کمیته امداد ساده ترین ساختمانهای اداری را دارد/ کمیته امداد تولید کننده فقر نیست / خیران در صندوق امداد ولایت سپرده گذاری کنند
کمیته امداد ساده ترین ساختمانهای اداری را دارد/ کمیته امداد تولید کننده فقر نیست / خیران در صندوق امداد ولایت سپرده گذاری کنند

اویاقلیق: محمد کلامی مدیرکل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی با حضور در برنامه دستاورد شبکه سهند سیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی با تشکر از اصحاب رسانه استان در انعکاس فعالیت های این نهاد گفت: کمیته امداد اولین نهادی است که بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل یافت.شکل گیری این نهاد یکی از […]

اویاقلیق: محمد کلامی مدیرکل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی با حضور در برنامه دستاورد شبکه سهند سیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با تشکر از اصحاب رسانه استان در انعکاس فعالیت های این نهاد گفت: کمیته امداد اولین نهادی است که بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل یافت.شکل گیری این نهاد یکی از از نمودهای عینی تفکر امام راحل(ره) در مبارزه با فقر بود.

کلامی ادامه داد: وظیفه کمیته امداد مبارزه با فقر مادی و معنوی است. در اساسنامه جدید این نهاد فعالیت ها به سمت و سوی موضوعات فرهنگی ترسیم شده است.دغدغه مقام معظم رهبری هم فرهنگی است و می فرمایند آرزو می کنم کمیته امداد صرفا به فعالیت های فرهنگی بپردازد.ماهیت و جوهره اصلی این نهاد مبارزه با فقر معنوی است تا فقر مادی.سعی می شود علاوه بر شناسائی فقر و حل مشکلات فقرا،فقر معنوی آنان را شناسائی و بازتعریف نماییم تا بتوانیم برنامه ها را اجرایی کنیم.

کمیته امداد، خادم محرومان است

غلامعلی ملامهدی قائم مقام کمیته امداد استان نیز در این گفت و گو با بیان اینکه یکی از وظایف این نهاد حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است،تصریح کرد:عنایات مقام معظم رهبری،کمک های خیران و مردم سه منبع درآمدی کمیته امداد هستند که پس از جمع آوری فقط برای نیازمندان هزینه می شوند.کمیته امداد بودجه دولتی دارد و حدود ۸۰ درصد اعتبارات این نهاد توسط دولت تامین می شود.

ملامهدی افزود: امسال بودجه کمیته امداد استان ۲۱۷ میلیارد تومان بود که ۱۱۲ میلیارد تومان آن برای مددجویان تحت پوشش هزینه شده است.اکنون ۷۱ هزار خانوار تحت حمایت داریم که این خانوارها یا خدمات تک خدمتی و چند خدمتی دریافت می کنند و یا مستمری بگیر هستند.برای این مددجویان ماهیانه ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مستمری پرداخت می شود که در مجموع ۶۲ هزار مددجوی تحت حمایت کمیته امداد استان ۵۴ میلیارد تومان مستمری سالانه دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: ۹ هزار خانوار نیز چند خدمتی هستند که در بازه زمانی ۶ تا  ۱۸ ماه خدمات متنوع درمانی ، خودکفایی و … دریافت می کنند و پس از توانمندی از چرخه حمایتی این نهاد خارج می شوند.در واقع اینجا کمیته امداد اورژانسی عمل می کند.هر سال حدود ۳۰ میلیارد تومان برای امور درمانی و بهداشتی مددجویان هزینه می شود که بعد از پرداخت مستمری، امور درمان مددجویان هزینه های بسیاری را به کمیته امداد استان تحمیل می کند.

ملامهدی گفت: سالیانه بیش از ۶ میلیارد تومان برای تامین جهیزیه نوعروسان نیازمند هزینه می شود که سرانه هر نفر دو تا سه میلیون تومان است.باید از خیران تشکر کرد که وارد میدان شده اند و با مساعدت های خود نگذاشته اند تاکنون نوعروسی در نوبت دریافت جهیزیه باقی بماند.در زمینه احداث مسکن و تعمیر ساختمان مددجویان نیاز به کمک خیران در قالب طرح رضوان هستیم.

مدیرکل کمیته امداد استان در مورد شفافیت مالی و هزینه های جاری این نهاد گفت: کمیته امداد نهاد عمومی غیردولتی است و بودجه دولتی دارد.حقوق کارکنان این نهاد مثل دیگر نهاد و سازمانها از منابع دولتی پرداخت می شود.مردم مطمئن باشند ریالی از کمک های مردمی و خیران برای هزینه های جاری کمیته امداد اختصاص نمی یابد حتی از عنایات مقام معظم رهبری و اعتبارات دولتی برای حل مشکلات نیازمندان هزینه می شود.

