هیات فوتبال آذربایجان شرقی؛ بدهکاری در جایگاه طلب کار
هیات فوتبال آذربایجان شرقی؛ بدهکاری در جایگاه طلب کار

اویاقلیق : با وجود گذشت ۲۲ هفته از آغاز رقابت های لیگ برتر فصل جاری و در حالی که تنها چند هفته دیگر به پایان این مسابقات باقی است، متاسفانه هیات فوتبال آذربایجان شرقی هنوز نتوانسته کارت های خبرنگاران و عکاسان ورزشی را تهیه کند و در اختیار آنها بگذارد. بر همین اساس امروز شاهد […]

اویاقلیق : با وجود گذشت ۲۲ هفته از آغاز رقابت های لیگ برتر فصل جاری و در حالی که تنها چند هفته دیگر به پایان این مسابقات باقی است، متاسفانه هیات فوتبال آذربایجان شرقی هنوز نتوانسته کارت های خبرنگاران و عکاسان ورزشی را تهیه کند و در اختیار آنها بگذارد.
بر همین اساس امروز شاهد هرج و مرج و نابسامانی عدیده در جایگاه خبرنگاران و حوزه فعالیت عکاسان ورزشی در میدان های فوتبال هستیم و تاکنون نیز هیچ اقدامی از سوی نهاد مربوطه برای رفع این مشکلات نشده است.
این در شرایطی است که تنها چند رسانه شناسنامه دار و رسمی آذربایجان شرقی در حوزه ورزش به طور عام و فوتبال به طور خاص فعال بوده و از متولیان فوتبال انتظار می رود اگر نمی توانند از دست خبرنگاران و عکاسان خبری آنها بگیرند، با بی احترامی ها و حرمت شکنی ها، از پای شان نکشند.
این در شرایطی است که در هر بازی لیگ برتر شاهد حضور خیل انبوه خبرنگاران و عکاسان ورزشی در میادین فوتبال تبریز هستیم که شماری از آنها از آشنایان و وابستگان نسبی و سببی متولیان امر بوده و بدون اینکه رسانه مشخصی داشته باشند، با فراغ بال و آسودگی خاطر در جایگاه خبرنگاران و عکاسان حاضر می شوند.
در این میان خبرنگاران و عکاسان رسانه ها و خبرگزاری های رسمی و شناسنامه دار برای انجام وظیفه خطیر اطلاع رسانی در شرایط سخت و آب و هوای بسیار سرد این روزهای تبریز، مورد هجمه و اهانت و حتی تهدید قرار گرفته و با زشت ترین الفاظ مورد خطاب قرار می گیرند.
آخرین نمونه این نوع برخوردهای نامناسب و بی دلیل در بازی تیم های ماشین سازی و نفت تهران رخ داد که مسوولات هیات فوتبال در آن در برابر اعتراض عکاسان ورزشی مبنی بر قرار گرفتن بازیکنان ذخیره تیم ها در مقابل دوربین ها و ممانعت از پوشش تصویری بازی، یکی از مسوولان هیات فوتبال آذربایجان شرقی با انواع تهدیدها و سخنان نامربوط به عکاسان حمله کرده و آنان را تهدید می کند که همه شما را حذف می کنم.
البته حرف های این مسئول در فیلم های مستند حواشی آن بازی موجود بوده و قابل انتشار و ارایه است.
این در حالی است که یکی از وظایف مسئولان برگزاری رقابت های ورزشی تامین شرایط مناسب برای بازی است و کسی نمی تواند این وظیفه مهم و تعیین کننده را منکر شود، اما در هیچ متن قانونی و مقررات مربوطه ، بر توهین و تهدید به اصحاب رسانه تصریح نشده است؛ چه بسا اگر چنین بود پوشش تصویری حرفه ای و وسیع رقابت های معتبرتر از لیگ برتر ایران، همواره باید با چالش ها و مشکلات عدیده ای مواجه می شد.
عکاسان ورزشی رسانه های معتبر تبریز ضمن آشنایی به وظایف حرفه ای خود، به خوبی در جریان قوانین و مقررات مربوط به بازی ها بوده و حوزه حضور خود در کنار زمین را به درستی می دانند، زیرا در غیر این صورت سال های گذشته و زمان برگزاری لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا، به طور حتم مشکلاتی بروز می کرد.
دفاع از کیان رسانه و فعالان خبری و تصویری از جمله رسالت های ویژه مسئولان برگزاری مسابقات ورزشی است که تاکنون توسط هیات فوتبال آذربایجان شرقی رعایت نشده و جای بسی تاسف است که در پاره ای از موارد خلاف این مورد نیز عمل می شود.
در زمان حاضر به دلیل ضعف هیات فوتبال در تعامل با رسانه ها، چنان وضعیتی بر پوشش خبری و تصویری رقابت های لیگ برتر حاکم شده است که بسیاری از فعالان خبری و عکاسی، عطای فعالیت در این حوزه را به لقایش بخشیده و در هیچ مسابقه ای حاضر نمی شوند.
ورود افراد غیرمتخصص به حرفه خبری و عکاسی ورزشی که بسیاری از آنها در سال های قبل جزو سکونشینان و هواداران تیم های تبریزی بوده و آرزوی حضور در جایگاه خبرنگاران و عکاسان را داشتند، جزو مشکلات اصلی این حوزه به شمار می رود و معلوم نیست کدام منبع بر مبنای کدام معیارها ، کارت های مربوط را صادر می کند.
وضعیت نابسامان و خجالت آور مسابقات لیگ برتر در تبریز چنان بی قاعده و بی نظم است که تشت رسوائی اش از بام افتاده و امروز بعید است مقابل چنین شرایطی، تصور بهبود اوضاع را داشت.
حضور عکاسان کم سن و سال و بی شناسنامه در میدان، بروز رفتارهای غیر حرفه ای و تخمه شکستن عکاس نما های کنار زمین از جمله مواردی است که اگر جلوی آنها از همین امروز گرفته نشود، نه تنها آبروی رسانه ای آذربایجان شرقی به عنوان پیشقراول عرصه مطبوعاتی ایران بر باد می رود، بلکه حیثیت ورزشی استان نیز مخدوش می شود.
امید می رود مسئولان ورزش و جوانان و رئیس هیات فوتبال آذربایجان شرقی با دوراندیشی، درایت و بررسی جوانب امر نسبت به نوع ارتباط رسانه ای در زمان برگزاری رشته های مختلف ورزشی به ویژه مسابقات مهم و تاثیرگذار لیگ برتر فوتبال، تصمیات معقول و مفیدی در اسرع وقت اتخاذ کنند تا فعالان خبری و عکاسی که با سیلی صورت خود را سرخ می کنند، بیش از این دلسرد نشوند.
نباید فراموش کرد که موفقیت های چند سال اخیر فوتبال آذربایجان شرقی مدیون تولیدات، گزارش ها و اخبار رسانه های گروهی استان بوده است و در این میان هیات فوتبال استان بدهکار محض فعالیت های صادقانه، مظلومانه، موثر و مفید فعالان عرصه خبری است.

ایرنا