قیمت نجومی روسری و چادر، یک ماه مانده به بازار شب عید
قیمت نجومی روسری و چادر، یک ماه مانده به بازار شب عید

اویاقلیق:  با یک چرخ زدن در پاساژها، می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت سایر البسه‌ها در مقایسه با چادر و روسری بسیار منطقی بوده و این در حالی است که قیمت کنونی یک روسری یا شال برابر یا بیشتر از قیمت یک مانتو و تن‌پوش‌ها است. هچنین هجوم بی‌وقفه‌ی اجناس خارجی نیز از کم‌رنگ […]

اویاقلیق:  با یک چرخ زدن در پاساژها، می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت سایر البسه‌ها در مقایسه با چادر و روسری بسیار منطقی بوده و این در حالی است که قیمت کنونی یک روسری یا شال برابر یا بیشتر از قیمت یک مانتو و تن‌پوش‌ها است.

هچنین هجوم بی‌وقفه‌ی اجناس خارجی نیز از کم‌رنگ شدن نقش اقتصاد مقاومتی خبر می‌دهد و بخش عمده‌ای از ملزومات عفاف و حجاب را اجناس خارجی و به خصوص ترک تشکیل می‌دهند.‎

جای تعجب در این است که در یک کشور اسلامی که حجاب جزو بایدها و واجبات در آن است، ملزومات حجاب از سایر کشورهای غیر اسلامی و یا کشورهایی که حجاب در آن نقش کم‌رنگ‌تری دارد، وارد می‌شود.

روسری‌های ابریشمی و دست‌دوز ترک که با لطافت خود روح و چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد و توان مقاومت در برابر خرید آن را هرچند با قیمتی بیش از حد مجاز می‌گیرد.

اما از این نکته نیز نباید غافل شد که قدرت خرید اکثر اقشار جامعه کم است و برای کسی که هم حفظ حجاب و عفاف در اولویت قرار دارد و هم از قدرت کافی برای خرید کافی نیست، این مسئله به یک بحران تبدیل خواهد شد.

وضعیت بازار چادر مشکی نیز تعریفی ندارد و چشم‌بادامی‌ها این بخش از اقتصاد کشور ما را نیز تسخیر کرده‌اند و جای بسی تاسف است کشوری که حجاب به عنوان ارزش برای ملت آن کشور به شمار نمی‌آید، جزو یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان اصلی چادر به شمار می‌آید.

امروزه تشریفات به حوزه‌ی حجاب و عفاف نیز راه یافته و زنان ایرانی که تا دیروز چادر مشکی‌های کرب و خاویار سر ‎کردند، امروزه خرید چادرهای الگانس و میتسوبیشی به بهای هر متر بیش از۱۰۰هزار تومان هستند و بسته به نوع و مکان استفاده از چادر، مدل، مارک و قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود.

همچنین نوع چادر مشکی مورد استفاده‌ی بانوان، معرف طبقه‌ی اجتماعی آنان نیز است و شغل و موقعیت اجتماعی افراد نیز در تعیین نوع چادر و جنس آن بی‌تاثیر نیست.

رگه‌های طلایی لامپ مهتابی ویترین که در سیاهی بی‌کران چادر خودنمایی می‌کند و درخشش طاقه‌ها تو را به تماشا و خرید آن می‌خواند، اما تنوع چادرها از جنس گرفته تا ضخامت، انتخاب یک از هزاران را بیش از پیش سخت می‌کند.

اما کشور ایران که جزو یکی از مصرف‌کنندگان اصلی چادرمشکی به شمار می‌آید، حرفی برای گفتن در تولید چادر ندارد و امید است با عنایت و توجه بیشتر مسئولان در آینده‌ای نه چندان دور شاهد موفقیت و پیشرفت کشورمان در این عرصه باشیم.

یادداشت از : ایسنا – نسرین سوار