انتقاد شدید به داوری جشنواره فیلم فجر
انتقاد شدید به داوری جشنواره فیلم فجر

در میان اسامی اعلام شده توسط هیات داوران “تابستان داغ” بیشترین بخت را برای کسب سیمرغ ها دارد. این فیلم در حالی به عنوان پدیده جشنواره معرفی شده است که منتقدان از این انتخاب اظهار شگفتی می کنند. در این گزارش به بررسی فیلم هایی این دوره از جشنواره می پردازیم که بخت های کسب […]

در میان اسامی اعلام شده توسط هیات داوران “تابستان داغ” بیشترین بخت را برای کسب سیمرغ ها دارد. این فیلم در حالی به عنوان پدیده جشنواره معرفی شده است که منتقدان از این انتخاب اظهار شگفتی می کنند.

در این گزارش به بررسی فیلم هایی این دوره از جشنواره می پردازیم که بخت های کسب سیمرغ ها هستند.

تابستان داغ

معرفی بهترین فیلم ها از نگاه هیات داوران/ انتقادات شدید از انتخاب هاید اوران

تعداد نامزدی: ۱۳

کارگردان: ابراهیم ایرج‌زاد (نامزد بهترین کارگردانی)

بازیگران: پریناز ایزدیار(نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن)، علی مصفا(نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد)، مینا ساداتی(نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن)، صابر ابر

خلاصه داستان: نسرین چون نمی تواند در صورت طلاق از همسرش سرپرستی دختر ۶ ساله اش را بگیرد، بنابراین زندگی اش را جمع کرده بی اطلاع از شوهر به گوشه ای از شهر پناه می برد و برای گذران زندگی مشغول کار در مهدکودک بیمارستانی می شود ولی شوهرش آنها را پیدا می کند.

نگاه منتقد: حس‌وحال تلفیقی جالبی از فیلم موفق سال گذشته‌ی سعید روستایی، ابد و یک روز، و سینمای اصغر فرهادی را در خود دارد؛ اما با این وجود می‌توان گفت که فیلم روی پای خودش می‌ایستد. بازی‌ها، کارگردانی به‌ویژه از نظر فضاسازی (که بی‌تردید نتیجه‌ی همکاری با یک فیلم‌بردار بزرگ است)، فیلم‌برداری هومن بهمنش (که با رنگ‌ولعاب قاب‌ها و حتی عمق‌میدان‌هایش بهترین نمونه در دو روز اول جشنواره بود) و موسیقی میخکوب‌کننده‌ی فیلم، دست‌کم اغلب تماشاگران و سینمادوستان را در اولین مواجهه می‌تواند مرعوب کند. (رضا حسینی/ ماهنامه فیلم)

بدون تاریخ، بدون امضا

معرفی بهترین فیلم ها از نگاه هیات داوران/ انتقادات شدید از انتخاب هاید اوران

تعداد نامزدی: ۱۱

کارگردان: وحید جلیلوند(نامزد بهترین کارگردانی)

بازیگران: امیر آقایی(نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد)، هدیه تهرانی، نوید محمد زاده (نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل)، زکیه بهبهانی (نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل)

خلاصه داستان: داستان کاوه نریمان، یکى از پزشکانِ پزشکی قانونی است که در محل کارش با جسدى مواجه می شود که او را پیش از این می‌شناخته است و …

نگاه منتقد: فیلمنامه حفره های مهم دارد. فیلم، کارگردانی مسلطی دارد و به لحاظ تکنیکی استاندارد است. بازی خوب و کنترل شده نوید محمدزاده از امتیازات فیلم است.(کیوان کثیریان/ سینما سینما)

ماجرای نیمروز

معرفی بهترین فیلم ها از نگاه هیات داوران/ انتقادات شدید از انتخاب هاید اوران

تعداد نامزدی: ۹

کارگردان: محمد حسین مهدویان (نامزد بهترین کارگردانی)

