تاثیرات فرمان ترامپ بر اسکار اصغر فرهادی!
تاثیرات فرمان ترامپ بر اسکار اصغر فرهادی!

اویاقلیق : اصغر فرهادی در حالی برای دومین بار برنده جایزه اسکار شد که نمی‌توان تاثیر فرمان چندی پیش دونالد ترامپ را در آن نادیده گرفت.  فرهادی امسال با فیلم “فروشنده” در اسکار حاضر بود. تا چند ماه پیش که هنوز ترامپ به کاخ سفید راه نیافته بود، فیلم فرهادی از نظر ابعاد فنی شانس […]

اویاقلیق : اصغر فرهادی در حالی برای دومین بار برنده جایزه اسکار شد که نمی‌توان تاثیر فرمان چندی پیش دونالد ترامپ را در آن نادیده گرفت.
 فرهادی امسال با فیلم “فروشنده” در اسکار حاضر بود. تا چند ماه پیش که هنوز ترامپ به کاخ سفید راه نیافته بود، فیلم فرهادی از نظر ابعاد فنی شانس اول اسکار به شمار نمی‌رفت و هیچ یک از نشریات و منتقدان معتبر، آن را پیش‌بینی نمی‌کردند.
اما با انتخاب ترامپ، ورود او به کاخ سفید و فرمان مهاجرتی محدودکننده او برای ۷ کشور از جمله ایران، ناگهان ورق برگشت.
درخواست‌ها از فرهادی برای تحریم اسکار بالا گرفت. او هم با یادداشتی در یک روزنامه آمریکایی، اعلام کرد در اسکار حاضر نخواهد شد. سپس سینماگران یکی یکی از او اعلام حمایت کردند.
فضا در حال تغییر بود. اعلام شد که در لندن همزمان با مراسم اسکار به شکل اعتراض‌آمیزی فیلم فرهادی به نمایش درمی‌آید. مجموعه این عوامل به تدریج نظر داوران آکادمی، دست کم آن دسته از داورانی را که هنوز در انتخاب نهایی خود تردید داشتند را تغییر داد و در نهایت فیلم فرهادی اسکار گرفت. اسکاری که بر خلاف فیلم قبلی او، جدایی نادر از سیمین، بدون دریافت جایزه گلدن گلوب به دست آمد. امسال برنده گلدن گلوب یعنی فیلم “او” که می توانست رقیب اصلی فرهادی باشد از جمع نامزدهای نهایی حذف شد.
در واقع، اسکار دوم فرهادی بیش از گذشته سیاسی بود. تاثیر فرمان مهاجرتی ترامپ و مخالفت هالیوود با آن را نمی‌توان نادیده گرفت. توضیح اینکه فروشنده تنها فیلمی بود که از یکی از کشورهای مشمول فرمان ترامپ نامزد بهترین فیلم خارجی اسکار شده بود. چنانکه روزنامه گاردین، نیز در نهایت لحظه اسکار گرفتن فرهادی را لحظه شرمساری حزب جمهوری‌خواه خواند تا پازل سیاسی بودن این جازه تکمیل‌تر شود.