اینجا فروش اجناس خارجی ممنوع است!/ فقط اجناس ایرانی می‌فروشیم
اینجا فروش اجناس خارجی ممنوع است!/ فقط اجناس ایرانی می‌فروشیم

با افتخار فقط جنس ایرانی می‌فروشیم این کلام امیدوار کننده در دیوار قریب به ۴۰۰ مورد از فروشگاه‌های کفش در معرض دیدگان عموم قرار گرفته و شعار حمایت از تولید داخلی را به منصه‌ی ظهور رسانده است. به گزارش اویاقلیق، تقویت تولید، یکی از الزامات سند چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ی اقتصادی ایران بوده از این رو […]

با افتخار فقط جنس ایرانی می‌فروشیم این کلام امیدوار کننده در دیوار قریب به ۴۰۰ مورد از فروشگاه‌های کفش در معرض دیدگان عموم قرار گرفته و شعار حمایت از تولید داخلی را به منصه‌ی ظهور رسانده است.
به گزارش اویاقلیق، تقویت تولید، یکی از الزامات سند چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ی اقتصادی ایران بوده از این رو ورود کالاهای خارجی که در داخل کالای مشابه دارند می‌تواند در این حوزه یکی از تهدیدات تولید داخلی باشد، از این رو ممانعت از خرید و فروش چنین کالاهایی توسط مردم و عرضه‌کنندگان گامی موثر در این راستا خواهد بود.
امروزه شاید بتوان گفت، اتحادیه کفاشان تبریز پا در این مسیر گذارده و در راستای حمایت از تولید داخلی گام‌های استوارتری را برداشته است، امروز بازار کفاشان تبریز بیش از هر زمان دیگر شاهد حمایت از کفش‌های داخلی می‌باشد، ایند است که این اقدام به بخش‌های دیگر جامعه نیز تسری یافته و گام‌های بلند در جهت حمایت از تولیدگران و اجناس ایرانی برداشته شود.
حمایت از تولید داخلی نیازمند عزمی ملی است
 
علیرضا جباریان فام، رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص اظهار کرد: نیاز کردیم که این اقدام در تبریز ضروری می‌باشد، چرا که استان ما به لحاظ مرزی با دو کشور ترکیه و عراق همسایه بوده و از این طریق کالاهای قاچاق وارد این شهر می‌شوند.
وی ادامه داد: با ورود کالای قاچاق به شهرمان در نتجیه ضربه‌ی بزرگی به صنعت ما و به ویژه کفش می‌خورد، از این رو به این نتیجه رسیدیم که با متحد کردن کفاشانی که جنس ایرانی می‌فروشند بتوانیم گامی مبت در راستای حمایت از تولید داخلی برداریم.
وی با اشاره به نقش مهم بانوان در جهت‌دهی به گرایش‌های خانواده‌ها، بیان کرد: بانوان در این راستا بسیار تاثیر داشته و می توانند با حمایت و گرایش به تولید کالاهای ساخت داخل در روحیه‌ی و منش دیگر اعضای خانواده‌ها تاثیر داشته و می توانند چرخ تولید را بچرخانند. جباریان فام اضافه کرد: این طرح به حدی مورد استقبال مردم و مسدئولان قرار گرفته است که بسیاری از مراکز و حتی اتحادیه کشوری نیز درخواست انتقال این طرح ارزشمند به اتحادیه شده و امید است که تمامی اتحادیه‌های سطح کشور دست به دست هم داده و از فروشندگانی که کالای داخلی میفرشوند حمایت کنند.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت مردم از فروشندگانی که جنس ایرانی می فروشند، خاطرنشان کرد: ما نیز با این اقدام از ایرانی فروشان اتحادیه کفاشان آذربایجان شرقی حمایت خود را نشان داده و همچنین از تولید کنندگان نیز انتظار و خواستاریم تا با بهبود کیفیت تولید و همچنین ایجاد تنوع بیشتر وظیفه خود را در قبال حمایت مردم انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید داخلی و همچنین ایجاد رونق و توسعه در صنعت ایران، نیازمندعزمی ملی و مردمی است، یادآور شد: ورود کالاهای قاچاق از کشورهای ترکیه و عراق به استان ما باعث شده بود که صنعت کفش ما با رکود مواجه شود ما نیز با این اقدام در جهت مقابله با خرید و فروش کالاهای خارجی حمایت خود را از ایرانی فروشان اعلام کردیم.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز  یادآور شد: امروز نیز ۴۰۰ فروشگاه کفش را با یکدیگر متحد کرده‌ایم که تابلوهایی با عنوان “با افتخار فقط کفش ایرانی می‌فروشیم” نصب کرده و به حمایت از تولید داخلی برخواسته‌اند، طی این طرح و اتحاد فروشندگان تاکنون حدود ۳۰ درصد جلوی فروش کالاهای قاچاق گرفته شده است.
وی یبان کرد: اکنون از تمام نقاط ایرانی با من تماس گرفته و از این  موضوع جویا شده‌اند و تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای ایرانی بسیار ابراز خرسندی کرده و خواستار انتقال آن به تمامی بخش های اقتصاد کشور هستند، ما نیز امیدواریم تمامی اتحادیه‌ها در این راستا حرکت کرده و در جهت حمایت از تولید داخلی گام بردارند.
وی خاطرنشان کرد: برای حمایت از تولید داخلی تنها یک اتحادیه کافی نبوده و نیازمند عزمی ملی است، از این رو از مردم و تمامی بخش های جامعه خواستاریم که در این راستا به ما ملحق شده و حمایت خود را از تولیدات داخلی اعلام کنند تا چرخ صنعت ما به سرعت بچرخد و اقتصاد ما رونق یابد.
ما در تولید کفش هرگز در کیفیت کم نمی‌گذاریم
 
