افزوده شدن ۴ هزار و ۷۰۰ خانوار به جمع مددجویان کمیته امداد استان
افزوده شدن ۴ هزار و ۷۰۰ خانوار به جمع مددجویان کمیته امداد استان

به گزارش اویاقلیق، محمد کلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان که به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری برگزار شد، با اعلام سیاستها و رویکردهای این اداره کل در قبال وظایف خود اظهار داشت : کمیته امداد کشور و به تبع آن اداره کل استان آذربایجان شرقی سیاستهای خود […]

به گزارش اویاقلیق، محمد کلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان که به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری برگزار شد، با اعلام سیاستها و رویکردهای این اداره کل در قبال وظایف خود اظهار داشت : کمیته امداد کشور و به تبع آن اداره کل استان آذربایجان شرقی سیاستهای خود را مبنی بر شفاف سازی درآمد و هزینه های خود قرار داده است که در این راستا نقش رسانه ها با همکاری دو سویه در جهت ارتقاء اعتماد و مشارکت مردمی مثمر ثمر است.

وی با اشاره به در پیش بودن سالروز تاسیس کمیته امداد امام خینی (ره) در ۱۴ اسفند سال ۵۷ ادامه داد : تاسیس مجموعه کمیته امداد ، نمود عینی و خارجی تفکر و راهبرد امام خمینی (ره) در مورد جایگاه ویژه فقرا در اسلام و این نظام است.

کلامی در رابطه با منابع مالی و هزینه های این اداره کل گفت : رتبه اول درآمدهای این مجموعه شامل بودجه دولتی است که ۷۰ در صد درآمدهای این مجموعه را شامل می شود و رتبه دوم و سوم درآمدهای این مجموعه مربوط به عنایات مقام معظم رهبری و کمکهای مردمی به این مجموعه است که این در آندها در ۵۵ نوع بسته حمایتی برای مددجویان تحت پوشش هزینه می شود.

وی افزود : بخش عمده هزینه های کمیته امداد استان مربوط به مستمری بگیران کمیته امداد است که شامل ۱۱۵ هزار نفر و ۶۳ هزار خانوار می شوند.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی ادامه داد : حمایتهای این نهاد تنها به پرداخت مستمری خلاصه نمی شود و ارائه بسته های حمایتی مختلف از جمله وامهای ضروری ، وامهای اشتغال ، جهیزیه ، ارائه خدمات مشاوره ای ، تربیتی ، آموزشی و مهارتی و فرهنگی در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی اولویت این مجموعه را رویکرد فرهنگی این اداره کل در رابطه با بحث فقر عنوان کرده و افزود : متاسفانه در جامعه امروزی بحث فقر مدرن در اثر آسیبهای اجتماعی همچون ، طلاق و اعتیاد بوجود آمده است که رویکرد فرهنگی کمیته امداد راهکاری است برای درمان ریشه ای این معضلات و به تبع آن از بین بردن فقر در لایه های مختلف جامعه.

وی افزود : رویکرد دیگر این اداره کل را ایجاد اشتغال و توانمند سازی مددجویان تحت پوشش این اداره کل و رساندن آنها به خودکفایی و ورود آنها به بازار کار عنوان کرده و در این زمینه ۲۰ درصد مشاغل کوچک ایجاد شده در استان را توسط این اداره کل دانست.

محمد کلامی  تامین مسکن برای مددجویان تحت پوشش را از اولویتهای دیگر کمیته اماد امام خمینی(ره) نامبرده و افزود : در استان یک هزار و ۲۴۰ مسکن برای خانوارهای تحت پوشش این مجموعه در سال ۹۵ ایجاد شده است و تهیه ۵ هزار مسکن نیز در برنامه سه ساله این اداره کل در نظر گرفته شده است.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی ، در بخشی دیگر از سخنان خود انتقال فقر از نسلی به نسل دیگر در خانوارها را ناشی از دو عامل فرهنگی و اقتصادی دانسته و اظهار داشت : عادت به بیکاری و نبود زیرساختهای اقتصادی برای ورود جوانان به بازار کار موجب انتقال فقر به نسلهای بعد شده است که آموزش مهارتهای جدید و  دانش بنیان می تواند بهبود این امر کمک کند.

وی گدائی حرفه ای را ناشی از عدم تعامل نهادهای حمایتی اعم از خیریه ها با یکدیگر عنوان کرده و گفت : کسانی هستند که به علت عدم تعامل بین نهادهای خیریه و حمایتی ، از وضعیت سوء استفاده کرده و از جندین نهاد ارتزاق می کنند و در کنار آن کسانی هستند که با وجود نیازمندی ، فرصت استفاده از امکانات نهادهای حمایتی را برای خود پیدا نمی کنند.

محمد کلامی در پاسخ به این سوال که رکود اقتصادی و بیکاری حاکم بر جامعه چه تاثیری بر وضعیت مددجویان کمیته امداد استان داشته است گفت : به دلیل رکود اقتصادی و کمبود منابع این اداره کل نمی تواند مراجعه کنندگان را تحت پوشش مستمری خود قرار دهد اما با توانمندسازی و اعطای وامهای اشتغال قرض الحسنه توانسته است پاسخگوی مراجعه کنندگان در راستای ورود آنان به بازار کار باشد.

وی افزود : کمیته امداد وظیفه دارد تا در مواقع اضطرار به یاری نیازمندان بشتابد و آنها را با ارائه بسته های مختلف حمایتی و توانمندسازی به خودکفایی برساند اما با این همه و به واسطه رکود جاکم ، در سال ۹۵ تعداد ۴ هزار و ۷۰۰ خانوار به جمع مددجویان کمیته امداد استان آذربایجان شرقی افروده شده و در همین بازه زمانی تعداد سه هزار و ۴۳۰ خانوار خودکفا شده و پرونده حمایتی ۸۰ درصد آنها در این اداره کل بسته شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان در پایان وابستگی ۷۰ درصدی درآمدهای این نهاد به بودجه دولتی را آسیبی که موجب نوسان در خدمت رسانی این مجموعه به مددجویان تحت پوشش می شود عنوان کرده و مشارکت بیشتر شهروندان در کمک به نیازمندان را خواستار شد.