 

چابک سازی و کاهش هزینه ها با هدف گسترش خدمات انجام می شود

کلامی اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم سطح و نوع خدمات خود را گسترش دهیم نیازمند کاهش هزینه ها و چابک سازی بدنه کمیته امداد هستیم که این رویکرد با آمدن مهندس فتاح پیگیری می شود.کمیته امداد خادم قشر مستضعف جامعه است، چابک سازی و کاهش هزینه های جاری هم برای این منظور انجام می شود.کمیته امداد باید هزینه های اداری و تشکیلاتی خود را کاهش دهد تا بتواند خدمات بیشتر و بهتری به نیازمندان ارائه کند تا انشاء الله روزی برسد که سیمای فقر از استان زدوده شود.

وی بیان کرد: واقعیت این است که ما در محیط انسانی زندگی می کنیم و ساختار اقتصادیَ،اجتماعی و فرهنگی جامعه به طور دائم در حال تغییر است و متاسفانه تبعات این تغییرات را کمیته امداد بر دوش می کشد.اگر فقر در جامعه گسترش یافته به خاطر سیاست های غلطی است که در گذشته اجرا شده است و چه کسی باید پاسخگوی تبعات ایجاد فقر باشد.ما قطار در حال حرکت هستیم و تغییرات در حین حرکت انجام شود.اگر میزان آسیب های اجتماعی در جامعه بالا است نتیجه کم کاری کمیته امداد نیست بلکه ساختارهای اقتصادی و اجتماعی جامعه این شرایط را ایجاد کرده است.

کمیته امداد تولید کننده فقر نیست

مدیرکل کمیته امداد استان در پاسخ به این سوال که آیا کمیته امداد در فقرزدایی و توانمندسازی مددجویان عملکرد خوبی داشته است،تاکید کرد: ما تولید کننده فقر نیستیم بلکه نهاد های تولید کننده فقر تصمیم های غلط و شتاب زده فرهنگی و اجتماعی اتخاذ کرده اند.ما در کمیته امداد آمارسازی نمی کنیم بلکه درصدد افزایش کیفیت خدمات به مددجویان هستیم.متاسفانه معضل اساسی نهاد های اجرایی در کشور ما ساخت آمار است اما ما با آمارسازی مقابله می کنیم.

کلامی خاطرنشان کرد: این گفته که کمیته امداد وام می دهد تا تعداد مددجویان مستمری بگیر کاهش یابد درست نیست.اکنون در میدان ساعت تبریز فروشگاه داریم که تولیدات مددجویان خودکفا شده را می فروشد.در مجتمع اقتصادی کمیته امداد کلی فرش انبار شده که به دلیل رکود اقتصادی هنوز به فروش نرسیده است ولی کمیته امداد این محصولات را از مددجویان خریده است.

مدیرکل کمیته امداد استان افزود: ما درصدد هستیم با سرمایه گذاری در حوزه خودکفایی و آموزش مددجویان بسترهای اشتغال آنان را فراهم کنیم.اگر دیروز به اشتغال زایی در حوزه دامداری و صنایع دستی تاکید می کردیم امروز می خواهیم وارد حوزهای جدید مانند فضای مجازی و شرکت های دانش بنیان شویم زیرا تعداد زیادی از مددجویان تحت حمایت را افراد تحصیل کرده تشکیل می دهند و حتی تا مقطع دکترا هم تحصیل می کنند.

وی گفت: می خواهیم سطح فعالیت هایمان را ارتقا دهیم و این به معنای جدا کردن مددجویان از بدنه کمیته امداد نیست.فرض کنید فردی در حال غرق شدن است ما باید طوری امدادرسانی کنیم که این فرد داخل آب غرق نشود.قرار نیست مددجویان به رویه موجود عادت کنند بلکه قرار است دیگران نیز از فرصت ها استفاده کرده و نفس بکشند تا غرق نشوند.رسالت کمیته امداد تبدیل فقر به ثروت نیست بلکه هدفش امدادرسانی است.کمیته امداد قرار است افراد را از شرایط بحرانی که در آن قرار دارند نجات دهد و نهادهای دیگر برای اشتغال و فرهنگ این افراد درمانده کمک کنند.

قائم مقام کمیته امداد استان در پاسخ به این سوال که چرا کمک های مردمی به سمت اشتغال مددجویان هدایت نشده است،خاطرنشان کرد: طبق ماده ۲۶ بانک های عامل موظف شده اند امسال چهار میلیارد تومان برای اشتغال مددجویان تسهیلات اشتغال پرداخت کنند.کمیته امداد برای اشتغالزایی مددجویان طرح استعدادسنجی را اجرا می کند تا بررسی شود آنان در چه زمینه ها توانایی دارند و چه کاری بلد هستند.مددجویان مستمری بگیر از منابع امدادی وام اشتغال می گیرند و مددجویان تک خدمتی و چند خدمتی از منابع بانکی تسهیلات دریافت می کنند.اکنون خانوارهایی داریم که وام اشتغال گرفته اند و علاوه بر کارآفرینی برای خود برای دیگران نیز اشتغالزایی کرده اند.هدف کمیته امداد این است که با وام های پرداختی، مددجویان توانمند شده از چرخه حمایتی خارج شوند و وابسته این نهاد نباشند.

