لایحه تحریم‌های غیرهسته‌ای به سنا و کنگره ارائه شد
لایحه تحریم‌های غیرهسته‌ای به سنا و کنگره ارائه شد

بر این اساس «لی زلدین»، «پیتر روسکام»، «لئونارد لنس» و «داگ لمبرن» به ترتیب نمایندگان ایالات نیویورک، ایلی نوی، نیوجرسی و کلرادو در مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه لایحه یاد شده را ارائه کردند. این لوایح اعمال تحریم های جدید برضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت هواپیمایی ماهان را دستور کار قرار داده است. […]

بر این اساس «لی زلدین»، «پیتر روسکام»، «لئونارد لنس» و «داگ لمبرن» به ترتیب نمایندگان ایالات نیویورک، ایلی نوی، نیوجرسی و کلرادو در مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه لایحه یاد شده را ارائه کردند. این لوایح اعمال تحریم های جدید برضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت هواپیمایی ماهان را دستور کار قرار داده است. تهیه یک فهرست نظارتی جدید وزارت دارایی از نهادهایی که سپاه مالکیت کمتر از ۲۵ درصد آنها را بر عهده دارد از جمله بند های لایحه های پیشنهادی است.
 «مارکو روبیو»، «تاد یانگ» و «جان کورنین» به ترتیب سناتورهای ایالات فلوریدا، ایندیانا و تگزاس هم هفته گذشته لایحه مشابهی را به مجلس سنا ارائه داده بودند. بر اساس این لوایح توسعه بازه تحریم های فعلی و اعمال برخی تحریم های جدید به بهانه های واهی حقوق بشری علیه ایران را الزامی می کند.
الزام به اعمال تحریم های جدید علیه افرادی که آگاهانه به برنامه موشک های بالستیک ایران کمک کرده باشند و مجوز اعمال تحریم های جدید علیه نهادهایی که سازمان های کلیدی مرتبط با فعالیت های موشکی ایران، از جمله صنایع هوایی نیروهای مسلح و گروه های صنعتی شهید همت و شهید باکری، دستکم ۲۵ درصد مالکیت آنها را در اختیار دارند یا تحت نظارت سازمان های یاد شده اداره می شوند، از جمله دیگر بندهای این لوایح است.
الزام رئیس جمهوری آمریکا به ارائه تضمینی که نشان دهد افراد نام برده شده در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیک ایران مشارکت ندارند و اعمال تحریم های جدید در صورتی که این تضمین قابل ارائه نباشد هم مورد دیگری است که در طرح های ضد ایرانی به آن اشاره شده است.
این طرح ها همچنین به اعمال تحریم های جدید علیه افرادی اقدام می کند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، از برنامه موشک های بالستیک ایران حمایت می کنند.
در همین حال یک منابع آگاه به شرط عدم افشای نامش به رویترز گفت که نزدیک به هشت نهاد ایرانی در ارتباط با آنچه که آمریکا «فعالیت های مرتبط با تروریسم» عنوان می کند و ۱۷ نهاد دیگر هم در ارتباط با «فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیک» تحریم خواهند شد.
رویترز پیش از این به نقل از مقام های آمریکایی مدعی شده بود که دولت جدید آمریکا در حال بازنگری در سیاست های پیشین در قبال ایران و ارزیابی گزینه های مختلف برای پاسخ به آزمایش های موشکی است.
مقام های آمریکایی در روز های گذشته بارها تلاش کرده اند تا آزمایش های موشکی ایران را به منزله نقض برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نشان دهند.
رئیس مجلس نمایندگان امریکا نیز روز گذشته اعلام کرد از تشدید تحریم‌ها علیه تهران حمایت می‌کند. پل رایان پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «من با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران موافقم. ما باید سیاست سختگیرانه‌ای در قبال ایران داشته باشیم. باید مماشات با ایران را پایان دهیم.»
در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه در واکنش به ادعاهای بی پایه آمریکایی ها درباره آزمایش های موشکی ایران تاکید کرد که این آزمایش ها هیچ مغایرتی با برجام و قطعنامه شورای امنیت ندارد.
بهرام قاسمی در این خصوص گفت: سیاست دفاعی مشروع ایران منطبق بر حقوق و مقررات بین المللی بوده و تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست.
آمریکا در توافق هسته ای که سال گذشته میان ایران و ۱+۵ منعقد شد، متعهد شده است که از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم های مشخص شده که اعمال آنها را وقف سند برجام متوقف کرده است، خودداری کند.
در برجام تاکید شده است که تخطی آمریکا از این مهم به منزله مبنایی برای توقف تعهدات ایران در مسئله هسته ای خواهد بود.