بازیگران: مهرداد صدیقیان (نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد)، احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر(نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل)، مهدی زمین پرداز

خلاصه داستان: در محله‌های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیابان‌ها و کوچه‌ها و در پستوی خانه‌ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست؟

نگاه منتقد: طراحی صحنه و لباس ، چهره پردازی و فضاسازی سال های اولیه دهه ۱۳۶۰ از مهم ترین عوامل موفقیت ” ماجرای نیمروز” محسوب می شود. در کنار این نکته شخصیت پردازی های دارای بُعد و باور پذیر کاراکترهای پرشمار فیلم در کنار بازی های حساب شده بازیگران و اجرای درست کارگردان همه و همه ، گامی فراتر از استاندارد های رایج سینمای ایران می گذارند و نمره قبولی می گیرند. (مازیار فکری ارشاد)

نگار

معرفی بهترین فیلم ها از نگاه هیات داوران/ انتقادات شدید از انتخاب هاید اوران

تعداد نامزدی: ۸

کارگردان: رامبد جوان (نامزد بهترین کارگردانی)

بازیگران: نگار جواهریان،  محمدرضا فروتن،  مانی حقیقی، آتیلا پسیانی،  فریبا کامران

خلاصه داستان: نگار دختر خانواده ای نیمه مرفه و اصیل است. پدر لوطی او در یک معامله اقتصادی شکست خورده و به خاطر فشارهای زیاد مرده است. این تحلیلی است که پلیس نسبت به مرگ او اعلام می کند. اما نگار این تحلیل را باور ندارد و تصمیم می گیرد که روزهای آخر پدر را مرور کند تا به اصل ماجرا پی ببرد

نگاه منتقد: فیلم «نگار» فرم ندارد و درنتیجه بی‌محتواست اما تکنیک خوبی دارد. از فیلم‌برداری عالی «بهرام بدخشانی» گرفته و جلوه‌های ویژه‌اش که نسبت به بضاعت سینمای ایران خیلی خوب است تا تدوین استاندارد فیلم؛ اما کیفیت بالای این پارامترها دردی از فیلم دوا نمی‌کند، زیرا فیلمی که فرم ندارد، فیلم نیست. (علی فرهمند/ روزنامه شرق)

فِراری

معرفی بهترین فیلم ها از نگاه هیات داوران/ انتقادات شدید از انتخاب هاید اوران

تعداد نامزدی: ۸

کارگردان: علی رضا داوود نژاد (نامزد بهترین کارگردانی)

بازیگران: محسن تنابنده (نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد)، ترلان پروانه، سیامک صفری، سیما تیرانداز، رضا داوودنژاد

خلاصه داستان: گلنار به دل شهر می زند. گلنار برای رسیدن به هدف خود در حالی که ۱۸ سال بیشتر ندارد با واقعیت های امروز روبرو می شود. او به تهران می آید تا با ماشین فراری ۸ میلیاردی عکس یادگاری بگیرد.

نگاه منتقد: «فِراری» یا «فَراری»؟! نام انتخاب شده برای فیلم فَراری است اما درواقع هر دوی این عناوین می توانند عنوانهای درست و مناسبی برای آن باشند. دختری که برای دیدن و عکس گرفتن از یک فِراری از خانه اش فَرار کرده است! علیرضا داوودنژاد، فیلمساز کهنه کار سینمای ایران، برای بار دیگر به سراغ معضل جوانان رفته است و باز هم نشان می دهد که چه قدر در طرح و پرداخت به این دسته از فیلم ها موفق است. (یاسمن خلیلی فرد/ بانی فیلم)

ویلایی ها

معرفی بهترین فیلم ها از نگاه هیات داوران/ انتقادات شدید از انتخاب هاید اوران

تعداد نامزدی: ۷

کارگردان: منیر قیدی

بازیگران: طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، صابر ابر، ثریا قاسمی (نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل)

خلاصه داستان: قصه خانواده‌های فرمانده‌هان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. عزیز زن ۵۰ ساله‌ای است که همراه نوه‌هایش وارد مجموعه ویلاها می‌شود. الیاس نیز راننده بسیجی است که هر وقت وارد مجموعه می‌شود همه نگران این می‌شوند که شاید خبر شهادت یکی از فرمانده‌هان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران می‌آید تا بچه‌های خود را به خارج از کشور ببرد.

