آذربایجان‌شرقی عاری از هرگونه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است
آذربایجان‌شرقی عاری از هرگونه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است

به گزارش اویاقلیق، امیرحسین بهداد با اعلام این خبر گفت: تمام مرغ‌هایی که در سطح استان در مراکز مجاز عرضه و در بسته‌بندی‌های ‌کشتارگاهی تحت نظارت اداره کل دامپزشکی در استان توزیع می‌شوند، کاملا سالم بوده و هیچ گونه مشکلی ندارند و مردم می‌توانند با خیال راحت از این محصولات خریداری و مصرف کنند. وی تاکید […]

به گزارش اویاقلیق، امیرحسین بهداد با اعلام این خبر گفت: تمام مرغ‌هایی که در سطح استان در مراکز مجاز عرضه و در بسته‌بندی‌های ‌کشتارگاهی تحت نظارت اداره کل دامپزشکی در استان توزیع می‌شوند، کاملا سالم بوده و هیچ گونه مشکلی ندارند و مردم می‌توانند با خیال راحت از این محصولات خریداری و مصرف کنند.

وی تاکید کرد: مردم  از مراکز بهداشتی و تحت نظارت اداره کل دامپزشکی گوشت خریداری کرده و  از خرید مرغ قطعه بندی شده بدون لیبل و تاریخ انقضاء که در برخی مراکز عرضه بصورت غیر مجاز به فروش می رسند، خودداری کنند.

بهداد ادامه داد:  مردم باید از خرید گوشت چرخ کرده فله‌ای که در برخی از قصابی‌های متخلف، ممکن است به فروش برسد، خودداری کرده و هرچه سریعتر به اداره دامپزشکی استان و یا ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند تا با این متخلفان بهداشتی برخورد جدی انجام شود.

وی ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان با نظارت‌هایی که در مراحل کشتار توسط بازرسان و مسئولان فنی بهداشتی- دامپزشکی بر فرآورده‌های خام دامی انجام گرفته، سلامت تمامی محصولات خام دامی را که طبق ضوابط سازمان دامپزشکی کشور تولید و عرضه می‌شوند، تضمین کرده‌‌ است.

امیر حسین بهداد همچنین در ادامه از معدوم سازی ۳۶۰ تن مواد و فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیربهداشتی و غیرقابل مصرف انسانی در ۱۰ ماهه سال جاری که توسط بازرسان بهداشتی این اداره کل کشف و ضبط شده بود، خبر داد و افزود: در مدت مشابه سال قبل این مقدار ۳۱۹ تن بود که با جدیت و همت ناظران بهداشتی دامپزشکی استان شاهد افزایش ۱۲٫۸ درصدی کشف، ضبط و معدوم سازی فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی، غیر مجاز و غیر قابل مصرف انسانی در سطح استان بودیم.

وی در ادامه گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هرچند سال یکبار در کل دنیا شیوع پیدا می‌کند و این ویروس توسط پرندگان مهاجر انتقال می‌یابد که اکثر قاره‌های دنیا و کشورهای همسایه هم درگیر این بیماری هستند؛ استان ما نیز در ماه های گذشته درگیر این بیماری بود.

وی افزود: در مبارزه و کنترل  این بیماری با تمهیدات مناسب و اقدامات سریع، علمی و عملی و با تشکیل اکیپ‌های واکنش سریع توانستیم این بیماری را کنترل کنیم؛ به طوری که رئیس سازمان دامپزشکی کشور از کنترل عالی این بیماری در آذربایجان‌شرقی خبر داد.

وی در پایان از تمامی مرغداران خواست به تمامی هشدارهای بهداشتی دامپزشکی توجه ویژه‌ای داشته باشند و واحدهای خود را بیمه کنند تا اگر مشکلی پیش بیاید، بخشی از خسارت وارده توسط بیمه تأمین شود.