آقای علیپور، یکی از فروشندگان جنس ایرانی که تابلوی با افتخار فقط جنس ایرانی می‎فروشیم را در فروشگاه خود آویخته است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ما در جهت حمایت از تولید داخلی اقدام به اینکار کرده‌ایم، و فقط جنس ایرانی می‎فروشیم چرا که در ازای خرید اجناس خارجی شاهد بیکاری کارگران و تولیدی‌های خودمان خواهیم بود!
وی با تاکید بر اینکه واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، اشتباه محض است، ادامه داد: ما نیز تنها در این فروشگاه صرفا کفش‌های ایرانی می‌فروشیم و امیدواریم که دیگر فروشندگان و اصناف نیز در این مسیر قرار گرفته و در راستای حمایت از تولید داخلی قدم بردارند.
وی اضافه کرد: ما در تولید کفش هرگز در کیفیت کم نمی‌گذاریم، کفش‌های تولیدی ما بسیار با کیفیت بوده و ما خودمان جنس مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم، در تبریز نیز قریب به ۳۰۰ الی ۴۰۰ تولیدی و کارگاه باشد.
این فروشنده اجناس ساخت داخل، در توصیه‌ای به فروشندگان دیگر بیان کرد: از دیگر فروشندگان نیز تقاضا داریم که جنس خارجی نیاورند چرا که با بهبود روند کسب و کار در بازار فروشندگانی که جنس ایرانی می‌فروشند، به مراتب کیفیت تولیدات نیز بالاتر رفته و کالاهای ساخت داخل جای خود را به کالاهای خارجی می‌دهند، در نتیجه‌ی چنین کسب و کاری رونق در بازار ما جاری شده و چرخ اقتصاد کشورمان به رونق تمام خواهد چرخید.
فروش اجناس داخلی، خدمت به جامعه است
 
آقای موحدی، نیز یکی از فروشندگانی است که به مدت  ۵۰سال است که جنس ایرانی می‎فروشد، این فروشنده نیز جزو ۴۰۰ فروشنده‌ای است که در راستای حمایت از تولید داخلی تابلوی “با افتخار فقط جنس ایرانی می‌فروشیم” بر روی دیوار فروشگاه خود آویخته است، این فروشنده در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: فروشندگان ما هر اندازه که اجناس ساخت داخل را بفروشند همان اندازه در راستای پویایی و رونق اقتصاد کشورمان قدم برداشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه‌ی کفاشان تبریز به همراه ۴۰۰ فروشگاه کفش در راستایی حمایت از تولید داخلی متحد شده‌اند، یادآور شد: این موضوع در راستای حمایت از تولید داخلی و همچنین ایجاد رونق در بازار داخلی بوده است، ما همه این تصمیم را گرفته‌ایم و اتحادیه کفاشان تبریز نیز در این راستا پشتیبان ماست، نیز حامی ما است.
وی در خصوص تفاوت کفش‌های ساخت داخلی و خارجی نیز اضافه کرد: کفش‌های ساخت تبریز بسیار با کیفیت بوده و ما خودمان این کفش‌ها را می‌سازیم، اما هرگز نمی‎دانیم که کفش‌های دیگر از چه چیزی و در چه شرایطی ساخته شده‌اند.
این فروشنده‌ی اجناس ایرانی، در توصیه‌ای به دیگر فروشندگان اظهار کرد: از فروشندگان دیگر تقاضا داریم که در جهت حمایت از تولید داخلی، جنس ایرانی بفروشند تا اقتصاد کشور به رونق افتاده و همچنین کارگران و تولیدگنندگان ما بیکار نمانند.
وی با تاکید بر اینکه با فروش اجناس داخلی، اقتصاد کشور خودمان رونق می‌یابد، تشریح کرد: این اقدام در واقع نوعی خدمت به جامعه بوده و در مقابل امتناع از خرید و فروش اجناس خارجی بازار خودمان را با کسادی روبه رو می‌کند.
وی با اشاره به فروختن جنس ایرانی توسط ۴۰۰ تن از فروشندگان نیز یادآور شد: این موضوع نیز برای اولین بار از شهر تبریز شروع شده و بسیاری از فروشندگان و همچنین مردم نیز از این موضوع بسیار استقبال
 کرده‌اند، ما نیز با علاقه این مسیر را ادامه داده و این موضوع چشم‌انداز خوبی را دنبال می‌کند.
ای کاش تمامی مردم در راستای حمایت از تولید داخلی متحد شوند!
 