نگاه منتقد: کمی شیار ١۴٣، کمی ابد و یک روز و دوباره یک فیلم دیگر از سری دوزی های سینمای ایران. ویلایی ها البته به نسبت آثار دیده شده در ٣ روز گذشته، کارگردانی قابل قبولی دارد و تصاویرش به هارمونی نسبی رسیده اند. اما در نهایت باز هم همان مشکل همیشگی. فیلم نه داستان میگوید و نه چیزی به مخاطب اضافه میکند. (آریان گلصورت/ کافه سینما)

زیر سقف دودی

معرفی بهترین فیلم ها از نگاه هیات داوران/ انتقادات شدید از انتخاب هاید اوران

تعداد نامزدی: ۶

کارگردان: پوران درخشنده (نامزد بهترین کارگردانی)

بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی (نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن), بهنوش طباطبایی، شهرام حقیقت دوست

خلاصه داستان: شیرین که در زندگی خانوادگی با فرزند و همسرش به تدریج دچار مشکل می‌شود، به دنبال پیدا کردن راهی برای ایجاد ارتباط با آنهاست، که موفق نمی‌شود و به بحران می‌رسد. تلاش مجدد او برای برون رفت او از این بحران او را با چالش جدیدی رو به رو می‌کند.

یک روز بخصوص

معرفی بهترین فیلم ها از نگاه هیات داوران/ انتقادات شدید از انتخاب هاید اوران

تعداد نامزدی: ۴

کارگردان: همایون اسعدیان

بازیگران: مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار، محسن کیایی

خلاصه داستان: حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است.

سد معبر

معرفی بهترین فیلم ها از نگاه هیات داوران/ انتقادات شدید از انتخاب هاید اوران

تعداد نامزدی: ۴

کارگردان: محسن قرایی

بازیگران: حامد بهداد، باران کوثری، نادر فلاح، اکبر رحمتی، آوا شریفی

خلاصه داستان: قاسم کارمند اداره سد معبر شهرداری، در تلاش است وضعیتِ زندگیِ خود را بهبود ببخشد، اما در این راه با نرگس همسرش اختلافِ نظر دارد…

رگ خواب

معرفی بهترین فیلم ها از نگاه هیات داوران/ انتقادات شدید از انتخاب هاید اوران

کارگردان: حمید نعمت الله

تعداد نامزدی: ۴

بازیگران: لیلا حاتمی(نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن)، کوروش تهامی، حمیدرضا آذرنگ، الهام کردا

خلاصه داستان: درباره یک زن است و در واقع اضمحلال زنی را در زندگی اش به تصویر می‌کشد.

این لیست ۱۰ فیلم برتر جشنواره از نگاه هیات داوران است. نا گفته نماند که ساراو آیدا، اسرافیل و گشت۲ با نامزدی در سه بخش سودای سیمرغ و فیلم های خفه‌گی، آباجان، ایتالیا، ایتالیا و خوب بد جلف با نامزدی در دو بخش در لیست برترین ها قرار دارند.

انتقاد ها از داوری جشنواره
اما این انتخاب های هیات داوران از شب گذشته با انتقاد های تندی همراه بوده است. برخی منتقدان می گویند نقاط ضعف و قوت فیلم ها به خوبی دیده نشده است. حتی کارگردان فیلم “ماجرای نیمروز” که در نه بخش نامزد شده است به شدت به هیات داوران تاخته است.

