شهروندان سهندی از چه گله‌مند هستند/ رسیدگی به مشکلات شهروندان سهندی؛ شاید وقتی دیگر
شهروندان سهندی از چه گله‌مند هستند/ رسیدگی به مشکلات شهروندان سهندی؛ شاید وقتی دیگر

اویاقلیق: به عقیده بسیاری از شهروندان مسکن مهر، هر ساله به مناسبت‌های مختلف از جمله دهه فجر شاهد افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های مختلف در سطح شهرها و روستاهای استان هستیم  ولی شهر جدید سهند با وجود مشکلات مختلفی که از لحاظ زیرساختی، عمرانی، رفاهی، بهداشتی و خدماتی دارد، به نظر می‌آید از سوی مسؤولان و دستگاه‌های […]

اویاقلیق: به عقیده بسیاری از شهروندان مسکن مهر، هر ساله به مناسبت‌های مختلف از جمله دهه فجر شاهد افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های مختلف در سطح شهرها و روستاهای استان هستیم  ولی شهر جدید سهند با وجود مشکلات مختلفی که از لحاظ زیرساختی، عمرانی، رفاهی، بهداشتی و خدماتی دارد، به نظر می‌آید از سوی مسؤولان و دستگاه‌های ذی‌ربط، شهروندان این منطقه از یاد رفته‌ه‌اند و به حال خویش رها شده‌اند.

از این رو به خاطر رسالت و وظیفه حرفه‌ای که اصحاب رسانه در قبال اجتماع و به خصوص اقشار مختلف جامعه بر عهده دارند، با حضور در این منطقه و گفت‌وگو با تنی از شهروندان این شهر و به ویژه با ساکنان مسکن مهر به بخشی از مشکلات و تنگاهای مردم این منطقه می‌پردازیم.

رسیدگی به مشکلات شهروندان سهندی؛ شاید وقتی دیگر

پرسشی که در این زمینه قابل تأمل این است که مسؤولان و مدیران اجرایی همیشه و در همه حال بارها اعلام کرده‌اند که به خاطر عدم تکمیل و نبود زیرساخت‌های لازم حضور و اسکان این همه جمعیت در این شهر، کار غیرکارشناسی و غیرعلمی، اشتباه و غیراصولی بوده و بازنگری در این زمینه‌ها ضروری است.

تکمیل بزرگراه تبریز- سهند یکی از چالش‌های بزرگ و مهم شهروندان شهر سهند است. از وعده بهره‌برداری این اتوبان که متولیان این امر در جلسه‌ای با وزیر راه و مسکن عنوان کردند، بیش از ۱۹۰۰ روز گذشته است.

ناگفته نماند که اجرای بزرگراه تبریز- سهند در سال ۱۳۸۷، در سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان‌شرقی بیشتر به منظور کنترل و کاهش ترافیک جاده تبریز – آذرشهر به تصویب رسید ولی در حال حاضر بعد از گذشت هشت سال به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار هنوز این پروژه افتتاح نشده است.

به هر حال در حال حاضر جاده تبریز – آذرشهر به طول حدود ۴۰ کیلومتر، تنها راه دسترسی شهروندان شهر جدید سهند به شهر تبریز است که این راه نیز هر از چند گاهی و به طور مکرر در اثر تصادف، چند ساعت مسدود می‌شود که این امر نیز به نوبه خود موجب خشم بیشتر اهالی این منطقه می‌شود.

شهروندان سهندی از چه گله‌مند هستند

علی مدیری شهروند ساکن فاز سه مسکن مهر در این ارتباط می‌گوید: هر ساله به شخصه روزشماری می‌کنم که در هفته دولت و یا دهه فجر برنامه خاصی برای حل بخش از مشکلات زیرساختی این منطقه از جمله افتتاح اتوبان تبریز- سهند داشته باشند ولی مثل اینکه دولتمردان سال‌هاست شهروندان این منطقه را به حال خویش رها کردند.