متقی‌زاده نیز که قریب به ۴۰ سال است به فروشندگی کفش مشغول است، او در گفت‌و گو با ایسنا در خصوص دلیل اصلی خود برای اینکار یادآور شد: رویه کاری ما از ابتدا نیز فروش کفش ایرانی بود و هرگز رغبتی به فروختن جنس خارجی نشان ندادیم، اما ای کاش نه تنها چندین فروشگاه بلکه تمامی مردم متحد شده و اجناس ساخت کشور را خرید و فروش کرده و قدم‌های مثبتی در رابطه با بیکاری بردارند.
وی با تاکید بر اینکه، خوشبختانه در بخش کفش جامعه، کفش های چینی و خارجی هرگز نتوانستند عرض اندام کنند و مردم نیز پس از یکی دو مورد استفاده کرد به خاطر چند عامل از استفاده ی این نوع اجناس به ویژه در تبریز خودداری کردند.
این فروشنده یادآور شد: از لحاظ راحتی، شاید کفش چینی راحت‌تر از کفش تبریز، اما کفش‌های تولید شده در جامعه‌ی ما محاسن دیگری دارد که اولین آن داشتن جنس طبیعی است و از لحاظ دوام نیز کیفیت بسیار بالایی دارد، چرا که از لحاظ دوام هرگز کفش های دیگر مثل کفش تبریز نیستند.
وی با تاکید بر اینکه کفش ساخت داخل بسیار با کیفیت تر از کفش های خارجی است، بیان کرد: کفشهای ساخت تبریز ممکن است که از لحاڟ تنوعی از دیگر اجناس عقب باشد اما دوام و کیفیت بالای این محصول همواره مشریان را به خود جذب کرده است.
وی با مقایسه‌ی قیمت‌ کفش‌ ساخت داخل و خارج نیز یادآور شد: واقعیت امر این است که اگر قیمت کفش را با کالاهای دیگر مقایسه کنیم خواهیم دید که در مقابل کارایی که دارد بسار ارزان تر از کالاهای دیگر است، شاید امروز قدرت خرید مردم نیز در بازار کفش تاثیر گذاشته و مردم نمی‌توانند آنگونه که باید کفش دلخواه خود را خریداری کنند، اما در حالت کلی کفش تبریز با کارآیی که دارد بسیار قیمت مناسبتری نسبت به اجناس مشابه خارجی خواهد داشت.
وی در این خصوص اضافه کرد: در خصوص کاهش قیمت کفش نیز راه های بسیاری وجود دارد، و باید در این راستا مسئولان تلاش بسیاری کنند تا شرایط برای کنترل قیمت ها فراهم شود، چرا که در بسیاری از موارد شاهدیم که یک تولیدی بزرگ و قدرتمند با هر قیمتی که دلش می خواهد کفش را به فروشندگان می فروشد و در نتیجه‌ی آن نیز بازار ما با رکود مواجه می‌شود که امروز بازار در رکود بالایی قرار دارد، ارگز این رو نظارت بر تولیدی‌ها و کنترل قیمت ها در این عرصه بسیار در قیمت کفش‌ها تاثیر خواهد داشت.
حمایت از تولید داخلی به اقتصاد و صنعت ما رونق می‌دهد
 
