پیگیری اجرای مقررات ایمنی در ساختمان‌ها توسط سازمان آتش‌نشانی شهرداری تبریز
پیگیری اجرای مقررات ایمنی در ساختمان‌ها توسط سازمان آتش‌نشانی شهرداری تبریز

به گزارش اویاقلیق به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، داوود طالب‌نژاد، با اشاره به تعدادی از مقررات مندرج در آیین‌نامه این سازمان اظهار داشت: طبق بند ۱۴ ماده ۵۵۵ این آیین‌نامه، شهرداری موظف است با ورود در مجموعه‌ها، استحکام بناها را مورد بررسی قرار داده و برابر با اساس‌نامه سازمان‌های آتش‌نشانی که در مقررات ملی […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، داوود طالب‌نژاد، با اشاره به تعدادی از مقررات مندرج در آیین‌نامه این سازمان اظهار داشت: طبق بند ۱۴ ماده ۵۵۵ این آیین‌نامه، شهرداری موظف است با ورود در مجموعه‌ها، استحکام بناها را مورد بررسی قرار داده و برابر با اساس‌نامه سازمان‌های آتش‌نشانی که در مقررات ملی ساختمان درج شده، رعایت مواردی از قبیل نگهداری، حفاظت ساختمان و پیشگیری از حوادث را پیگیری کند.

وی ادامه داد: همچنین در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، تاکید شده که صدور پروانه و پایان کار ساختمان، منوط به وجود تجهیزات ایمنی و برخورداری بنا از استحکام باشد؛ اخیرا نیز در شورای چهار نفره شهرسازی، مقرر شد که سازمان نظام مهندسی استان با کنترل موارد ایمنی ساختمان‌ها، پروانه ساختمانی را صادر کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تبریز، در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی در تبریز پرداخت و گفت: سازمان آتش‌نشانی شهرداری تبریز، ۲۰ ایستگاه فعال در سطح شهر دارد که همزمان، دو ایستگاه نیز مراحل عمرانی خود را طی کرده و در در حال تجهیز است که تلاش داریم تا پایان سال، تجهیزات این دو ایستگاه را نیز تامین کنیم.

طالب‌نژاد در زمینه استانداردهای مربوط به آتش‌نشانی نیز گفت: بحث استاندارد در آتش‌نشانی با دیگر موارد متفاوت است؛ چراکه تعیین این استاندارد، طبق شرایط جغرافیایی و توپوگرافی هر شهر صورت می‌گیرد و مبنای اصلی برای تعیین این استانداردها، کوتاه بودن مدت زمانی است که ماموران آتش نشانی برای رسیدن به محل حادثه، صرف می‌کنند.

وی تجهیزات و امکانات ایمنی در ساختمان‌های بلندمرتبه را نیز، یکی دیگر از ملزومات پیشگیری از حوادث خواند و تصریح کرد: برای ساختمان‌ها و بناهای بلندمرتبه در سطح شهر، به ویژه آنهایی که اخیرا احداث شده‌اند، وجود تجیهزات ایمنی آتش‌نشانی و طرح‌های ساختمان ایمن مانند وجود پله‌های فرار، کنترل و پایان کار صادر شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی متذکر شد: اهمیت این امکانات و تجهیزات، از وجود نردبان و بالابرهای بلند هم بیشتر است؛ چرا که در صورت وجود امکانات و وسائل مقابله با آتش، خود شهروندان می‌توانند تا پیش از رسیدن ماموران اطفای حریق، آتش را مهار کنند و یا حداقل، جلوی گسترش آن را بگیرند.

وی افزود: برای تحقق این اهداف نیز، شهروندان باید دوره‌های آموزشی را مهم تلقی کرده و در آنها شرکت کنند و تجهیزات ساختمان‌ها نیز، به روز شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشان با بیان بخش دیگری از برنامه‌های این سازمان، خاطرنشان کرد: برای تامین ایمنی رانندگان در سطح شهر و جلوگیری از بروز حادثه برای رانندگان، تعدادی از رانندگان تاکسی در زمینه اطفای حریق خودروها، آموزش دیده‌اند تا در زمان بروز آتش‌سوزی برای یکی از خودروها در سطح شهر، عملیات اطفای حریق را انجام داده و مانع گسترش حادثه شوند.

طالب‌نژاد ادامه داد: برای قدردانی از رانندگانی که در این آموزش‌ها شرکت کرده‌اند نیز، برخی سیاست‌های تشویقی از سوی سازمان در نظر گرفته شده است.