محمد حسین مهدویان نوشته است: «خدا رحمت کنه جلال آل احمد رو. به خواهر زاده‌اش آقای حسین دانائی که ظاهرن خیلی دوست داشته مقاله‌ای چیزی توی مجله‌ای چاپ کنه گفته بود: حرف‌ات اگه حرف باشه روی دیوار طویله اورازان هم که بنویسی فرداش تا ته بندرعباس می‌ره و همه می‌شنون و روشون اثر هم می‌ذاره. اگر هم حرف نباشه، سیمین توی مجله فردوسی هم که چاپ کنه، مردم خیلی که به سرت منت بذارن توش سبزی پاک می‌کنن.»

او اضافه کرده است: «دوستان عزیزم هادی بهروز(مدیر فیلم‌برداری)، سجاد پهلوان‌زاده(تدوین‌گر)، ابراهیم امینی(نویسنده)، محسن دارسنج(طراح گریم)، حبیب خزایی‌فر(آهنگ‌ساز)، احمد مهران‌فر(بازیگر)، مهرشاد ملکوتی(صداگذار) و هادی ساعدمحکم(صدابردار)، زحمات شما رو اصحاب رسانه، منتقدان، هنرمندان و مهم‌تر از همه مردم عزیز و عاشقان سینما دیدند. سیمرغ کیلویی چند. همه جا حرف شماست. برید خدا رو شکر کنید که حرف شما از روی دیوار این طویله رفت تا همون‌جایی که باید بره.»

باران کوثری نیز از عدم توجه هیات داوران به بازی حامد بهداد در فیلم “سد معبر” به شدت انتقاد کرده و نوشته “غمگین” شده است. برخی منتقدان نیز از دیده نشدن کارگردانی “رگ خواب” انتقاد کرده اند.

مسعود فراستی منتقد سینما نیز درباره داوری های جشنواره می گوید: «در ۱۵ سال اخیر جشنواره چنین بدی را به خاطر ندارم. داوری ضعیف یک معنی دارد، آن چیزی که دیده شد عجیب است و ناقص الخلقه! با این الگو سال بعد چه سینمایی خواهیم داشت؟ به شدت محافظه کار و ترسو.»

در همین حال  سعید سهیلی کارگردان “گشت۲” می گوید: «دوستی گفته است فیلم من موسیقی ندارد که کاندید موسیقی شود. من هم می گویم فیلم من جز دو پلان باران هیچ جلوه ویژه میدانی ندارد که در این بخش کاندید شده.»

او همچنین تاکید کرده است که “وقتی اراده بر این است که به یک فیلم خاص جایزه مردمی داده شود، پیشتر لازم است رقبای سرسخت آن فیلم حذف شوند. با توجه به اتفاقات رقم خورده حس می شود که فیلم منتخب آرای مردمی از پیش تعیین شده است.”

فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» در حالی نامزد دریافت جایزه موسیقی شده که اصلا موسیقی متن ندارد! اتفاقی که تعجب کارگردان فیلم را هم به همراه داشته است.

همچنین طبق نتیجه اعلام‌شده شمارش آرای فیلم‌های نمایش داده شده در روز هشتم جشنواره فیلم فجر هجدهم بهمن ماه از سوی ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران، نشان می‌دهد، فیلم‌های «خوب، بد، جلف»، «ماجرای نیمروز»، «بیست‌ویک روز بعد»، «آباجان» و «بدون تاریخ، بدون امضاء»، بدون اولویت، پیشتاز هستند.

براساس تازه‌ترین فهرست منتشر شده، «گشت ۲» از میان فیلم‌هایی که در صدر آرای مردمی قرار داشتند خارج شده است؛ این در حالی است که سعید سهیلی کارگردان فیلم در نشست خبری فیلمش اعلام کرده بود، ساخته سینمایی او برترین فیلم از نگاه مردمی است.

هیات داوران این دوره جشنواره فیلم فجر عبارتند از: «محمدرضا هنرمند»، «شهرام اسدی»، «محمدمهدی دادگو»، «محمدرضا تخت‌کشیان»، «رؤیا نونهالی»، «ایرج رامین‌فر» و «اکبر نبوی»