مبانی اسلامی سنگ بنای ازدواج پایدار است
مبانی اسلامی سنگ بنای ازدواج پایدار است

به گزارش اویاقلیق به نقل از فارس زهرا ساعی امروز  راجع به افزایش ازدواج زیر ۱۵ سال در آذربایجان شرقی، اظهار داشت: منطبق با نظر اجماع فقها و مراجع دینی ازدواجی که با اجبار باشد حرام بوده ولی اگر مطابق با رضایت طرفین صورت گیرد یک امر واجب و تأکید شده در اسلام است. وی […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از فارس زهرا ساعی امروز  راجع به افزایش ازدواج زیر ۱۵ سال در آذربایجان شرقی، اظهار داشت: منطبق با نظر اجماع فقها و مراجع دینی ازدواجی که با اجبار باشد حرام بوده ولی اگر مطابق با رضایت طرفین صورت گیرد یک امر واجب و تأکید شده در اسلام است.

وی با بیان اینکه در اسلام خرید و فروش دختر نهی شده است، گفت: اگر ازدواجی مطابق با میل صورت گیرد از نظر اسلام مشکل نخواهد داشت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در بین این ازدواج‌ها وصلتی به صورت اجبار باشد قطعا این امر ناپسند است و از نظر دین مبین اسلام قابل قبول نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برخی از طلاق‌های اتفاق افتاده در جامعه ناشی از همین نوع ازدواج‌ها است، گفت: باید در جامعه سن ازدواج پایداری منطبق با تحکیم خانواده شکل گیرد و نباید از چارچوب قانون و شرع خارج شود.

ساعی با تأکید بر اینکه اگر ازدواج‌ها بر مبنای اسلام باشد، میزان طلاق نیز کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: ازدواج اگر از روی آگاهی، رضایت طرفین، هم‌سو و هم‌کف بودن صورت گیرد شاهد ازدواج پایدار خواهیم بود.

وی با ابراز تأسف در خصوص ازدواج‌های تحمیلی که آن را ظلم به زنان عنوان کرد، گفت: در بعضی از ازدواج‌ها تفاوت‌های فاحشی از جمله تفاوت سن زیاد، در نظر گرفته شدن مبالغی برای ازدواج، مهریه‌های سنگین و … مشاهده می‌شود که دلایل اصلی طلاق و عدم پایداری زندگی هستند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو خاطرنشان کرد: اگر شرایط ازدواج در طرفین مساعد بوده و مبنای اسلامی در اولویت ازدواج‌ها باشد مانعی در ازدواج دختران زیر ۱۵ سال نخواهد بود.

وی ادامه داد: زمانی با مشکل روبه‌رو خواهیم شد که شرایط نامساعد و تحمیلی حاکم بر ازدواج می‌شود که عاقبت خوبی به دنبال نمی‌آورد.

ساعی اذعان کرد: باید این شرایط مورد بررسی قرار گرفته و با آموزش‌های صحیح و افزایش آگاهی در بین مردم و مخصوصا زنان جامعه شاهد کاهش ازدواج‌ها سست و بی‌ریشه باشیم.

وی افزود: با برنامه مدون و اهمیت به این موضوع می‌توان آمار طلاق در کشور را به میزان چشمگیری کاهش داد.

گزارش فارس حاکی است، مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی پیش از این گفته بود، در ۹ ماهه امسال ۳ هزار و ۱۱۷ مورد ازدواج دختران در سنین کمتر از ۱۵ سال در استان به ثبت رسیده است.