خبرگزاری ملی یا کانون هواداری؟! /  خیلی دستها تو کاره پرسپولیس جام بیاره
خبرگزاری ملی یا کانون هواداری؟! /  خیلی دستها تو کاره پرسپولیس جام بیاره

اویاقلیق :  بعد از بازی تراختور-پرسولیس در تبریز و آن هیاهو و جوسازی کاذبی که برخی رسانه های کشوری و به اصطلاح بی طرف(!) که با پول من و تو و اون- یعنی بیت المال- اداره میشوند به راه انداختند، نوشتیم که اول کار هست و هر چه بازیها به روزهای حساس خود نزدیکتر شود […]

اویاقلیق :  بعد از بازی تراختور-پرسولیس در تبریز و آن هیاهو و جوسازی کاذبی که برخی رسانه های کشوری و به اصطلاح بی طرف(!) که با پول من و تو و اون- یعنی بیت المال- اداره میشوند به راه انداختند، نوشتیم که اول کار هست و هر چه بازیها به روزهای حساس خود نزدیکتر شود شرایط هم به همان نسبت تغییرات محسوسی خواهد کرد! این را تجربه های سالهای گذشته و اتفاقاتی که فقط در فوتبال ایران میفتد به ما نشان داده. فارغ از اشتباهات کادر فنی و بازیکنان باتجربه ای که در روزها و بازیهای بزرگ باید بزرگی کنند و ششدانگ تمرکزشان روی بازی و اتفاقات زمین مسابقه باشد، در فوتبالی که البته برخی نتایجش سعی میشود بیرون زمین مشخص شود، ولی باز هم میشود با حرفه ای گری از بروز برخی مسائل جلوگیری کرد.

اما:
– وقتی شواهد نشان میدهد قهرمان لیگ از اول فصل تعیین شده است ، برنامه ریزی بازیهای لیگ طوری هست که با یک نگاه میتوان فهمید کاملا به سود پرسپولیس تهران هست.
– وقتی داوری ها آشکارا بنفع تیم پرسپولیس تهران هست، اما با هوچی گری میخواهند طوری وانمود کنند انگار این تیم از داوری ضربه خورده است! در حالی که اگر داوری ها عادلانه بود جایگاه این تیم در حال حاضر رتبه هفت به پایین جدول بود. یک نمونه همین بازی آخر پرسپولیس- گسترش فولاد که کاپیتان تیم تهرانی باید در دقیقه ۷۳ از زمین بازی اخراج میشد که اگر اخراج میشد کار به مواردی نمیکشید که از طرف این تیم تهرانی عنوان شد.
– وقتی کمیته انضباطی دنبال کوچکترین بهانه برای جریمه و محرومیت هواداران تراختور هست و در مقابل به راحتی از کنار توهین ها و فحاشیهای رکیک تماشاگران پرسپولیس به داور و تیم حریف و بازیکن حریف و سایر تیمها، حتی توهین های نژاد پرستانه تماشاگران پرسپولیس که در همه جای دنیا شدیدترین جریمه و محرومیت ها برایش در نظر گرفته می شود میگذرد.
-وقتی کاپیتان تیم پرسپولیس آشکارا تماشاگران این تیم را تحریک به فحاشی به داور و تیم حریف میکند و کمیته انضباطی به راحتی از کنارش میگذرد در صورتی که در موارد مشابه محرومیت های چند جلسه ای را قبلا شاهد بوده ایم.
– وقتی عضوی از فدراسیون به صورت رسمی اعلام میکند قهرمان این فصل پرسپولیس هست و کسی نمی پرسد شما بعنوان عضوی از فدراسیون چگونه با خیال راحت چنین چیزی را مطرح میکنید؟ و این شخصی که چنین موضوعی را مطرح میکند سابقه روشنی از فراهم کردن شرایط برای قهرمانی پرسپولیس تهران را در سالهای گذشته دارد.
– وقتی در بازی تراختور قبل از بازی حساس و تعیین کننده با تیمی که عضو فدراسیون ۱۳ هفته مانده به پایان لیگ به طور رسمی قهرمانی اش را اعلام کرده! داوری گمنام که نه کسی میشناسد نه کسی اسمش را شنیده برای بازی انتخاب میشود و خیلی راحت همه بازیکنان در آستانه محرومیت تراختور را برای بازی مهم مقابل پرسپولیس سه کارته میکند!!
– وقتی خیلی راحت در فدراسیون فوتبال قانون را دور میزنند و رفیعی که بعد از اتمام سربازی اش بازیکن فولاد خوزستان هست، با نادیده گرفتن شکایت تیم فولاد خوزستان، این بازیکن را به عضویت تیم پرسپولیس در میاورند!
-وقتی برخی رسانه های ملی(خبرگزاری فارس) هم تبدیل به کانون هواداری پرسپولیس میشوند و از طرف تیم پرسپولیس بیانیه صادر میکنند! و با چشم پوشی از موارد بحق مطرح شده از طرف باشگاه تراختور و چشم پوشی از همه شرایطی که بنفع پرسپولیس هست و بدون توجه به رانت های گسترده پرسپولیس از پول بیت المال تا پخش سراسری بازیها و حمایت صدا و سیما و رسانه های مثلا بی طرف و کلی حمایت های پیدا و پنهان و … اعلام میکند چرا تراختور که سهامدارش ارگان نظامی هست سرباز میگیرد!! تیمی که سهامدارش نظامی هست هم نمیتواند سرباز بگیرد! لابد سربازها هم باید به پرسپولیس بروند!