رضا شامی یکی دیگر از ساکنان این منطقه می‌افزاید:به دفعات مختلف مقام معظم رهبری در مراسم و آیین‌های متعدد و به ویژه در سخنان اخیری که به مناسبت سالگرد قیام ۲۹ بهمن تبریز در دیدار با ملت آذربایجان داشته‌اند، تاکید کردند که به قشر محروم جامعه و مشکلات آنها برسید ولی متاسفانه ما شهروندان مسکن مهر کمتر شاهد حضور مسؤولان در این منطقه و حل مشکلات خویش بودیم.

شهروندان سهندی، دلواپسان زندگی 

علی کریمی شهروند دیگر این شهر که در فاز دو زندگی می‌کند می‌گوید: مسؤولان دولت قبلی یک لطف بزرگی برای قشر محروم جامعه کردند و آن ساخت مسکن مهر بود که هیچ‌وقت از یادها فراموش نخواهد شد ولی به نظر می‌آید این کار به مذاق مسؤولان امروزی خوش نمی‌آید که ما را با این همه مشکلات درنمی‌یابند.

محمد محمدی شهروند دیگر ساکن در مسکن مهر فاز سه نیز با تاکید بر اینکه حدود پنج سال است که در این منطقه زندگی می‌کند، می‌افزاید: مشکلات آنقدر زیاد شده که برخی خانواده‌ها مسکن خود را به حال خویش رها ‌کرده و در شهر تبریز اجاره‌نشینی می‌کنند.

حال این پرسش مطرح می‌شود که تا کی باید شهروندان این منطقه منتظر رفع این همه مشکلات و تکمیل این زیرساخت‌های اولیه باشند و به سخن دیگر اینکه ساکنان این شهر تا کی باید تاوان اشتباهات مدیریتی و ندانم‌‌کارهایی برخی مسوولان و دست‌اندرکاران اجرای ناتمام برخی از این پروژه‌های زیرساختی را بدهند؟

زندگی با طعم؛ نامهربانی

 از سوی دیگر باید مسؤولان و دستگاه‌های ذی‌ربط در جریان باشند که تکمیل بزرگراه تبریز- سهند یکی از نیازها اصلی و زیرساخت‌های مهم این شهر بوده است چرا که جاده همیشه پرترافیک و حادثه‌خیز تبریز- آذرشهر تنها راه ارتباطی جمعیت بالغ بر ۱۵۰ هزار نفری سهند است که این روزها با یک تصادف و حادثه کوچک به طور متوسط باعث ایجاد چند ساعت راه‌بندان‌های طولانی می‌شود.

بر این اساس، به قطع و یقین اتمام و تکمیل به موقع بزرگراه تبریز- سهند، می‌تواند بسیاری از ناملایمات و مشکلات زندگی این قشر متوسط و محروم جامعه را حل کند که به نظر می‌رسد تا به امروز این امر محقق نشده است و این شهروندان همچنان چشم انتظار تحقق وعده مسؤولان در این ارتباط هستند.

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، مسؤولان استانی و متولیان امر و به خصوص مدیران شهری این منطقه در جریان باشند که ساکنان مسکن مهر شهر جدید سهند از بدو شکل‌گیری مجتمع‌های مسکونی،تا به امروز با مشکلات مختلف از جمله زیرساختی، عمرانی، رفاهی، خدماتی، بهداشتی و … رو به رو بوده‌اند و تا به امروز بخش عمده این مشکلات به قوت خود باقی بوده و از این رو در همین راستا ضروری است دستگاه‌ها، مدیران و مسؤولان ذی‌ربط ضمن توجه به منویات رهبری که به فکر قشر محروم جامعه باشد، اهتمام ویژه برای حل این مشکلات داشته باشند، تا اینکه شهروندان این مناطق بیش از اینها مایوس و دلسرد نشوند.

گزارش از: موسی کاظم‌زاده – فارس