشاف و ۴۵فقره پروانه بهره‌برداری معدن اقدام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۸۰ درصدی در صدور پروانه بهره برداری را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه اجرای عملیات اکتشافی در پهنه‌های اکتشافی استان حاکی از وجود ظرفیت های مناسب ماده معدنی مس در پهنه اهر، گفت: اطلاعات دقیق پس از اتمام عملیات اکتشافی منتشر خواهد شد.
نجاتی همچنین از پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی مطالعات اکتشافی در پهنه چاراویماق با تلفیق لایه‌های اطلاعاتی به همراه سنجش ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی جهت مطالعات تفصیلی خبر داد.
وی گفت: در سال جاری، در راستای ارتقای توان رقابت پذیری واحدها و افزایش سطح فناوری و بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی تعداد ۱۷۰فقره معافیت گمرکی ورود ماشین آلات نو و تکنولوژی(موضوع ماده ۱۱۹ قانون امورگمرکی) به واحدهای صنعتی استان صادر شد.
نجاتی اظهارکرد: به منظور تنوع بخشی بازارهای صادراتی، مطالعه تخصصی کشورهای هدف صادراتی و کالاهای مزیت دار صادراتی و تعامل با رایزنان بازرگانی کشورهای هدف در دستور کار است.
وی با اعلام اینکه در ۱۱ ماهه امسال ارزش صادرات و واردات کالا از گمرکات استان آذربایجان شرقی برابری می کرد، یادآوری کرد: برای سال ۱۳۹۵ رسیدن به تراز بازرگانی مثبت در استان هدف گذاری شده است.
وی با بیان اینکه به منظور حمایت از تولید داخلی و پیشگیری از قاچاق نسبت به انجام ۱۳ هزار مورد بازرسی در سطح عرضه اقدام شده است، از تشکیل پرونده برای ۵۲۶ واحد متخلف و عرضه کننده کالای قاچاق خبر داد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به سفر ۲۵ هیات تجاری از کشورهای ترکیه، کنیا، آلمان و جمهوری آذربایجان به این استان در سال جاری، گفت: تعداد۴۲ نمایشگاه بین المللی در محل دایمی نمایشگاه های تبریز با حضور شرکت های داخلی و خارجی به منظور ارتقای کیفی تولیدات استان برگزار شد.
نجاتی از شروع ۱۵طرح با مشارکت سرمایه گذاران خارجی از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در این استان تعداد۷۱ طرح با مشارکت ۳ میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی بهره برداری شده یا در حال اجراست.
وی همچنین اعلام کرد: در ۱۱ ماهه امسال تعداد ۳۶۳ واحد صنعتی جدید با حجم سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریال و اشتغال مستقیم چهار هزار و ۳۰۰ نفر در استان بهره برداری شد.
نجاتی با اشاره به اینکه تعداد ۱۳۷۹ طرح در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان در دست اجراست، گفت: با بهره برداری از این طرح ها ۱۳۰ هزار میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری در بخش صنعت استان ارتقا یافته و رتبه صنعتی استان به زیر۵ خواهد رسید و برای ۴۳هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.
وی تمدید جواز تاسیس ۳۶۰ طرح در دست اجرای استان در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۵ را نشانه تحرک در اتمام طرح های در دست اجرا دانست و گفت: با صدور تعداد ۱۱۶ فقره جواز توسعه برای واحدهای صنعتی موجود به منظور ایجاد ظرفیت ها و محصولات جدید و ارتقای تکنولوژی با حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده ۹ هزار میلیارد ریال، زمینه ایجاد سه هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی جدید فراهم شده است.
وی طرح شرکت فولاد میانه در زمینه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن سالیانه با حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده ۲۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال با پیش بینی اشتغال۴۰۰نفر، طرح شرکت خرس سفید شمال در زمینه تولید کنسانتره مس اکسیدی به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن سالیانه با حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده ۱۱۰۰میلیارد ریال و با پیش بینی اشتغال۱۲۰نفر و طرح شرکت مهر اصل در زمینه تولید الکترو موتور به ظرفیت ۱۸۰هزار عدد سالیانه با حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده ۶۷۰میلیارد ریال با پیش بینی اشتغال۸۴ نفر را از جمله مهم ترین طرح های ملی صنعتی استان برشمرد.
وی از طرح شرکت صنایع معدنی و تولیدی مهر اصل در زمینه تولید کنسانتره مس اکسیدی به ظرفیت۱۰۰ هزارتن سالیانه با حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده ۳۲۰میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال۴۵۰نفر به عنوان دیگر طرح مهم یاد کرد.
آذربایجان شرقی به لحاظ تمرکز صنایع سنگین تولیدکننده ماشین آلات و تجهیزات صنایع داروئی، غذایی و نساجی، برخورداری از مواد اولیه برای توسعه صنایع تبدیلی، وجود صنایع بالادست از جمله مجتمع عظیم پتروشیمی تبریز و واحدهای فولادی، وجود شهرک اختصاصی سرمایه‌گذاری خارجی در تبریز یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب می شود و در عین حال دارای ذخایر قابل توجه معدنی و موقعیت و ظرفیت های مناسب تجاری است.

ایرنا