مناطق آزاد با واگذاری به وزارت دارایی به اداره ساده تبدیل می‌شوند/ احداث فرودگاه در کمیته هوانوردی/ کمبود نیروی کار در منطقه آزاد ارس
مناطق آزاد با واگذاری به وزارت دارایی به اداره ساده تبدیل می‌شوند/ احداث فرودگاه در کمیته هوانوردی/ کمبود نیروی کار در منطقه آزاد ارس

به گزارش اویاقلیق به نقل از فارس، محسن خادم عرب‌باغی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اگر بخواهیم در جامعه امید ایجاد کنیم با انتقال فعالیت‌ها صورت می‌گیرد و خوشبختانه در استان ما اصحاب رسانه به این تفکر امیدرسانی حاکم هستند و باعث تشویق مسوولان می‌شوند. وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از فارس، محسن خادم عرب‌باغی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اگر بخواهیم در جامعه امید ایجاد کنیم با انتقال فعالیت‌ها صورت می‌گیرد و خوشبختانه در استان ما اصحاب رسانه به این تفکر امیدرسانی حاکم هستند و باعث تشویق مسوولان می‌شوند.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس در طول سه سال به مرحله‌ای رسیده است که به جایگاه واقعی مناطق خواهد رسید، گفت: سرمایه‌گذاران و مردم برای این منطقه زحمت کشیده و جزو مناطق با افتخار هستند و در بین هفت منطقه آزاد حرفی برای گفتن دارد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه در زمینه صنعت اقدامات زیادی صورت گرفته است، گفت: نزدیک به ۳۷۰ واحد صنعتی در ارس ایجاد شده و با وجود مشکلات اقتصادی و پول و بی‌اعتمادی و مشکلات در جامعه بین‌المللی سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته است.

وی یکی دیگر از اهداف منطقه آزاد ارس را انتقال تکنولوزی دانست و گفت: در رابطه با کشاورزی این منطقه مساعد برای کشاورزی بوده و صادر کننده محصولات کشاورزی شده است و سرمایه‌گذاری سنگین در این زمینه صورت می‌گیرد.

عرب‌باغی با تاکید بر اینکه به صراحت می‌توان گفت که آثار تاریخی بدون مرمت در منطقه آزاد نداریم، تصریح کرد: بازسازی، نوسازی و مرمت آثار تاریخی صورت نگرفته و در طول سه سال پروژه‌های از این قبیل تمام شده است.

وی به بخش آبزیان اشاره کرد و افزود: یکی از درآمدهای منطقه آزاد از طریق آبزیان است و طول رودخانه ارس بهترین مکان برای بهره‌برداری از پروژه آبزیان است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ادامه داد: منطقه آزاد ارس مساعد برای باغبانی است و چهار واحد خشکبار وجود دارد و به منطقه CIS وارد شده است.

وی با تاکید در رابطه با مسائل فرهنگی اجتماعی و دانشگاهی، تصریح کرد: زیرا باید افراد حاضر در منطقه باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و در همین زمینه هوشمندسازی مدارس، تجهیز مدارس و در مسایل بهداشت و درمان کل منطقه درمانگاه‌ها مجهز شده است.

احداث دهکده ورزشی در منطقه آزاد ارس

عرب‌باغی افزود: اولویت برای سازمان منطقه آزاد توجه به سلامت و روح و روان و جسم است که یک سایت ۱۲۰ هکتاری برای ورزش در منطقه احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: توسعه شرکت‌های دانش بنیان از دیگر برنامه‌های سازمان است که با دید کلان به آن نگاه می‌شود.

عرب‌باغی با بیان اینکه عدم توجه به زیرساخت‌های هیچ پیشرفتی به دنبال نخواهد آورد، گفت:  در منطقه آزاد ارس از نظر زیرساخت تقویت داشته‌ایم و تنها به پروژه‌های عمرانی ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

فعالیت ۱۲ هزار نیروی کار در منطقه آزاد ارس

وی با یادآوری یک بازدید خود در اوایل ریاست در سازمان منطقه آزاد در سال ۹۲ از زندان خاطرنشان کرد: میزان زندانیان از سال ۹۲ در حدود ۶۰ درصد کاهش داشته و میزان اشتغال از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به ۱۲ هزار رسیده است.

