شناسایی ۴۷۱ فرد مبتلا به ایدز در آذربایجان‌شرقی
شناسایی ۴۷۱ فرد مبتلا به ایدز در آذربایجان‌شرقی

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایسنا، دکتر سیمین خیاط زاده با بیان این مطلب افزود: ایدز، یک بیماری ویروسی است که با انتقال ویروس “HIV” یا نقص ایمنی انسانی ایجاد می‌شود. وی افزود: در این بیماری به تدریج قدرت دفاعی بدن تضعیف شده و فرد مبتلا در طول زندگی در معرض عفونت و بیماری‌هایی […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایسنا، دکتر سیمین خیاط زاده با بیان این مطلب افزود: ایدز، یک بیماری ویروسی است که با انتقال ویروس “HIV” یا نقص ایمنی انسانی ایجاد می‌شود.

وی افزود: در این بیماری به تدریج قدرت دفاعی بدن تضعیف شده و فرد مبتلا در طول زندگی در معرض عفونت و بیماری‌هایی همچون سرطان‌ قرار می‌گیرد و چنانچه تحت درمان و مراقبت نباشد منجر به مرگ فرد می‌شود.

خیاط‌‌ زاده در خصوص راه‌های انتقال ایدز بیان کرد: سه راه اصلی انتقال این بیماری شامل انتقال از طریق خون و فرآورده‌های خونی، تماس‌های جنسی lحفاظت نشده و انتقال از مادر به نوزاد است.

وی افزود: اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ‌های مشترک از عمده ترین موارد انتقال این ویروس می‌باشد.

وی با اشاره به آمار موارد شناسایی شده، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۰ تاکنون، ۴۷۱ فرد مبتلا به بیماری ایدز در استان شناسایی شده‌اند و طبق پیش‌بینی‌ها این رقم تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد بیماران است؛ بقیه افراد می‌بایست شناسایی و پیگیری شود.

خیاط زاده با تاکید بر اینکه تشخیص و درمان زودرس ایدز می‌تواند باعث عمر طبیعی و زندگی با کیفیت فرد شود، خاطرنشان کرد: جای کار کردن و تلاش بسیار وجود دارد تا موارد بیماری را پیدا کرده و تحت درمان قرار بدهیم.

مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت در خصوص اقدامات شناسایی ایدز، خاطرنشان کرد: در مرحله اول هرکسی باید به این موضوع فکر کند که آیا با مورد HIV در تماس بوده یا نه؛ در آن صورت است که برای تشخیص هم اقدام می‌کند.

خیاط زاده در خصوص اقدامات تشخیص ایدز در استان اظهار کرد: در مراکز سلامت شهرهای بزرگ و مراکز روستایی، تست تشخیص سریع اچ آی وی (HIV rapid test) به صورت رایگان و محرمانه انجام می‌شود؛ در صورتی که تست اولیه مثبت گزارش شود، تست‌های بعدی و آزمایشات تکمیلی در آزمایشگاه مرجع سلامت گرفته شده و در نهایت بعد از مثبت شدن تست‌ها در سه مرحله، می‌گوییم فرد آلوده به ویروس HIV است، در این صورت پس از تشخیص نهایی فرد به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه حفظ رازداری و اطمینان افراد مهم‌ترین مسئله در این بیماری است، تأکید کرد: در صورت مراجعه داوطلبانه افراد، تمامی تست‌ها با به طور رایگان و محرمانه و از طریق کد انجام می‌شوند.

وی افزود: در استان مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرستان‌های تبریز، مراغه، اهر، بناب، سراب، مرند و میانه آماده ارائه خدمت به موارد شناسایی شده هستند.

خیاط زاده عنوان کرد: ایران از جمله کشورهایی است که تمامی خدمات و درمان‌های ایدز اعم از داروها، آزمایشات و مراقبت‌ها را در تمام طول مدت زندگی فرد رایگان ارائه می‌دهد.

وی در رابطه با ایجاد شغل برای این بیماران نیز گفت: در این خصوص باید سازمان‌هایی همچون بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد (NGO) که هدفشان کمک به این بیماران است با حفظ اصل رازداری اقدام نمایند.

وی موسسه خیریه نیکوکاری تبریز را از جمله NGOهای موثر و همکار در این زمینه خواند.

خیاط‌ زاده با اشاره به سایر اقدامات بیان کرد: در طول سال مراقبت مستمر از این بیماران از طریق مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: گروه‌های پرخطر در طی سال از طریق مراکز سلامت شهری و پزشکان خانواده روستایی برای ویزیت و مصاحبه دعوت می‌شوند و در صورت نیاز تست مربوطه انجام شده و به مراحل بعدی برای تشخیص قطعی بیماری ارجاع داده می‌شوند.

وی با تشریح نقش رابطین سلامت در این حوزه افزود: رابطین سلامت، افرادی هستند که از جمع خود مردم انتخاب شده و آموزش‌های لازم و اختصاصی در رابطه با ایدز به آن‌ها داده می‌شود تا در جمع خانواده‌ها برای کمک رسانی به آن‌ها حضور یابند.

خیاط زاده خاطرنشان کرد: در تمام مراکز تحت پوشش، رابطین سلامت را داریم؛ بطوری که در هر مرکز به ازای یک مراقبت سلامت در حدود ۴۰ رابط سلامت یا به عبارتی به ازای هر ۴۰ خانوار یک رابط سلامت وجود دارد.

وی افزود: این رابطین سلامت در بین خانوارها تحت عنوان آموزش دهندگان همسان و با نام همیاران سلامت هستند.

خیاط زاده با اشاره به اینکه راه‌های پیشگیری از ایدز همان اجتناب از تمام موارد انتقال بیماری است بیان کرد: در رابطه با معتادان تزریقی باید کمک کنیم آنان اعتیادشان را ترک کنند؛ اما اگر امکان بازگشت آنان نباشد سرنگ‌های یکبار مصرف را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بیشترین راه انتقال ایدز در سال های اخیر تماس جنسی محافظت نشده است، توصیه کرد: افراد مجرد خویشتن دار بوده و افراد متأهل مقید به چهارچوب خانوادگی باشند، ولی چنانچه رفتار پرخطری اتفاق بیفتد، با استفاده از کاندوم، میزان درصد ابتلا کاهش داده می‌شود.

خیاط زاده خبر داد: طرح غربالگری و بررسی تمام مادران باردار از لحاظ احتمال ابتلا به HIV، جزء برنامه‌های سال آینده معاونت بهداشت است که می‌تواند کمک بسزایی در این راستا داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تمام شهروندان می‌توانند از طریق شماره تماس ۰۹۶۸۶ و یا با مراجعه به مرکز مشاوره رفتاری تبریز واقع در خیابان بهار، روبروی پارک بانوان نسبت به مشاوره و آگاهی قبل از انجام آزمایشات اقدام کنند.