سایت پرنده نگری تالاب بین المللی قوریگل افتتاح شد
سایت پرنده نگری تالاب بین المللی قوریگل افتتاح شد

به گزارش اویاقلیق، قوری‌گل (به معنی تالاب خشک) در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد در مجاورت روستای یوسف آباد واقع ‌است. منابع تأمین‌کنندهٔ آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از ذوب برف و بارش باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند. با توجه به […]

به گزارش اویاقلیق، قوری‌گل (به معنی تالاب خشک) در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد در مجاورت روستای یوسف آباد واقع ‌است.

منابع تأمین‌کنندهٔ آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از ذوب برف و بارش باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.

با توجه به اهمیت زیست محیطی دریاچه قوریگل، این تالاب جزو تالاب های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد.

این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است و هم اکنون برنامه های حمایتی از این تالاب شامل حفاظت از منابع آب دریاچه و نیز ایجاد منطقه شکار ممنوع برای حفظ گونه های جانوری اطراف دریاچه می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در حاشیه افتتاح این سایت پرنده نگری در گفت و گو با ایرنا، تعداد گونه های پرنده تالاب قوریگل را ۹۲ مورد و گونه های جانوری موجود در آن را ۱۱۱ مورد عنوان کرد.
حمید قاسمی گفت: برای مدیریت زیست محیطی تالاب قوریگل برنامه ریزی کرده ایم تا این منطقه به یکی از مناطق نمونه گردشگری و جذب توریست استان تبدیل شود.
وی افزود: تامین آب مورد نیاز تالاب قوریگل و جلوگیری از کاهش مفرط آب تالاب، اصلی ترین دغدغه مسئولان در رابطه با حیات این تالاب بین المللی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اضافه کرد: میزان آب تالاب در حال حاضر نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده با این وجود برای تامین آب تالاب در فصل تابستان نگرانی جدی داریم.
وی با اشاره به دلایل مختلف کاهش روز به روز آب تالاب، افزایش چاه های غیرمجاز در حریم تالاب، تغییر الگوی کشت و وضعیت نامناسب کانال آبرسانی به تالاب را از جمله این عوامل برشمرد.
فرماندار شهرستان بستان آباد نیز در این گفت و گو، هماهنگی و همکاری بین بخشی برای احصا و صیانت از ظرفیت های تالاب قوریگل را خواستار شد و گفت: قوریگل ظرفیت و پتانسیل بی بدیلی برای توسعه منطقه ایجاد کرده و همه باید برای احصا و حفاظت از این ظرفیت ها همکاری کنند.

علی بدر شکوهی خواستار تدوین سیستم جامع صیانت از تالاب با مشخص کردن وظایف و مسئولیت های ادارات و دستگاه های مختلف شد و گفت:برای حفظ و صیانت از این نعمت خدادادی باید از توان و حمایت سازمان های مردم نهاد و خیران بهره برداری کنیم.