گدایان حرفه‌ای از دلسوزی مردم سوء استفاده می‎کنند
گدایان حرفه‌ای از دلسوزی مردم سوء استفاده می‎کنند

اویاقلیق : تبریزی‌ها که به دیدن گدا عادت ندارند، این روزها شاهد وجود گداها و کودکان کار در معابر پرتردد شهر هستند؛ متأسفانه کم کم این معضل به تبریز هم نفوذ می‌کند. این روزها در تبریز کودکان کار با گلفروشی در چهارراه‌ها به دنبال نجات خانواده خود از غرق شدن در باتلاق فقر هستند؛ یکی […]

اویاقلیق : تبریزی‌ها که به دیدن گدا عادت ندارند، این روزها شاهد وجود گداها و کودکان کار در معابر پرتردد شهر هستند؛ متأسفانه کم کم این معضل به تبریز هم نفوذ می‌کند.

این روزها در تبریز کودکان کار با گلفروشی در چهارراه‌ها به دنبال نجات خانواده خود از غرق شدن در باتلاق فقر هستند؛ یکی می‌گوید پدرش از داربست ساختمان افتاده و قطع نخاع شده است، دیگری از اعتیاد پدر می‌گوید و آن دخترک گلفروش هم فوت پدر را علت اصلی روآوردن به این کار بیان می‌کند.

فعالیت گداهای غیربومی نیز از دیگر آسیب‌های اجتماعی است که این روزها، چهره‌ی شهر بدون گدا را تخریب می‌کند و مردم نیز با کمک به آنان راه را برای تدوام گدایی هموار می‌کنند.

گدایان اما شاید فراموش کرده‌اند که با هر دست دراز کردن به سوی دیگران، دست خود را برای گذشتن از آبرویشان پل می‌کنند؛ افرادی هم که به متکدیان کمک می‌کنند، یا از روی وظیفه‌ی شرعی و یا از روی همدردی و دلسوزی این عمل را انجام می‌دهند. اما از این نکته نیز نباید غافل شد که گدا از مسئولیت‌های اجتماعی معاف بوده و مورد سرزنش و خطا نیز قرار نمی‌گیرد و چه راهی آسان‌تر از اینکه از معیشت دیگران روزگار گذراند و حس نوع‌دوستی دیگران را با پوشیدن لباس‌های مندرس و تظاهر به نقص عضو تحریک کرد.

رحیم شهرتی‌فر، فرماندار تبریز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: متأسفانه گدایان گذری و غیربومی در تبریز افزایش یافته‌ است؛ این افراد که بخش عمده‌ای از آن را گدایان غیربومی تشکیل‌ می‌دهند، گدایان حرفه‌ای هستند که از دلسوزی مردم سوء استفاده می‎کنند و مردم نیز با ناآگاهی و با کمک به این افراد، در ایجاد جذبه برای این شغل نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و در این راستا نیز از مردم تقاضا داریم، به این گدایان حرفه‌ای کمک نکنند.

وی تاکید می‌کند: در کمیته‌ی جمع‌آوری و سامان‌دهی متکدیان و با کمک و همکاری موسسه‌ی خیربه‌ی حمایت از مستمندان اقداماتی در راستای جمع‌آوری تکدی‎گران انجام شده است.

شهرتی‌فر همچنین با اشاره به افزایش کودکان کار در سطح شهر تبریز، می‌گوید: کودکان کار توسط یکسری عوامل سازمان‌یافته و سودجو به کار گرفته شده‌اند؛ در این راستا نیز با کمک همین کمیته، کودکان کار را سازماندهی خواهیم کرد و سرشاخه‌‎ها نیز شناسایی شده و به طور جدی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی تأکید می‌کند: در صورتی که کودکان کار واقعاً نیازمند حمایت مالی باشند، به کمیته‌ی امداد و سازمان بهزیستی و یا سایر موسسات خیریه معرفی خواهند شد.

محسن ارشدزاده، مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی هم در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: کودکان زیر ۱۸ سال که به هر دلیلی مجبور به کار یا تکدی‌گری شده‌اند، کودکان کار نامیده می‌شوند و طبق قانون کار اشتغال کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است؛ اما در روزهای اخیر نیز شاهد افزایش آن در سطح شهر بوده‌ایم.

وی می‌افزاید: بهزیستی با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری سعی در برطرف ساختن این معظل اجتماعی دارد و اما در این میان کار اصلی بر عهده‌ی دو ارگان ذکر شده است که گام اول و اصلی را در این راستا بردارد و راه را برای مداخلات بعدی از جانب بهزیستی هموار کنند.

وی تاکید می‌کند: بهزیستی استان با همکاری مددکاران و مشاوران خود سعی در ریشه‌یابی به کار گرفتن کودکان کار دارد و طی تفاهم‌نامه‌ای که با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری تعیین منعقد شده است و طی این تفاهم‌نامه از خانواده‌های کودکان کار از طرف بهزیستی دعوت به عمل آمده و علل و انگیزه‌ی به کار گماشتن کودکان بررسی خواهد شد.

ارشدزاده می‌افزاید: پس از ریشه‌یابی مشکلات و در صورتی که خانواده‌ها و یا کودکان کار نیازمند حمایت ویژه‌ای باشند، بهزیستی استان در صدد تحت پوشش قرار دادن این افراد اقدام خواهد کرد و حتی امکان اسکان موقت و یک ماهه برای کودکان کار امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به بررسی‌های به عمل آمده از کودکان کار می‌گوید: اکثر قریب به اتفاق کودکان کار در سطح شهر از سطح مالی متوسط و یا محروم برخوردار بوده و دارای سرپرست و خانواده می‌باشند و محرومیت مالی دلیل موجهی برای تکدی‌گری و یا کار در سنین کودکی نیست.

وی عنوان می‌کند: میزان حقوق روزانه‌ی کودکان کار حدود ۴۰ الی ۱۵۰هزار تومان است و اینان اغلب افرادی هستند که با انگیزه‌ی کسب درآمد بالا و سودجویانه اقدام به این کار می‌کنند و همچنین این کودکان از نظر سلامتی نیز سالم هستند.

ایسنا