بررسی ادعای آزمایش‌ موشکی‌ ایران در شورای امنیت
بررسی ادعای آزمایش‌ موشکی‌ ایران در شورای امنیت

روز گذشته، مقامات آمریکایی ادعا کردند که ایران در روز یکشنبه به انجام آزمایش موشکی مبادرت کرده ولازم است شورای امنیت این اقدام را در ارتباط با تعهدات این کشور در چارچوب مصوبات قبلی شورا مورد مذاکره قرار دهد. دولت آمریکا معتقد است که قطعنامه شماره ٢٢٣١ شورای امنیت که در تایید و تنفیذ توافق […]

روز گذشته، مقامات آمریکایی ادعا کردند که ایران در روز یکشنبه به انجام آزمایش موشکی مبادرت کرده ولازم است شورای امنیت این اقدام را در ارتباط با تعهدات این کشور در چارچوب مصوبات قبلی شورا مورد مذاکره قرار دهد.

دولت آمریکا معتقد است که قطعنامه شماره ٢٢٣١ شورای امنیت که در تایید و تنفیذ توافق هسته‌ای – برجام – صادر شد، ایران را از پیگیری برنامه موشکی بالستیک منع کرده است و ادامه این برنامه، از جمله انجام آزمایش‌های موشکی، مغایر این قطعنامه است.

اما ایران با این دیدگاه مخالف است و می گوید “قطعنامه شورای امنیت آزمایش موشک‌هایی را که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده منع نکرده است.”

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی که در آن ادعا شد، ایران با شلیک موشک تعهداتی را که بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان دارد، زیر پا می‌گذارد، گفت: «ما مطلعیم که ایران موشک شلیک کرده است و در حال بررسی آن هستیم تا ببینینم ماهیت دقیق آن چیست. اگر اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم در اختیارتان قرار می‌دهیم.»

خبرگزاری رویترز ۱۱ بهمن به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، گزارش داده بود که ایران در روز یک‌شنب، یک «موشک میان‌برد» آزمایش کرده که «پس از پیمودن مسافتی حدود هزار کیلومتر منفجر شده است».

محل این آزمایش منسوب به ایران، در نزدیکی سمنان عنوان شده است.

با وجود ادعای امریکا مبنی بر ازمایش موشکی ایران اما تاکنون هیچ مقام ایرانی این ادعا را تائید نکرده اند.