همکاری در زمینه تولید مس محور اصلی همکاری های آذربایجان شرقی و سیلیزیای جنوبی لهستان
همکاری در زمینه تولید مس محور اصلی همکاری های آذربایجان شرقی و سیلیزیای جنوبی لهستان

به گزارش اویاقلیق به نقل از روابط عمومی استانداری، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه استخراج و فرآوری معادن، توسعه مبادلات تجاری، تسهیل فعالیت بخش خصوصی دو استان برای همکاری‌های مشترک و صادرات متقابل محصولات تولیدی دو استان از جمله محورهای گفت‌وگوی هیات‌های اقتصادی استان‌های آذربایجان شرقی و سیلیزیای جنوبی بود. استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از روابط عمومی استانداری، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه استخراج و فرآوری معادن، توسعه مبادلات تجاری، تسهیل فعالیت بخش خصوصی دو استان برای همکاری‌های مشترک و صادرات متقابل محصولات تولیدی دو استان از جمله محورهای گفت‌وگوی هیات‌های اقتصادی استان‌های آذربایجان شرقی و سیلیزیای جنوبی بود.
استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به وجود یک درصد از ذخایر مس دنیا در این استان، گفت: سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس از مجتمع مس سونگون صادر می‌شود.
اسماعیل جبارزاده با اعلام این که آماده همکاری با طرف‌های خارجی در زمینه فرآوری کنسانتره و ایجاد صنایع پایین‌دستی مس به‌ خصوص تولید مس کاتدی هستیم، گفت: یکی از طرح‌های دیگر جهت همکاری می‌تواند طرح نفلین‌سینیت یا همان طرح تولید آلومینا باشد.
وی، تولید فرآورده‌های غذایی، محصولات گلخانه‌ای و شیرینی و شکلات را از زمینه‌های مناسب دیگر برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین آذربایجان شرقی و سیلیزیای جنوبی ذکر کرد و گفت: با توجه به این که تبریز یکی از تولیدکنندگان عمده شیرینی و شکلات در ایران و صادرکننده به حدود ۳۰ کشور جهان است، سرمایه‌گذاران ما می‌توانند در این حوزه در سیلیزیای جنوبی سرمایه‌گذاری کنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ما علاقه‌مندیم بخش عمده همکاری‌ها از طریق بخش خصوصی انجام شود و به عنوان مسوولان دولتی فقط زیرساخت‌ها را آماده کنیم.
استاندار سیلیزیای جنوبی هم در این نشست با اعلام آمادگی نسبت به همکاری در زمینه توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی، گفت: استان سلیزیای جنوبی چهارمین تولیدکننده مس در دنیاست و ظرفیت‌های لازم برای همکاری‌های دوجانبه در این حوزه وجود دارد.
سزاری پشبیلسکی افزود: همکاری‌های دو استان شروع شده و دو طرف ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری و شراکت تجاری دارند و این همکاری‌ها باید روز به روز پیشرفت کند.
وی با بیان این که در جنگ جهانی، مردم ایران به مردم لهستان کمک کردند و میزبان خوبی برای آنها بودند، گفت: ما هیچ وقت خوبی‌های ایرانیان را فراموش نمی‌کنیم.
هیات تجاری و اقتصادی استان آذربایجان شرقی متشکل از ۳۳ نفر از مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی به ریاست استاندار از روز سه‌شنبه دوم اسفند به مدت ۵ روز به کشور لهستان سفر کرده است.
این سفر با هدف ادامه همکاری‌های استان‌های آذربایجان شرقی و سیلیزیای جنوبی (به مرکزیت شهر وروسلاو) صورت گرفته و بر این اساس فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف همچون ماشین‌آلات و تولیدات کشاورزی، محصولات غذایی، خشکبار، ساخت قطعات خودرو، فولاد و ماشین‌آلات صنعتی هیات اقتصادی استان را همراهی کرده‌اند.