برجام، فرصت توسعه روابط تجاری را فراهم کرده است
برجام، فرصت توسعه روابط تجاری را فراهم کرده است

به گزارش اویاقلیق، اسماعیل جبارزاده در نخستین همایش مروجان پهنه‌بندی کشاورزی در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به این که پیش از برجام به واسطه تحریم‌های بین‌المللی، امکان صادرات محصولات کشاورزی محدود شده بود، افزود: توان تولید کشورمان در بخش کشاورزی بیش از نیاز داخلی است و اگر در روابط خارجی با مشکل مواجه شویم شاهد از […]

به گزارش اویاقلیق، اسماعیل جبارزاده در نخستین همایش مروجان پهنه‌بندی کشاورزی در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به این که پیش از برجام به واسطه تحریم‌های بین‌المللی، امکان صادرات محصولات کشاورزی محدود شده بود، افزود: توان تولید کشورمان در بخش کشاورزی بیش از نیاز داخلی است و اگر در روابط خارجی با مشکل مواجه شویم شاهد از بین رفتن تولیدات خود خواهیم بود.

وی با اشاره به این که در دوره مسئولیت دولت گذشته، همه ۱۵ عضو شورای امنیت به قطعنامه تحریم جمهوری اسلامی رأی دادند، گفت: دست‌یابی به اقتصاد درون‌زا و صادرات‌محور نیازمند رابطه با سایر کشورهاست و در سایه ارتباطات می‌توانیم به فناوری روز دست یابیم و حرکت در مسیر توسعه را سرعت بخشیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به این که رییس جمهور جدید آمریکا برجام را قراردادی ننگین تلقی کرده است، نسبت به یکی بودن نظر وی با برخی از دوستان داخلی ابراز تعجب کرد و یادآور شد: ما تا زمانی که آمریکایی‌ها از خوی استکباری خود دست برندارند، علاقه‌ای به رابطه با این کشور نداریم و هدف از برجام نیز برقراری رابطه دوستی با آمریکا نبود؛ اما برجام توانسته موانع همکاری با دیگر کشورها را رفع کند.

جبارزاده با اشاره به این که عده‌ای مخالفت خود را با برجام به منویات رهبری وصل می‌کنند، گفت: هشدارها و رهنمودهای رهبری یکی از عوامل موفقیت برجام بود و دولت خود را مطیع و پیرو رهبری می‌داند.

وی با بیان این که بهره‌برداری از موفقیت برجام، نیازمند فضای آرام در داخل کشور است، ادامه داد: در فضای متشنج تمامی بخش‌های اقتصادی زیان می‌بینند؛ بنابراین برای جذب سرمایه گذاری خارجی نیازمند فضای آرام و بی‌تنش هستیم و در سال اقتصاد مقاومتی همه باید در خدمت این بخش و اهداف طراحی شده باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه بر تولید محصولات مورد نیاز بازار جهانی و مطابق با استانداردهای جهانی تاکید کرد و افزود: آینده از آن مردم انقلابی ایران است به شرطی که فضای همدلی و مودت در جامعه حاکم باشد.

وی با بیان این که منتقدان دولت هم دلسوز نظام و مردم هستند، گفت: وظیفه ما بر طبق نقشه راه جمهوری اسلامی، تدوام اهداف انقلاب و آرمان‌های امام راحل(ره) است و با همکاری هم می‌توانیم موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم.

جبارزاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که رویکرد دولت در بخش‌های اقتصادی استفاده از توان و سرمایه بخش خصوصی است، گفت: صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در اولویت پرداخت تسهیلات دولتی قرار دارند.

وی با اشاره به این که سرمایه‌گذاران خارجی، بیان نیازهای استان در بخش‌های مختلف اقتصادی را مطالبه می‌کنند، گفت: کتاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان تدوین شده، اما نیازمند تکمیل و به‌روزرسانی است.

جبارزاده با بیان این که کشاورزی موتور محرکه اقتصاد استان است، حمایت خود را از توسعه این بخش اعلام و خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی در سند تدبیر توسعه استان هم به عنوان یکی از هسته‌های کلیدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی، طرح پهنه‌بندی کشاورزی را طرحی موفق دانست و با تاکید بر استمرار آن، اظهار کرد: حضور مروجان در روستاها موجب دلگرمی کشورزان و رشد علمی بخش کشاورزی است.

جبارزاده با بیان این که مروجان کشاورزی حلقه اتصال مراکز تحقیقاتی و کشاورزان هستند، بر استفاده از دانش علمی استادان رشته‌های دانشگاهی مرتبط با این بخش در طرح پهنه‌بندی تاکید کرد.

وی همچنین با بیان این که استفاده از فناوری‌های نوین در زمینه آبیاری مزارع و باغات در کنار تغییر الگوی کشت از رویکردهای اساسی توسعه بخش کشاورزی در استان است، گفت: مروجان پهنه‌بندی می‌توانند نقش مهمی در اجرایی شدن این طرح‌ها داشته باشند.