مدیرکل کمیته امداد استان در مورد نحوه هزینه کرد کمک های مردمیٰاظهار کرد: قاطعانه اعلام می کنیم که کمک های جمع آوری شده به هیچ وجه به خارج از استان یا خارج از کشور اختصاص نمی یابد.اگر کمکی مثلا در روز جهانی قدس برای مسلمانان یمن و یا غزه جمع آوری می شود در روی صندوق ها عنوان می شود تا مردم بدانند که محل هزینه کرد این کمک ها کجاست و مردم هم می دانند که این کمک ها برای گسترش آرمانهای انقلاب اسلامی است. ما حق نداریم پولی که مردم به نیازمندان یا ایتام می دهند آنرا در جاهای دیگر هزینه کنیم.

کمک های مردمی فقط صرف نیازمندان می شود

قائم مقام کمیته امداد استان گفت: دیوان محاسبات بر دخل و خرج کمیته امداد مثل دیگر نهادها و سازمانها نظارت می کند این طور نیست که بگوییم کمک های مردمی صرف هزینه های جاری و حقوق کارکنان می شود بلکه تمام حساب و کتابها توسط بازرسان دیوان محاسبات بررسی می شود و هیچ کس قانونی و شرعی حق دخل و تصرف در کمک های مردمی را ندارد حتی بازرسان مفید راهبر مقام معظم رهبری هم بر حسابهای این نهاد نظارت می کنند.

غلامعلی ملامهدی با بیان اینکه کمک های جمع آوری شده هر شهرستان در همان شهرستان هزینه می شود،افزود:کار مراکز نیکوکاری شناسائی نیازمندان و جذب کمک های خیران است تا این نیازمندان بی دلیل به کمیته امداد مراجعه نکنند.این مراکز هیئت های عامل دارند و مستقل عمل می کنند.کمیته امداد فقط به کار آنان نظارت می کند نه دخالت.حتی در مواردی هزینه های جاری این مراکز را کمیته امداد پرداخت می کند.مراکز نیکوکاری به واقع از اغنیا می گیرند و به فقرا می دهند.اگر هم در این مراکز امکان کمک به نیازمندان میسر نشد آنها به کمیته امداد مراجعه می کنند.

کمیته امداد ساده ترین ساختمانهای اداری را دارد

مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به نحوه مدیریت منابع در این نهاد،تصریح کرد: اگر به ساختمان های اداری موجود در شهر تبریز نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که ساده ترین ساختمان های اداری متعلق به کمیته امداد استان است.همین ساختمان میدان ساعت که من واقعا نگران جان همکارانم هستم خیلی کهنه و فرسوده شده است و دیگر ساختمانهای ما که یا اجاره ای هستند و یا در مغازه فعالیت می کنند.ساختمان مرکزی هم چند منظوره است و از فضای آن برای برگزاری کلاس های کانون پیامبر اعظم(ص)،سالن ورزشی و انبار استفاده می شود.

خیران در صندوق امداد ولایت سپرده گذاری کنند

کلامی با اشاره به رویکرد توانمندسازی مددجویان،خاطرنشان کرد: صندوق های قرض الحسنه امداد ولایت که امسال تشکیل یافته اند برای توانمندسازی مددجویان و کمک به نیازمندان به وجود آمده اند.این صندوقها در قالب بانکداری بدون ربا فعالیت می کنند و شهروندان می توانند بدون بهره سپرده گذاری کنند و ما هم این سپرده ها را به صورت وام قرض الحسنه به نیازمندان می دهیم.البته باید بگویم که اگر این وامها بدون برنامه و هدف پرداخت شود نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه فقط بدهی به بار می آورد و بر مشکلات مددجویان و نیازمندان می افزاید.

کلامی گفت: ما بعد از این در کمیته امداد شغلها را تعریف خواهیم کرد و با مشاوره شغلی خواهیم گفت که دورنمای این شغل چیست و در بازار چه وضعیتی دارد.اعتقاد داریم که باید مشاوره های قبل، حین و بعد از اشتغال در کمیته امداد پررنگ شود.از فضای مجازی و کمک خیران در تبلیغ و بازاریابی تولیدات مددجویان  استفاده خواهیم کرد. اگر تولیدات مددجویان فروش خوبی داشته باشد نیازی به بازایابی و وام کمیته امداد نیست.

وی بیان کرد: کمیته امداد متاثر از سیاست های اقتصادی کشور است و ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که میزان فقر در آینده از امسال کمتر خواهد بود یا نه.رکود اقتصادی خواهد بود یا رونق اقتصادی.اگر صنعت و میزان تولید در کشور رشد منفی داشته باشد افزایش بیکاری را شاهد خواهیم بود و در نتیجه متقاضی دریافت خدمات از کمیته امداد هم زیاد خواهد شد.

کلامی با اشاره به اعتماد مردم به کمیته امداد،تصریح کرد:کمیته امداد فرزند انقلاب است اگر انقلاب مورد هجمه قرار گیرد طبیعتا کمیته امداد هم مورد هجمه قرار خواهد گرفت.کمیته امداد تنها نهاد حمایتی است که تمام کمک های مردمی را به نیازمندان هزینه می کند و هزینه های جاری اش از اعتبارات دولتی تامین می شود.