عرب‌باغی افزود: واحدهای تولید با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو است چون در آنجا با معرفی فردی سر کار نمی‌رود؛ بلکه با انگیزه و توان سر کار می‌روند.

وی افق سازمان منطقه آزاد ارس را توسعه صادرات در کارخانه‌ها دانست و افزود: اگر صادرات نباشد صنایع داخلی به هیج جا نخواهد رسید و باید در بازار بین‌المللی صورت گیرد و از این رو کالاهای تولیدی ما صادرات محور با مشکلات وجود داشته باشد.

عرب‌باغی با اشاره به اینکه در مملکت  هر کسی که در حال حرکت است سعی در توقف آن می‌کنند، گفت: در برخی‌ها رسانه‌ها به قدری متناسب با رونق استان برخورد می‌کنند و با طرح مسائل به صورت امنیتی و با در نظر گرفتن نفع استان گام بر می‌دارند.

وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد حرکتی است  و بدون حاشیه در حال حرکت است تا این منطقه جایگاه اصلی خود برسد.

۴ میلیارد دلار کل حجم سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه ۴ میلیارد دلار کل حجم سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس است، گفت: بیشترین تولیدات در  زمینه خشکبار، مواد نفتی، مواد پلاستیکی، چای و رنگ است.

وی ارزش افزوده متناسب را ۲۵ درصد بیان کرد و گفت: اگر زیر ۲۵ درصد باشد توجیه‌پذیر نخواهد بود.

عرب‌باغی گفت:  مجموع صادرات در طول سال جاری را ۲۰ میلیون و ۸۳۲ هزار دلار است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در رابطه با واگذاری مناطق آزاد به وزارت دارایی گفت: این موضوع فعلا قطعی نشده ولی در صورت چنین کاری سازمان تبدیل به یک اداره ساده خواهد شد و هیچ گسترش و پیشرفت نباید انتظار رود.

عرب‌باغی با تاکید بر اینکه دل‌سوزان کشور باید با یکدیگر در تعامل باشند، تصریح کرد: برای تبریز ۲۰۱۸ خود را آماده خدمت رسانی داشته ایم و خدمات رفاهی در حال انجام است.

وی به پروژه‌های دهه فجر اشاره کرد و افزود: برنامه‌های توانمندسازی هنرمندان بومی، مسابقات ورزشی، افتتاح ۶ پروژه کشاورزی با اعتبار ۹۵ میلیارد ریال، بهره‌برداری ۸ کارخانه با سرمایه ۱۳۰ میلیارد ریال و فعالیت هایپر مارکت‌ها از برنامه دهه فجر است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: در حدود ۱۲۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی سرمایه‌گذاری خواهد شد و در مجموع ۵۴۰ میلیارد ریال پروژه در دهه‌فجر داریم.

وی از کمبود نیروی انسانی در منطقه آزاد ارس خبر داد و گفت: چرا که نیروی کافی برای کار در ارس نداریم و در اکثر کارخانجات بنر استخدام نیروی کار نصب شده است

ایجاد تالار بورس و احداث فرودگاه در منطقه آزاد ارس

وی به ایجاد تالار بورس در منطقه را عنوان کرد و گفت: در زمینه ورود بانک‌های خارجی اقداماتی صورت گرفته ولی تا به امروز هیچ ‌بانکی وجود نداشته است.

عرب‌باغی به فرودگاه ارس اشاره کرد و گفت: این طرح امروز تصویب شده و برای صدور مجوز به کمیته هوانوردی رفته است و البته این فرودگاه حالت لوجستیک دارد.

وی با ابراز اینکه ۳۷۰ واحد صنعتی در منطقه آزاد ارس وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۱۲۱ واحد دارای پروانه بهره‌برداری و مابقی در حال احداث هستند که ۱۰ واحد از آنها در دهه‌فجر مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی پرسنل سازمانی و شرکتی را ۹۷۲ نفر اعلام کرد و گفت: افراد شاغل بومی ۸۴۱ نفر و در حدود ۸۷ درصد است.