و بسیار موارد دیگر که همه میدانند و از حوصله بحث خارج هست، آیا اصلا چنین لیگ و فوتبالی ارزش دنبال کردن دارد؟ وقتی همه چیز مهندسی شده هست، هدر دادن وقت و تحمل استرس بازی هایی که نتایجش بیرون زمین مشخص میشود چه فایده ای دارد؟

اول مطلب اشاره کردیم به اشتباهات کادر فنی جدا از مسائل فنی، به جذب برخی از بازیکنان، آیا بازیکنی که هنگام جدایی از تیم سابقش اشک میریزد و وعده بازگشت زود هنگام میدهد! کاری نداریم این بازیکن مقابل هواداران تیم سابقش به اصطلاح فیلم بازی میکند یا نه و در باطن اش چه میگذرد، ولی این ذهنیت و سوال بوجود می آید چنین بازیکنی که قرار هست جایگزین یکی از کلیدی ترین بازیکنان تراختور در بازی برابر تیم سابقش باشد میتواند کارایی لازم را داشته باشد؟
جدا از همه مسائلی که عنوان کردیم و جدا از شائبه ها و بحث های داوری، نمیشد کادر فنی باتجربه تراختور در بازی ما قبل پرسپولیس طوری برنامه ریزی میکرد که تراختور بازیکنان کلیدی اش را برای بازی تعیین کننده مقابل پرسولیس داشته باشد؟ نقش کادر فنی در آمادگی روحی و روانی بازیکنان چیست؟ چرا برخی بازیکنان اینقدر در بازی با ماشین سازی عصبی در میدان حاضر شده بودند؟

حرف آخر قبل از بازی تعیین کننده برابر پرسپولیس اینکه، جدا از همه بحث هایی که عنوان شد، تراختور این فصل برای قهرمانی لیگ بسته شده است و کادر فنی و بازیکنان تیم هم بخوبی این را میدانند و تقریبا در ابتدای فصل هر بازیکنی سرمربی تیم خواست از طرف مدیریت باشگاه جذب شده است، امتیازاتی که در برخی بازی ها با تیمهای میانه و پایین جدولی از دست رفته جدا جای سوال دارد، سرمربی تیم که ابتدای فصل عنوان کردند این تیم قهرمان نشود من پاسخگو خواهم بود، تا دیر نشده نقاط ضعف تیم را برطرف کرده چرا که هواداران این فصل فقط قهرمانی لیگ را میخواهند و بهانه قبول نخواهند کرد، چرا که این تیم با این مهره ها تیمی نیست که اینگونه مقابل تیمهای پایین جدولی امتیاز از دست دهد و یا حتی داوری ها مانع اش شوند.

یادداشت از : رضا ارشادی