روحانی زودتر از مردم درباره عملکردش قضاوت کرد: شرمنده مردم نشدیم!/ مرور وعده‌ها پس از ۳٫۵ سال +جدول
روحانی زودتر از مردم درباره عملکردش قضاوت کرد: شرمنده مردم نشدیم!/ مرور وعده‌ها پس از ۳٫۵ سال +جدول

حسن روحانی رییس جمهور در فاصله کمتر از سه ماه تا انتخابات در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۹۶۶، گفته است که “من خوشحالم که خدمت ملت ایران اعلام کنم که دولت نسبت به قول‌هایی که به مردم داده شرمنده نبوده است.” واضح است که میزان تحقق وعده های دولت به تشخیص مردم است نه […]

حسن روحانی رییس جمهور در فاصله کمتر از سه ماه تا انتخابات در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۹۶۶، گفته است که “من خوشحالم که خدمت ملت ایران اعلام کنم که دولت نسبت به قول‌هایی که به مردم داده شرمنده نبوده است.”

واضح است که میزان تحقق وعده های دولت به تشخیص مردم است نه “اعلام رییس جمهور”. با این وجود، و وفارغ از این موضوع، بد نیست نگاهی گذرا به وعده های حسن روحانی در انتخابات ۹۲ داشته باشیم و میزان تحقق آنها را به قضاوت مردم واگذار کنیم.

روحانی در زمان انتخابات، بارها از چرخش چرخ کارخانه ها همزمان با چرخش سنتریفیوژها گفته بود با این حال، حتی اگر با استناد به ادعای خود دولت، برجام را موفقیت آمیز بدانیم(!)، در رکود ایجادشده در بخش تولید در کشور هیچ تردیدی وجود ندارد.

رییس جمهور گفته بود بانک مرکزی را مستقل می‌کند؛ اما رویه این بانک نسبت به گذشته تغییری نکرده و حتی ماجرای قیمت دلار و اینکه باید تک نرخی باشد یا خیر هم حل نشده است. روحانی وعده داده بود برای رفع بیکاری و گرانی برنامه دارد اما آنچه امروز مردم حس می کنند فقط رکود است.

او قول داده بود پول نفت را به جای خرج روزانه دولت، سرمایه‌گذاری می‌کند؛ اما هنوز نشانه ای در این زمینه دیده نشده؛ گفته بود به رسانه‎ها و مطبوعات آزادی می‌دهد؛ اما سابقه شکایت از رسانه ها را هم برای خود ثبت کرده. وعده مبارزه با فساد سر داده بود اما حتی اطرافیان او هم متهم شده اند و خبری از یک پالس مثبت از سوی رییس جمهور برای ورود دستگاه های نظارتی به عملکرد اطرافیانش هم دیده نمی شود.

جدول زیر تعدادی از مهم ترین وعده های انتخاباتی روحانی را نشان می دهد که قضاوت برآورده شدن آنها به عهده مردم است. گفتنی است ممکن است برخی از این وعده ها اساسا مطلوب مردم نباشد و حتی برآورده شدنشان بیشتر آنها را نگران کند. با این حال، جدول زیر بدون قضاوت درباره مفید یا مضر بودن وعده و نیز میزان تحقق آنها تهیه شده است.