آیا دولت باید از ورود تیم ملی کشتی آمریکا به کشور جلوگیری کند؟
آیا دولت باید از ورود تیم ملی کشتی آمریکا به کشور جلوگیری کند؟

از زمان صدور فرمان ترامپ مبنی بر ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان ۷ کشور از جمله ایران به مدت سه ماه، دولت روحانی هنوز پاسخ عملی مشخصی به این تصمیم نداده است.  حفاظت از منافع شهروندان ایرانی در خارج از کشور به عهده دولت است اما تصمیم اخیر آمریکا، بیش از هر کسی به خود […]

از زمان صدور فرمان ترامپ مبنی بر ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان ۷ کشور از جمله ایران به مدت سه ماه، دولت روحانی هنوز پاسخ عملی مشخصی به این تصمیم نداده است.

 حفاظت از منافع شهروندان ایرانی در خارج از کشور به عهده دولت است اما تصمیم اخیر آمریکا، بیش از هر کسی به خود این کشور زیان می رساند چراکه عمده ایرانیان مقیم این کشور، از افراد علمی و تجاری موثر به شمار می روند و حتی سطح زندگی و درآمد آنها از متوسط کشور آمریکا بسیار بالاتر است.

از طرفی، شماری از این افراد تابعیت دوگانه دارند، از این نظر، برخی معتقدند اساسا دولت ایران نباید وارد این موضوع شود.

با این حال، به نظر می رسد بی اعتنا بودن به این فرمان که نوعی توهین به کشورمان به شمار می رود، وجهه بین المللی کشور را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

هنوز دولت تصمیم برای مقابله به مثل نگرفته است. برخی معتقدند مقابله به مثل تاثیری بر آمریکا نخواهد داشت چراکه سفر آمریکایی ها به ایران بسیار محدود و قابل اجتناب است. اما وقتی موضوع برنامه های بین المللی که به میزبانی کشورمان برگزار می شود، به میان کشیده شود، اوضاع کمی متفاوت است.

به عنوان مثال، مسابقات جام جهانی کشتی که آمریکا هم در آن حضور دارد قرار است در ۲۸ و ۲۹ بهمن در کرمانشاه برگزار شود. اگر ایران تصمیم به مقابله به مثل بگیرد اولین ممانعت از حضور آمریکایی ها، همین مسابقات خواهد بود. شایعه احتمال مقابله به مثل ایران باعث شد تا چند روز پیش وزارت خارجه هم در این باره بیانیه بدهد و اعلام کند تصمیم گیری درباره این موضوع به یک کمیته ویژه‌‌‌ که با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط در وزارت خارجه تشکیل شده، ارجاع شده است.

در همین حال، فدراسیون کشتی آمریکا هم اعلام کرده است که قصد دارد در این جام شرکت کند. در این شرایط، جردن باروز کشتی گیر شهیر آمریکا درباره احتمال عدم حضور تیمش در کرمانشاه ابراز نگرانی کرده؛ اما سکوت ایران باعث شد تا اتحادیه جهانی کشتی هم بیانیه بدهد و ابراز امیدواری کند که وزارت خارجه با حضور آمریکایی ها موافقت کند.

در این شرایط، تصمیم دولت از اهمیت زیادی برخوردار است. اجازه حضور آمریکایی ها، باعث می شود آب از آب تکان نخورد و چه بسا دولت آمریکا در تصمیم های آتی جسورانه تر هم عمل کند.

اما راه ندادن آمریکایی ها، یک پاسخ عملی قاطع به دولت آمریکا خواهد بود. برخی نگران وجهه ایران در صورت راه ندادن آمریکایی ها هستند که باید گفت جو عمومی در میان ملت ها و حتی دولت های دنیا به ویژه در غرب علیه تصمیم ترامپ است و چنین مقابله به مثلی نمی تواند افکار عمومی را علیه ایران کند. برخی نیز معتقدند ممکن است ایران از سوی اتحادیه جهانی کشتی جریمه شود یا دست کم میزبانی برای چند دوره بعد از ایران گرفته شود. حتی اگر چنین شود هم ارزش پاسخ به دولت آمریکا بیش از آن خواهد بود.

با این حال، از شواهد چنین برمی آید که دولت و وزارت خارجه قصد ندارند این تصمیم را بگیرند و احتمالا آمریکایی ها را به کشور راه خواهند داد؛ زیرا اگرچه روحانی و ظریف چند باری به تصمیم آمریکا واکنش نشان داده اند اما هرگز حرف تندی که از آن بوی مقابله به مثل به مشام برسد در سخنان آنها دیده نشده است. اظهارات روحانی و ظریف بیشتر نوعی تقبیح فرمان ترامپ است تا تصمیم مشخص درباره مقابله با آن.