افت سالانه  ۷۷ سانتی متر تراز  آب استان زنجان
افت سالانه  ۷۷ سانتی متر تراز  آب استان زنجان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، یوسف رضاپور عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده و متوسط بارندگی کشور نیز نسبت به میانگین جهانی در حدود یک‌سوم است و  از سال ۸۷ تا به امروز وارد دوره خشکسالی شده‌ایم و […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، یوسف رضاپور عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده و متوسط بارندگی کشور نیز نسبت به میانگین جهانی در حدود یک‌سوم است و  از سال ۸۷ تا به امروز وارد دوره خشکسالی شده‌ایم و آمار منتهی به سال ۹۱ حکایت از آن دارد که متوسط بارندگی در کشور از ۲۴۷ میلی‌متر مکعب به ۲۱۷ میلی‌متر معکب کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه الگوی مصرف آب در جامعه درست نیست، ادامه داد: در واقع اولین قدم برای رسیدن به این مهم، اصلاح الگوی مصرف درست است، مصرفی که ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی، ۶.۵ درصد در بخش آب‌شرب، ۱.۵ درصد در بخش صنعت و ۲ درصد در سایر بخش‌ها صرف می‌شود.

رضاپور  با بیان اینکه منابع آب تجدیدپذیر کشور از ۱۲۴ میلیارد مترمکعب به ۸۸ میلیارد مترمکعب بعد از خشکسالی (به جز سال آبی ۹۵ ـ ۹۴) رسیده است، ادامه داد: مصرف سالیانه آب در کشور ۸۹ میلیارد مترمکعب بوده که این میزان مصرف، بیش از اندازه مخازن زیرزمینی برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه در حال حاضر  7 هزار و ۳۶۹ حلقه چاه غیرمجاز در زنجان وجود دارد، گفت:  827 حلقه چاه غیرمجاز تا امروز در زنجان پلمپ شده است.

رضا پور گفت: در حال حاضر هفت دشت در زنجان وجود دارد و برداشت از ۵ دشت از این تعداد ممنوع است و  سالانه ۷ سانتیمتر براساس این اقدامت خاک فرو نشست می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت:  سالیانه شاهد میانگین افت ۷۷ سانتی‌متر تراز آب در استان زنجان هستیم.

رضاپور با بیان اینکه  ضامن اجرای همه برنامه‌های حوزه آب، مشارکت و همراهی مردم است، افزود: اگر خواهان خروج از بحران آب و خشکسالی هستیم، در ابتدا باید به سراغ مدیریت و اصلاح الگوی مصرف برویم.

وی گفت: اگر بخواهیم به همه برنامه‌هایی که در حوزه آب و کاهش تنش آبی در استان تدوین کرده‌ایم دست دست پیدا کنیم نیازمند مشارکت و همراهی مردم هستیم و  اگر این همراهی و فرهنگ‌سازی لازم در جامعه وجود نداشته باشد، نه تنها به اهداف تعیین شده دست نخواهیم یافت بلکه فقط در این راه متحمل هزینه‌های زیادی خواهیم شد.