استانداردهای دوگانه وزیر بهداشت؛ پول اروپایی، توقعات افغانستانی!
استانداردهای دوگانه وزیر بهداشت؛ پول اروپایی، توقعات افغانستانی!

وزیر بهداشت روز گذشته در اظهاراتی عجیب، از همه خواست تا توقعات خود از این وزارتخانه را با داشته‌های کشور افغانستان بسنجند نه سوییس! حسن قاضی زاده هاشمی در آیین افتتاح بیمارستان ۹۶ تختخوابی برکت امام خمینی(ره) میانه، گفت: “یکی از مشکلات ما این است که زمانی که برای افتتاح یک بیمارستان به یکی از […]

وزیر بهداشت روز گذشته در اظهاراتی عجیب، از همه خواست تا توقعات خود از این وزارتخانه را با داشته‌های کشور افغانستان بسنجند نه سوییس!

حسن قاضی زاده هاشمی در آیین افتتاح بیمارستان ۹۶ تختخوابی برکت امام خمینی(ره) میانه، گفت: “یکی از مشکلات ما این است که زمانی که برای افتتاح یک بیمارستان به یکی از نقاط کشور می رویم، ساخت بیمارستان دوم یا کمبودهای دیگر را مطرح می کنند درست است که ایران کشور قدرتمندی است اما از نظر اقتصادی توان دولت محدود است همسایه ما سوییس نیست بلکه افغانستان است بنابراین باید مطالبات را به اندازه داشته هایمان مطرح کنیم.”

این درخواست وزیر بهداشت که توقعات ما باید با داشته های افغانستان سنجیده شود و نه سوییس، در حالی است که درآمد پزشکان ایرانی نسبت به سرانه، با اختلاف بسیار زیادی از همه کشورهای دنیا بالاتر است.

آمار مربوط به درآمدهای پزشکان در دنیا در سال ۲۰۰۹ نشان می دهد که در ایران، نسبت درآمد پزشکان متخصص به سرانه برابر با ۳۷ است؛ این رقم در استرالیا، ۵٫۹، در آمریکا ۵٫۸، در هلند ۴٫۲ و در انگلیس ۳٫۱ است و کشورهای ایتالیا، دانمارک، اسپانیا و آلمان هم در رده های بعدی قرار دارند.

با این وجود، خود وزیر بهداشت بارها از افزایش تعرفه های پزشکی حمایت کرده و برخی مسئولان این حوزه نیز کار را به جایی رساندند که اعلام کردند دستمزد پزشکان از سلمانی هم کمتر است.

اکنون این سوال مطرح است که چرا وزیر بهداشت در مورد درآمدها، به درآمد بیشترین درآمد پزشکان در دنیا هم راضی نیست ولی در مورد خواسته های مردمی، به آنها آدرس افغانستان را می دهد؟