آقای دشتی نیز یکی دیگر فروشندگانی است که به جمع این ۴۰۰ فرشگاه حامی تولید داخلی پیوسته، او در گفت و گو با ایسنا، گفت: کیفیت کفش‌های ایرانی بهتر بوده و همچنین قیمت‌های آن نیز مناسب است، جدای از بحث کیفیت و قیمت، ما هر قدر که بتوانیم جنس ایرانی بفروشیم به همان اندازه نیز بر تولید کالاهای داخلی افزوده شده و بازار داخلی ما رونق خواهد گرفت.
وی ادامه داد: ما از گذشته و از همان ابتدای فروش خود اقدام به فروش جنس‌های ایرانی کرده و بر روی دیوار نیز لیبلی داشتیم که روی آن نوشته بود “جنس خارجی نداریم” اما اکنون با اتحاد ۴۰۰ فروشگاه این کار مفید را انجام داده و در مسیر حمایت از تولید داخلی با اتحاد قدم برداشته ایم.
وی با تاکید بر اینکه کیفیت کفش‌های ایرانی بسیار بالاست، اضافه کرد: اکنون نیز ما در طرح‌ها و تنوع های مختلف کفش های مردانه و زنانه عرضه می کنیم، اما اکنون اجناس چینی و بنجل را با به اسم برندهای مشهور به مردم می فروشند، در گذشته شاید اجناس خارجی کیفیت داشتند اما اکنون این کیفیت دیگر وجود ندارد.
این فروشنده بیان کرد: در جامعه ما تبلیغات فراوانی در راستای بهتر نشان دادن، اجناس خارجی ترک صورت می‌گیرد، اما در حقیقت این گونه نیست، امروزه ورود کالاهای بی کیفیت خارجی وضعیت اجناس خارجی را در بازار خراب کرده است، اما کفش‌های ایرانی از لحاظ کیقیت ممطئن بوده و ضمانت دارد.
وی با اشاره به اینکه قیمت کفش‌های تولید شده در شرکت‌ها قیمت مناسبی دارند، افزود: کفش‌هایی در شرکت‌ها تولید می‌شوند در نتیجه تولیدشان بالا رفته و دارای قیمت مناسب تری هستند، اما اجناس دست دوز به علت اینکه در عرض ۲۰ روز تنها یک جفت کفش دوخته می شود دارای قیمت‌های گران‌تری هستند.
وی یادآور شد: ما نیز با توجه به تجربه‌ای که در این عرصه داریم از فروشندگان اجناس دیگر و صنوف مختلف تقاضا داریم برادرانه سعی کنند کالای ایرانی بفروشند چرا که در نتیجه‌ی فروش کالاهای خارجی عرصه بر تولیدات داخلی تنگ‌تر شده و در نتیجه برادران و هموطنان ما بیکار می‌شوند.
حمایت از تولید داخلی در واقع ایجاد اشتغال برای جوانان است
 
آقای جوادی نیز دیگر فروشنده‌ای است که صرفا کفش ایرانی می‌فروشد، او در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص رغبت خود به فروش اجناس ساخت داخل، اظهار کرد: طی اتحادی که با ۴۰۰ تن از فروشندگان و همچنین اتحادیه کفاشان تبریز بسته‌ایم دیگر جنس خارجی نخریده و فقط اجناس ایرانی می فروشیم.
وی ادامه داد: این تبلیغات جدیدا شروع شده تا هم از اقتصاد جامعه‌ی خویش دفاع کنیم و هم شهر خود را برای میزبانی تبریز ۲۰۱۸ آماده کنیم، چرا که در سال ۲۰۱۸ شهر ما میزبان میهمانان بسیاری شده از این رو باید صنعت خود را به دیدگان عموم بگذاریم و بنمایانیم که از تولید خود حمایت کرده و جنس ایرانی می فروشیم.
وی با تاکید بر اینکه، کفش تبریز در دو نوع “مجلسی چرم و کفش‌های اسپورت” است، یادآور شد: کفش‌های اسپورت نیز شامل کفش‌های داخل سالن و کوهنوردی است، امروز تنوع در این نوع کفش‌کم بوده و در برخی از موارد نیز مشتری تنها به مدت ۴۰ روز کفش را مورد استفاده قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: به تولیدکنندگان و کارگاه‌ها توصیه داریم در تنوع این نوع کفش اسپورت تلاش کنند چرا که ما در تهیه کفش های داخلی بزرگ پا با مشکل مواجه هستیم و همچنین تنها یک شرکت فعال در این زمینه داریم که قیمت های ان نیز بسیار بالاست در حالی که مصرف کننده تمایل دارد با قیمت مناسب کفشی سبک وزن داشته و همچنین دارای تنوع نیز باشد.
وی در پایان از دیگر فروشندگان نیز خواست تا در مسیر حمایت از تولید داخلی گام برداشته و موجبات اشتغال جوانان و رونق تولید را فراهم آورند.
گفتنی است، این اقدام فروشندگان تبریزی می‌تواند برای دیگران نیز محرکه‌ای باشد که برای اولین بار از شهر اولین‌ها “تبریز” که همواره در طول تاریخ کشورمان نقشی تعیین کننده داشته است، تا دیگر اتحادیه‌ها و تمامی بخش‌های اقتصادی جامعه نیز در این مسیر حرکت کرده و نگذارند که چرخ اقتصاد کشورمان با خرید و فروش کالاهای خارجی که در داخل مشابه دارند کندتر حرکت کرده و روز به روز شاهد بسته‌ شدن کارگاه‌های تولیدی و بیکاری جوانانمان باشیم!
گزارش از: ایسنا